Har några frågor här

1) Hur gör man bäst hål i väggen till källaren för att skicka in en PEM-slang och hur tätar man? Vi har platonmatta på grunden, hur gör man med den?

2) Vilken maskin och skopa är mest lämplig att använda om man ska gräva ner till 120 cm för att lägga ner ovan nämnda PEM-slang? Vi har sandjord, inga stenar.

3) Vem anlitar man för den här typen av arbeten? Behöver man både en grävare och en rörmokare, eller kan det finnas de som gör hela jobbet?

4) Vi befinner oss i en halvakut situation där vi har varit utan vatten i snart en vecka och på fredag skjuts en rörspets/sil ner i vår grävda brunn (istället för att vi försöker renovera brunnen som är fylld med rötter. Vattentillrinningen är mkt god och vi har sand nedanför oss, så förhoppningsvis ska det fungera bra med en sån där rörspets/sil...). De som gör det har föreslagit att vi lägger PEM-slangen på marken så länge. Tillfrågan: Hur får man in PEM-slangen i brunnen på frostfritt djup. Brunnen är gammal och stenlagd. Vill inte att den rasar mer än vad den redan har gjort...

Hoppas nån av er har svar på nån av mina frågor... Nytt område för mig detta och jag börjar bli rätt så stressad över att vara utan vatten :(
 
1. När jag drog in vattenledning genom källarväggen tog jag upp ett hål och gjöt in en bit avloppsrör av plast med större inre diameter än slangen för vatten. Sedan tätare jag med fogskum och strök kallasfalt på utsidan så att det också täckte en bit av platonmattan.

2. Vet ej, men sand har ju en tendens att rasa ner, så chaktet kommer bli rätt brett uppe vid markytan.

3. Finns säkert firmor som har kompetens att göra hela jobbet. Du får höra dig för. Troligen har en grävfirma någon rörmokare de samarbetar med eller kan rekommendera.

4. Ett alternativ kan ju vara en slang med värmekabel. Då behöver du inte ner så djupt. Alternativt bygga ett litet isolerat hus över brunnen och låta slangen komma upp ur marken inne i huset innan den går ner i brunnen.
 
  • Gilla
andrefredriksson
  • Laddar…
En lokal gräventreprenör fixar alla delarna utan problem, ink håltagning och dyl.
Den får röris göra finalinkopplingen om ni inte vill göra den själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.