Jag har en fundering angående isolering av stenhus: Vad jag kan läsa mig till väljer man ofta att sätta isolering (cellplast, mineralull osv) INNANFÖR betong/lättbetongelementen. Varför gör man på det sättet? Borde inte fuktig luft vandra ut i isoleringen från rummet och sedan kondensera mot den kalla betong/lättbetongytan och sedan orsaka fuktproblem? Var det inte detta orsaken till att så många källare har fått fuktproblem, och att man därför numera alltid isolerar på UTSIDAN av väggen? Förklara tack!

/hasse
 
Du har helt rätt angående fukttransporten!

Om du skall isolera på insidan av väggen skall det vara max 45 mm tjockt. Då kan du fortfarande pula in elrör/dosor bakom. Välj dessutom helst stålreglar/cellplast(mineralull)/gips som uppbyggnad för väggen. Ej ångspärrr!!!

Idag finns det dessutom färdiga lättbetongblock med inbyggd isolering av typen Leca-isolerblock/Finja Ergothermblock som har hyfsade U(K) -värden, åtminstonde för de tjockare varianterna.
 
Sant. Åtminstone vad gäller t.ex murade lecaväggar eller liknande.
Men är det som t.ex. Swelis bygge, eller de andra betongkonstruktionerna som diskuterats nyligen på forumet, så gjuts betongväggen direkt på frigoliten och det blir ingen luft emellan som kan kondensera.

Däremot är det märkligt att man inte alltid lägger isoleringen utanför med tanke på att man vill ju ha den tunga delen på insidan som värme- och kyla-accumulator.
 
Här har du ett exempel på hur du kan göra och vilket u-värde du får:
tegel1.gif
 
Karl XII: Hmm, det där verkar vara ett intressant program! Vad heter det och är det tillgängligt för oss vanliga dödliga?
 
Jag skulle gärna dela med mig, men tyvärr är det inget jag har.
Bilden är bara en direkt länk från Ekofibers hemsida. De har specat metoder och u-värden för massor av olika väggkonstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.