Det jag kan tänka mig är väl att en aktör gräver och en annan kör fiberlangar i luften.

Eller att en aktör gräver på kommunens mark och en annan gräver främst på privat mark (d.v.s. kunderna får grannarnas fiber tvärs över sina tomter).
 
harry73
Nerre skrev:
Det är ju inte på särskilt många ställen man har chans att få erbjudande från flera leverantörer. Dels så är det svårt att hitta nånstans att gräva ute i gatorna om en annan leverantör redan lagt ner, dels behöver man ju en viss andel kunder för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att gå vidare.
Svensk infrastruktur ja ner sin satsning sen kom ip only
 
Slår mig att om BBB kan gräva på nytt gör 20' så borde telia från början kunnat gräva för 10' 😂
 
hsd
BBB ger inte valfrihet mellan operatörer som telia öppen fiber gör
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det jag kan tänka mig är väl att en aktör gräver och en annan kör fiberlangar i luften.

Eller att en aktör gräver på kommunens mark och en annan gräver främst på privat mark (d.v.s. kunderna får grannarnas fiber tvärs över sina tomter).
Ja, det hände ju som sagt hemma hos mig. Först så kunde inte mina grannar få fiber på nästan tio år eftersom de missade tåget när fjärrvärmen drogs in, och sedan när det väl körts ett efteranslutningsrace så kom televerket och fräste ner slang till alla hushåll vare sig de ville eller inte...

Men det hör ju till ovanligheterna att man har möjlighet till två öppna nät. Nej, jag har inte anslutit mig till det andra, tycker det räcker med ett... ;)
 
hsd skrev:
BBB ger inte valfrihet mellan operatörer som telia öppen fiber gör
Precis. Det är något man skall ta noga med i beräkningen. Det amerikanska exemplet på hur dylika monopolmarknader som uppstår när man inte har något val förskräcker.
 
Öppen fiber har många leverantörer. Dessa har olika introduktionserbjudanden utan bindningstid. Nu höjde Universal priset så vi byter igen, till Bahnhof. Nytt erbjudande. I princip kan man f¨å halva priset hela tiden genom att byta leverantör. Om man orkar.:cool:
 
En nackdel jag upptäckt med Bahnhof är att de fakturerar privatpersoner (dvs alla normala kunder till Telia Öppen Fiber) från Portugal. Det blir i stort sett omöjligt att dra av momsen om man vill låta sin firma betala en del av internetanslutningen. Jag har inte orkat fråga dem, men man kanske kan begära att bli fakturerad från Sverige?
Jag har aktiebolag, de som har momsregistrerad enskild firma kanske kan be företaget i Portugal att inte debitera moms?

Dessutom är det väl så att svenska staten går miste om en massa skattepengar om vi betalar portugisisk moms? Tidigare var den portugisiska momsen lägre än den svenska, dvs Bahnhof tjänade några kronor extra eftersom priserna till privatpersoner alltid anges inklusive moms. Nu tror jag momsen i Portugal är lika hög som den svenska, så Bahnhof kanske borde fakturera även privatpersoner från Sverige.

Jag har tänkt byta från Bahnhof pga detta, men inte fått tummen ur ....
 
Men det kan ju på sin höjd röra sig om några 10-kr per månad?
 
Det stämmer, momsen på internetanslutningen är ca 60:- per månad.
Det är inte så mycket, men principen att fakturera från Portugal har stört mig.

Jag kanske inte har någon anledning att gnälla längre.
Den här diskussionen fick mig att titta närmare på de senaste fakturorna från Bahnhof. Det verkar som de sedan årsskiftet debiterar svensk moms! De två senaste fakturorna har VAT-nr SE502075894101. Tidigare var det PT509519636.
De fakturerar dock fortfarande från Portugal, och ett konstighet kvarstår: jag betalade den senaste fakturan för sent, och jag fick en påminnelse via email.
På fakturan står det "Org-nummer/VAT nr: SE502075894101" men i påminnelsen står det "Momsreg.nr/VAT-nr: 509519636". Det är det Portugisiska numret fast utan "PT" !

Förhoppningsvis är det bara ett slarvfel i påminnelsen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.