Nerre skrev:
Det är det här som jag tycker är så kul.

De som skaffar fiber gör det nästan aldrig för att få högre hastighet (vi gjorde det främst för att slippa flera avbrott i timmen varje gång det regnade, många andra gör det för att Telia har flaggat för att ADSL kommer att lägga inom överskådlig framtid).

De som inte vill skaffa fiber argumenterar för att de inte behöver högre hastighet... d.v.s. argumenterar mot ett argument som i princip ingen lagt fram.


Sen är det en enorm skillnad mellan "behöver" och "kan få". Fördelen med fibern är att om man nöjer sig med 10 Mbit/s så kan man få det, sen om man i framtiden får större behov kan man utan problem trycka in över 40 Gbit/s (40 Gbit/s klarar man med dagens standardteknik).

En punkt jag tycker du har missat i listan är att det finns exempel på folk som har väntat i 10 års tid på att få efteransluta sig, och fortfarande inte fått erbjudande.
Point made men anledningen att jag nämner hastighet är just att jag inte upplever mitt 4G som störningskänsligt. Visst regnar det kan hastigheten gå ned 10% men alla fördröjningar och strul ligger oftast någonstans mellan router, mobil, chromecast, app. Med dator och bredbandskoll brukar det alltid röra på sig.

Just nu överväger jag att dra fram fiber utan att koppla på tills jag inte är nöjd med mitt 4G. Däremot verkar sambon inte acceptera det (att inte koppla på) :D

Edit: PS jag har gjort ett tillägg för din skull i sammanfattningen ovan, punkt ett ;)
 
BirgitS
Lime113 skrev:
I dagsläget kan jag fortsätta ligga på 30/30 Mbit men visst om vi har en småbarnsfamilj (eller värre, tonåringar) där hemma om ett par år så kanske vi hade önskat att kunna ligga på 40-75 Mbit.
Om man har någon i familjen som spelar snabba online-spel är det inte hastigheten som är det kritiska utan latensen, väntetider i nätet, för när en tiondelssekund kan vara avgörande för om man vinner eller förlorar går det inte att köra över mobilt bredband.
 
GustavN
Jag förespråkar skarpt att man skall välja fiber när man har chansen vid byggnation utav fiberstrukturen i landet.

Mina föräldrar har vart ett bra exempel, bor ca 2,5 mil till närmsta stad/tätort. ADSL-telia har funkat men delvis strulat pga. störningar. Mobilt bredband har funkat en gång i tiden innan alla skaffade smartphones.
När de nu fick chansen att få fiber vid en satsning utav "Alla-skall-få-fiber-på-landsbygden" så tog dom den. (De fanns bara en aktör som är kommun-ägt). Slutade på 25000-30000:- inkl. grävning (som byn fixade själva genom åkeri, tror de var 6-7 anslutningar).

Nu håller de på med en satsning med fiber där dom har sommarstugan. Där är de 2 aktörer, en stor i Sverige och den andra kommun-ägda.

Aktör 1; kommun-ägda. Priset: 9900:- installation + ev, grävning.
Aktör 2; stor i Sverige. Priset, ca 10000:- inkl. grävning

Nu är de mycket sommarstugor som ansluter sig, även året-runt-boende och valde Aktör 2 pga, den tar inte ut någon månadsavgift efter installationen. Men detta gör Aktör 1, 260:- i månaden.
Många va skeptiska till Aktör 2, pga att de inte finns/fanns på orten. (Support), men detta har Aktör 1.

Priset som Aktör 2 ger är ett bra pris pga många valde de tillslut. (Fler abonnenter, billigare summa vid en satsning)
Nu håller gubbarna på att gräva för fullt, dom är som billigast när maskinerna är på plats och inte behöver flyttas dit igen vid eventuell "ny-grävning".
Hade man lekt med siffrorna med båda aktörerna vid en anslutning i efterhand. Åkeriet tar ut startavgifter för både gubben och maskinerna osv. Den summan delar alla på vid en stor-satsning.

Pratar man om fibern i sig så kommer tekniken gå framåt, men enbart hårdvaran i ändarna av trådarna som kommer bytas ut med tiden. Den är stabil, driftsäker, underhållsfri, krånglar sällan; då brukar de vara hårdvaran istället.

Jag själv har fiber, bor i tätort, den enda gången som internet har vart nere har varit när internetleverantören har bytt ut/byggt om deras serverhallar.

Detta är mina erfarenheter utav fiber just nu, kommer att byggas på.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Bor på landsbyggen Vi var en kommun som satsade först på fiber i stor skala Nu har ALLA på ladsbyggen men ingen i staden de pga att dom trodde att de fixar någon åt dom
Haft två strul på 6år
Nu har vi möjlighet få 1000/1000
1 Leverantören bytte programvara
2 Åskan slog ut huvud noden.
 
