Måste skaffa mig en kap-o gersåg. Ska göra en massa lister samt en liten upphöjd altan (20-30kvm).

Jag är nybörjare, med ny halvfärdig sommarstuga som jag ska slutföra själv. Som uppvärmning byggde jag två enkla men stora entretrappor i trallvirke (reglar max 145x45 3,6m).

För det jobbet använde jag en stor gammal cirkelsåg och ett par workmate arbetsbänkar. Dels tog det tid att fixa varje snitt, dels var det svårt att lägga upp reglarna på ett sådant sätt att jag inte nöp sågen. I slutändan var det bättre att lägga ut reglar kors och tvärs så att jag fick ett plant "rutnät" som också avlastade reglarna längs hela längden.

För altanen /listerna tänkte jag mig en kap o gersåg för att få snabbare & rakare snitt o gervinklar.

Frågan är hur viktigt ett stativ/bord är, eller ska jag arrangera med reglar på marken igen. Jag kommer såga 195x45 för bärlinor och det kommer då vara ännu viktigare med bra avlastning misstänker jag.

Jag är lite orolig att om jag köper ett stativ som är säg 2,5m brett att det ändå kommer vrida fast sågen så att jag i slutändan får sätta den på marken på en stapel reglar ändå
 
Jag vill gärna ha ett sågbord men det är inget jag har än.. Jag använder en enkel bänk från clas ohlson för 199kr och det fungerar rätt bra.
Men min gersåg har förlängda sidostycken så det hjälper en hel del vid långa brädor.

Du klarar dig lätt utan och jag ser det mer som lyx att ha ett sågbord. Men det blir så mkt roligare om man har ett.☺
 
Jag tycker att sågbordet är mycket betydelsefullt. Ska du skaffa en kap/ger så skaffa absolut ett sågbord. Det gör allt mycket bättre.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har ett billigt från Jula (Meec) som gör jobbet. Tror det kostade 700 kr och har rullar.
Köpte till en kap/gersåg där för 305mm kap som var billiga.
Räcker bra för mina behov...
 
Nödvändigt, nej
Lättare, bekvämare, trevligare och därmed roligare, ja
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Jo, har man testat med sågbord vill man inte vara utan igen...
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Det är klart att det är bättre med ett sågbord, men släng upp sågen på ett vanligt bord och komplettera med en eller två rullbockar så har du åtminstone ergonomin.
 
  • Gilla
Hakansol
  • Laddar…
Om man inte ska släpa runt sågbänken till en massa olika ställen är det ju ganska enkelt att bygga en egen. Man tar lämpligt antal brädor så man får sågen att stå bra. Bestämmer hur långt det ska vara. Sedan sågar man brädor i samma höjd som sågbordet på sågen och sätter fast på lämplig längd från sågen. Lite klumpigt att bära omkring men billigt och fungerar bra.
 
  • Gilla
Per75 och 1 till
  • Laddar…
Köp ett sågbord! Jag köpte först en kap-gersåg och använde den ett tag på en vanlig liten flyttbar arbetsbänk men tröttnade snart. Att använda ett sågbord blir stabilare och mycket lättare att använda kap-gersågen. Finns ju lågprismärken som fungerar alldeles utmärkt, har ett själv. Tycker du det är för mycket pengar kan det tänkas finnas på begagnat-marknaden. Du kommer tycka att det är mycket enklare och roligare att använda sågen när du väl skaffat ett bord.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Leta efter en kampanj på såg +bord.
Och om du gillar att snickra, köp en kvalitetsmaskin, du kommer ha kvar den i många många år och aldrig vara missnöjd med funktionen. Hos mig är nog kapsågen maskinen jag kör mest efter skruvdragaren. - Varenda pinne ska ju kapas i längd.
ett tips till på ämnet, se till att den klarar 300 mm breda hyllplan. - Min GCM 8 klarar 295mm... störande.
 
Redigerat:
Jag klarade mig ett år utan sågbord, men när man väl köpt ett kan man inte vara utan det.

Kolla begagnatmarknaden - när jag köpte mitt fanns det gott om billiga sågbord på Blocket hos folk som byggt färdigt sin veranda.
 
Eftersom du redan har en workmate så kan du enkelt göra den setup som jag har. Montera sågen på workmaten och skaffa två rullstöd sm du ställer på lagom avstånd på var sida om arbetsbänken.

Fördelarna med detta är att du kan få stöd för riktigt långa brädor vilket ett sågbord inte klarar samt att du kan flytta såg och workmate som en enhet utan att ta isär dem. Jag har mina hopmonterade tills byggprojektet är avslutat och ställer t.ex in innomhus när det regnar då workmaten går in genom ytterdörren.

Med ett sågbord måste såg och bord monteras isär och bordet fällas ihop för att ställas in.
 
" du kan få stöd för riktigt långa brädor vilket ett sågbord inte klarar "
Nja, jag har ett äldre Bosch GTA3800 med dubbla förlängningsrör, det bordet klarar blöta tryckimpregnerade reglar i full-längd. Jag har ett löst rullstöd för min klyvsåg, och svär varje gång jag använder det, det står aldrig still där man vill att det skall stå.

Not, jag ser nu då jag googlar beteckningen att Bosch prutat bort ett av förlängningsrören. Jag har inte koll på hur stabilt bordet är nu.
 
Redigerat:
Nej, man behöver inget sågbord. Framförallt inte ett sånt som man köper i vanliga hobbyaffärer eftersom det är allt för kort för att kunna kapa ordentliga plankor med. Jag tycker själv att rullborden jag har till klyvsågen vill bli för korta ibland och då är de 2,6m. Till gersågen spikade jag ihop ett bord av några brädbitar och en gammal bänk. Istället för att köpa nått som du använder några gånger för att det sen ska stå och rosta i garaget kan du säkert fixa ihop nått själv.

Onödigt att ställa frågan på det här forumet, för här kommer du inte att få många ärliga svar. Lite som att du skulle ha gått in på ett Iphone forum och frågat om man behöver en Iphone.
Många av dom som svarar att man absolut måste ha ett sågbord kör säkert själv med en gammal rostig biltema såg som de spikat fast i en europall:p
 
  • Gilla
Poap
  • Laddar…
Det är väl mest frågan om hur smidigt man vill ha det. Som någon skrev ovan så är det antagligen både stabilast och billigast att skruva ihop något stadigt själv av reglar. Men vill man kunna flytta det hela utan lastmaskin så är ett hyfsat sågbord inte så dumt.

Ett annat budgetalternativ som jag provat någongång är att ta två bockar och lägga en stege över så har du ett långt bord. Stegen kan t.ex. fästas i bockarna med spännband. Sedan kan sågen ställas på "bordet" förslagsvis med några regelstumpar eller en plywoodskiva som underlag. På lämpliga avstånd kan man sedan fästa några regelstumpar mot stegpinnarna som materialstöd, återigen borde spännband fungera.

hyggabus skrev:
"jag ser nu då jag googlar beteckningen att Bosch prutat bort ett av förlängningsrören. Jag har inte koll på hur stabilt bordet är nu.
Jag har ett GTA3800 och det fungerar bra att lägga upp tryckta 4800 långa 45x195 reglar och såga utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.