Håller på att måla om huset, och ska även måla fönstren. De är från 80 talet, och är brun/svart betsade från början. Fönstren är i väldigt gott skick, men vi vill ha vita fönster.

När vi varit på färgaffären så har dom gått igenom - tvätta med alg och mögel rengöring - skrapa - måla med grund och två lager täckfärg.

En undran jag har, om jag tvättar med denna tvätt, gör det då något att det rinner ner på fasaden på huset? Man ska väl duscha på och låta det ligga en stund för att sedan spola bort det.

Även, om någon här har gjort en liknande operation, målade ni även insidan på fönstren? Med det menar jag de delar man ser när man öppnar fönstret (karmen kanske det kallas?)

Tacksam för svar.
 
Läs på tillverkarens hemsida om algtvättmedlet i fråga. Vissa typer är etsande (på glas), och blekande i koncentrerad form. För det mesta kan man köra tvättmedel i en skumspruta, och då blir det inte lika rinnigt att lägga på.

Passa på att fräscha upp alla delar av fönstret när du ändå är igång. En tumregel är att fönster som öppnas utåt målas med den utvändiga färgen även i mitten, och öppnas det innåt så kan du istället använda snickerifärgen som du har på insidan, om du inte har samma färg till hela, dvs.
 
Om dina fönster inte är gröna av alger så tvätta med yes istället så behöver du inte fundera, Målartvätt är bara humbug ändå.
 
Fönstren öppnas utåt glömde jag skriva. Tack för svaren, jag funderar faktiskt på att använda vanlig målartvätt som verkar mildare än alg och mögeltvätt. Fönstren är ju som sagt fina?
 
Som sagts tidigare så är yes både bättre och billigare. Folksam testade för några år sedan.
 
Haha, jag blir glatt förvånad. Följdfråga: hur mycket medel blandar man i vattnet som ska duschas på??
 
mexitegel skrev:
Som sagts tidigare så är yes både bättre och billigare. Folksam testade för några år sedan.
6 år gammalt test idag... Yes funkar för mildare underhållstvätt och ytlig påväxt, men inför målning så är det ju bättre med en målartvätt som mattar ner ordentligt.
 
Flukie skrev:
Haha, jag blir glatt förvånad. Följdfråga: hur mycket medel blandar man i vattnet som ska duschas på??
Yes-metoden enligt testrapporten: "Ytan hölls fuktig i två dagar. Yes blandades 1:50 med vatten. Medlet applicerades och fick verka i 30 min. Ytan borstades och sköjdes med vatten."

Vanliga tvättmedel brukar spädas 1:10 för lätt rengöring, eller användas koncentrerat för typ tung rengöring och nedmattning inför ommålning. Men kolla på förpackningen vad som är lämpligt i ditt fall.
 
Fönstren är redan matta om man tänker på fästförmåga. Fönstren är det renaste på hela huset, tänker man på takfoten eller knutar så är dom angripna, där tänker jag använda alg och mögeltvätt, men jag kanske törs använda yes och vatten? Bara för att slippa oroa sig för fönstren och ev fasaden?
 
  • Gilla
Frelli2
  • Laddar…
Flukie skrev:
Fönstren är redan matta om man tänker på fästförmåga. Fönstren är det renaste på hela huset, tänker man på takfoten eller knutar så är dom angripna, där tänker jag använda alg och mögeltvätt, men jag kanske törs använda yes och vatten? Bara för att slippa oroa sig för fönstren och ev fasaden?
Jag blandar yes med vatten ungefär så mycket så det inte löddrar allt för mycket. Det är gissningsvis så mycket som i testet... Lägger på blandningen med tvättsvamp, låter den verka och torkar sedan av med ren tvättsvamp och vatten. Det slabbar minst tycker jag.

Jag hävdar fortfarnade att färgtvätt är rena rama humbuget. Har man skrapat sitt hus ordentligt så räcker det med yes och vatten.
 
Är det inte tvätta, sedan skrapa?
 
Nej, du behöver inte skrapa. Tvätta rent ordentligt med en grov svamp, med Yes eller No eller målartvätt eller båtshampo, bara fetthinnan försvinner. Skölj med vatten och sedan på med fönsterfärg, oljebaserad eller vattenburen. Maskera ordentligt med BLÅ maskeringstejp (detn vita lämna fula spår) och måla två lager. En riktig målare kan ta bort maskeringstejpen ur fuktig färg för att förhindra att färgen kryper under.
Det funkar inne och ute. Jagh målade mina fönster med samma villkor och är skitnöjd. Frugan är ännu skitnöjdare.
 
Happy wife happy life! :) kommer från en alldeles nygift man.

Då gör jag så, tack för era tips, ni har sparat mig en hel del arbete
 
Förresten ett tips angående detta med maskering, jag har upplevt problem även med blå maskeringstejp, därför tar jag den bredaste spackelspaden jag har och håller mot kanten och målar och håller undan färg led den. Har inte misslyckats än, det enda som kan vara lite svårt är hörnen, men där är de även svårt att tejpa..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.