Min far ringde igår upp BBB som säljer Fiber i hans område 1 år efter att Telia sålde in. Visade sig att Telia säljer ut sina kablar till andra (BBB i det här fallet) som kommer och sänker priset 20%. BBB samt Telia har sagt att fiber är draget till alla så att efteransluta ska/kommer aldrig vara något problem.

Nu pratar vi i och för sig och ett medeltätt område (hus med 50-300 meter isär).
 
Tror du att du kommer att vilja dra in fiber i framtiden. Om 5 år kanske?

Räkna på vad räntan hade varit på pengarna som du måste betala idag över den tid som du tänkt vänta.
Uppskatta hur mycket dyrare det troligtvis blir att dra in det i framtiden (om det är 50% dyrare som jag tror någon skrev att de haft i sina områden).

Om pris+"räntan" på att installera nu är mindre än vad priset uppskattas bli i framtiden så är det fördelaktigt att göra installationen nu rent ekonomiskt.

Detta förutsätter att du inte tvingas teckna någon tjänst bara för att du drar in fibern.
 
Jag hade en kostnad på 300% för att efteransluta mig så jag vill gärna veta vart du hittar en ränta som ens är 1/100 av det. 4500kr mot 18000kr.
Skulle tro att det i princip alltid är dyrare att efteransluta sig. Maskiner ska ut på plats, ny asfalt m.m.
 
Telia gräver fram till gräns till alla fastigheter i villa områden. Det blir inte så stora kostnader att anlita i efterhand då. Den kvarvarande kostnaden är ju lägre än att erbjuda folk i nya områden att ansluta sig. Där verkar det inte vara ovanligt att erbjudandet kommer tillbaka med gjämna mellanrum. Lägre kan de ju inte gå så läng de bygger ut. Då skulle inte folk ansluta sig i första varvet.
 
Det ska ut en hel del folk för en anslutning. Grävfirma, fiberblåsare, svetsfolk.
 
Vad kostnaden blir kan variera mycket beroende på var man finns och hur man har byggt/er.
Men även marknadspriset kan förändras om ett område får hög anslutningsgrad och det blir aktuellt att montera ned kopparanslutningarna. Just nu har väl Telia fullt upp med att montera ned kopparnät på landsbygd där man inte kan få xDSL-teknik, ca 50.000 anslutningar. Men snart kommer även övriga områden, då blir valet att välja mobil anslutning eller beställa fiber.
 
Hos min mor hade de ett race nyligen.. och genom att hon är ensam i huset så var hon inte så pigg på att ansluta sig nu. Det är ju ändå lite pengar som ska ut om man inte själv kommer använda det!

Men hon har valt att få en anslutningspunkt istället (redan när kommunen, tror jag det var, grävde ner rör för flera år sedan). Så nu har hon ett par rör sticker upp på kanten av potatislandet.. som hon kan anv om/när hon vill (eller ev nya ägare). Det man får fixa själv nu, om man vill koppla in fiber, är dragningen från tomtgränsen och in i huset.. vilket eg inte är några som helst problem :)

Men såklart, anslutningsavgiften kommer man inte undan !
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Telia gräver fram till gräns till alla fastigheter i villa områden. Det blir inte så stora kostnader att anlita i efterhand då. Den kvarvarande kostnaden är ju lägre än att erbjuda folk i nya områden att ansluta sig. Där verkar det inte vara ovanligt att erbjudandet kommer tillbaka med gjämna mellanrum. Lägre kan de ju inte gå så läng de bygger ut. Då skulle inte folk ansluta sig i första varvet.
Stadsnätet gräver också fram till ens fastighet, men om man inte betalar för anslutningen så ligger ju ducten kvar i gatan. Förra ägarna anslöt sig inte så jag gjorde det. Då kom det en grävsmaskin och grävde upp typ 60x60 cm. Sen ska det asfalteras igen. Det ska komma en och blåsa och svetsa. Det blir rätt snabbt pengar av det.

Sen kanske Telia inte har så höga avgifter för det men ni är ju låsta till dem i all framtid. Hos mig var det kommunens stadsnät.
 
hsd
Telia öppen fiber är den vanligaste fibern, det låser inte till Telia
Däremot olika stadsnät eller fiberföreningar låser in anslutningarna till någon operatör som kommunen eller föreningen anser vara billigast
 
Du blir väl även låst till kommunens stadsnät på samma sätt som till Skanovas fiber (Telia ägt). Men idag har även Skanova släppt fiberdelen så att andra operatörer kan nyttja fibernätet t.ex. Comhem, Tele2, Bahnhof, etc, om de vill erbjuda fiberanslutning så det behöver inte vara Telia ÖppenFiber.
 
Fiber ägs av Telia. Så man måste betala det de vill ha. Det finns ingen konkurrens. Samma sak med övriga nätägare, det är något de pratar tyst om. Näten borde vara offentligt ägda. Det samma borde gälla för elnäten.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.