Poolen 4.88x1.22 ca 4.500. Stenmjöl och cellplast under ca 2000. Soltäcke (jag köpte billigt) 500.
Poolstege och sandfilter samt "lock" ingår. Utan poolvärmepump lyckades vi få 24grader som max för 2 veckor sen.
Köpte även lite kemi, bottensug m.m. för 800.
Nu även poolvärmepump för 7995.

Vill du bygga in/ner den, kostar det mer.

Edit. En kompis hade en enklare Intex i 7 år. Hundar fördärvade den... De använde denna med sina 2 golden... Brrf
 
Redigerat:
Atom skrev:
Poolen 4.88x1.22 ca 4.500. Stenmjöl och cellplast under ca 2000. Soltäcke (jag köpte billigt) 500.
Poolstege och sandfilter samt "lock" ingår. Utan poolvärmepump lyckades vi få 24grader som max för 2 veckor sen.
Köpte även lite kemi, bottensug m.m. för 800.
Nu även poolvärmepump för 7995.

Vill du bygga in/ner den, kostar det mer.

Edit. En kompis hade en enklare Intex i 7 år. Hundar fördärvade den... De använde denna med sina 2 golden... Brrf
Var hittar man billiga soltäcken? :)
 
Jag har shoppat allt mitt från primastar.nu med ungefär samma priser. La även på 8 m2 solfångare med styrning, ca 9000 för det. Med facit i hand, man får mycket el för 9000 men å andra sidan drog inte värmepumpen till poolen mer än 250 kWh förra året och då hade vi 28 grader i poolen maj till september. Investerade förra året i en poolrobot för 4500 och det är det värt. Hur många timmar jag än gick och bottensög blev jag varken snygg eller sexig som poolskötarna i reklambilderna är. Bättre med en robot som frun kan släppa ner i poolen själv.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
thomasx skrev:
Var hittar man billiga soltäcken? :)
Vi köpte vårat på Bo Ohlsson i Tomelilla. 5.5m i dia. Fick skära till den till 4.9m. Kostade 499 kr.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Ett annat tips innan du bygger in alla slangar ...

Antar att du fått med veckade 38 mm slangar till poolen? Dessa har en ovana att efter några år se ut som vattenspridare, mina hade många små hål på långa sträckor under trädäcket. Hittade en 38 mm (innerdia) slang som håller och kostar inte mycket mer, http://www.dammbutiken.se/spiralslang-38mm-6-bar. Inga problem med läckage eller annat. Denna slang kräver trådslangklämmor men de från Dammbutiken var inte bra. Beställde istället (svindyra men bra) från Esska, 38-43 mm modellen.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Poolvärmepump är det bättre alternativet alltså?
Annars är ju solfångare väldigt tilltalande.
Fast det är klart, VP'n kostar ju i inköp den också.

Ett alternativ jag funderat lite på är att kroka på poolen på husets värmekrets, och köra med pelletsen. Men då får man investera i en värmeväxlare istället. Fast det kanske räcker med någon mindre enklare variant typ Tappman egentligen. Det hade ju varit rätt smutt.
 
TeroM skrev:
Ett annat tips innan du bygger in alla slangar ...

Antar att du fått med veckade 38 mm slangar till poolen? Dessa har en ovana att efter några år se ut som vattenspridare, mina hade många små hål på långa sträckor under trädäcket. Hittade en 38 mm (innerdia) slang som håller och kostar inte mycket mer, [länk]. Inga problem med läckage eller annat. Denna slang kräver trådslangklämmor men de från Dammbutiken var inte bra. Beställde istället (svindyra men bra) från Esska, 38-43 mm modellen.
Att de är veckade låter ju inte helt optimalt heller.
 
thomasx skrev:
Poolvärmepump är det bättre alternativet alltså?
Annars är ju solfångare väldigt tilltalande.
Fast det är klart, VP'n kostar ju i inköp den också.

Ett alternativ jag funderat lite på är att kroka på poolen på husets värmekrets, och köra med pelletsen. Men då får man investera i en värmeväxlare istället. Fast det kanske räcker med någon mindre enklare variant typ Tappman egentligen. Det hade ju varit rätt smutt.
Kolla COP som ditt hus värmepump har och jämför med poolvärmepumps.
I mitt fall 3 hemma mot nästan 6 för poolvärmepumps.
 
Atom skrev:
Kolla COP som ditt hus värmepump har och jämför med poolvärmepumps.
I mitt fall 3 hemma mot nästan 6 för poolvärmepumps.
Har inga värmepumpar alls, än så länge. Bara pellets :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
thomasx skrev:
Har inga värmepumpar alls, än så länge. Bara pellets :)
Isf kan du värma billigt!
 
KristinaRT
thomasx skrev:
Poolvärmepump är det bättre alternativet alltså?
Annars är ju solfångare väldigt tilltalande.
Fast det är klart, VP'n kostar ju i inköp den också.

Ett alternativ jag funderat lite på är att kroka på poolen på husets värmekrets, och köra med pelletsen. Men då får man investera i en värmeväxlare istället. Fast det kanske räcker med någon mindre enklare variant typ Tappman egentligen. Det hade ju varit rätt smutt.
Problemet med solfångare är om det är halvtrist mulet väder, men man ändå vill bada. Eller om man vill bada vid tidpunkter då solen kanske har "mindre effekt", som maj eller september......
En luftvattenpump är underbart (y)
 
Atom skrev:
Isf kan du värma billigt!
Ja, man ska ordna med ihopkoppling, slangdragning och värmeväxlare bara, från pannrum till pool ;)
 
KristinaRT skrev:
Problemet med solfångare är om det är halvtrist mulet väder, men man ändå vill bada. Eller om man vill bada vid tidpunkter då solen kanske har "mindre effekt", som maj eller september......
En luftvattenpump är underbart (y)
Ja, det inses att det hade varit smidigt. Kollade lite på blocket och det fanns några där, men alla hade en sak gemensamt, de är paj ;)
 
A Atom skrev:
Kolla COP som ditt hus värmepump har och jämför med poolvärmepumps.
I mitt fall 3 hemma mot nästan 6 för poolvärmepumps.
Men då är inte siffrorna under samma förhållanden va?
 
TeroM TeroM skrev:
Jag byggde in våran med en bänk runtom. Uppsticket genom däcket måttades så att det blev en bekväm sitthöjd på ramen.

[bild]
Hej! Du har inga foton som visar konstruktionen på bänken runtom poolen? Vi vill lösa sargen på liknande sätt. Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.