För bra precis ett år sen monterades och fylldes vår Intex Ultra Frame 26,5m3 pool.
IMG_20150627_171156-nopm-.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150628_093620-nopm-.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



DSC_1673.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visade att marken lutade för mycket och att vi tvingades tömma den och blixtinkalla grävare som jämnade till underlaget.

DSC_1675.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vad som var sommarens då varmaste dag höll jag på och jämnade till marken så gott det gick.
Barnen hejade på ivrigt.

DSC_1687.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det badades flitigt av framförallt barnen under hela sommaren, trots brist på annan tillförd värme än solens strålar.

DSC_1727.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet men ack så viktigt trädäck snickrades ihop, och en fast pall för att få stegen att passa höjdmässigt.

Just denna lilla pallen var populär att ställa sig på och kolla om de blivit is ovanpå de 3-4dm vatten som skulle vara kvar under vintern.
Sparkar man lite på duken så ser man ju bättre om det är is eller inte... trots upprepade tillsägelser fortsatte beteendet.. tills sist blev det is, och även hål på linern där det sparkats.. :|

Poolen stod och såg ledsen ut hela våren och när sambon kom hem och sa, det ser ju inte bra ut med en sån klump på gräset var det bara att passa på att smida medans... och telefonen plockades upp! :wow:
Från att det sett halvmörkt ut med tid framöver på förmiddagen när jag ringde så fanns de helt plötsligt tid dagen efter på eftermiddagen. No turning back! :p
 
  • DSC_0978.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
DSC_0982.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tigersågen åkte fram för trädgårdsarbete ännu en gång. :)

DSC_0981.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan så man skulle kunna anlägga en liten trädgårdsdamm istället.. i med lite växter och några guldfiskar.

DSC_0994.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvällen innan grävningen var detta statusen, av busken syns bara en mindre stubbe.
Jag har ritat och berättat på marken för grävarn.

DSC_1008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån dag efter grävningen snickrade jag ihop en ny krocksarg av gamla poolsargen och fick åter igång klipparen.

DSC_1020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagvatten röret gick precis under gamla poolbotten, men det ska skarvas och svängas runt poolhålet.
Det blev så klart inte gjort på stört, utan det hann regna lite så att en mindre pool bildades i gropen... :rolleyes:
I nedre högre hörnet syns även en telekabel som inte ska gå där, som grävaren klippte på första skoptaget, ingen av grannarna har dock beklagat sig över uteblivna samtal eller dålig hastighet på internet. ;)
 
DSC_1071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite skolavslutningar och annat så fick jag äntligen ihop rören och bottens lutning kollades av.

DSC_1075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill man bada får man jobba, alla över en kam, ingen fördel för att man är yngst ;)
Skämt åsido, den yngsta förmågan älskar att vara med ute och hjälpa till.

DSC_1079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är statusen nu, nästan hela botten täckt, förhållandevis jämnt.
Har förmånen att få låna laser och padda av grävkillen.

Ja poolen då, Intexen är såld, men inte upphämtad, en runt storpool från J&F är beställd.
Poolen kommer byggas på markisolering. En altan/balkongmatta kommer vara underlag i poolen.

Värmepump ska beställas vilken dag som.. Blir en Brilix 100 (9kW)

Insåg just att jag kan dra dagvattenröret på regelverket och på så vis få plats för plintar där. :cool:
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Ni verkar ha fin utsikt :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
-RB- skrev:
Ni verkar ha fin utsikt :)
Man blir hemmablind, men visst är det fint. :)
Dalälven utanför fönstret gjorde att alla då av föregående ägare påbörjade projekt kändes lätta....

Nu 9år senare har det visserligen dragits igång en del nya projekt, garaget snickrades 08-09, källaren sägs få golv under veckan..

Ska man gnälla på nåt så kör många fortare än tillåtna 40 här utanför, och det kan vara ett jävlans V8 muller på älven, men än så länge har inte båtlivet stört oss. :)
 
DSC_1096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stycke rund stor-pool från J&F levererades imorse. :wow:
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
[bild]

Ett stycke rund stor-pool från J&F levererades imorse. :wow:
Den ser ju liten och fyrkantig ut ;)
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Får hoppas den blir rund när alla kartonger har öppnats. ;)

Var och handlade en dagvattenbrunn idag, för dräneringen.
Men hur är det tänkt eg, 3 hål förborrade med muffar, 2st lite högre upp och 1 en bit under.

DSC_1100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns det lite hur den ser ut.
Är tanken man ska dra dräneringen till de 2 övre och undre än frånlopp?
Eller är det tänkt på annat sätt, OCH hur använder jag den lämpligast i mitt fall.
Kommer få pumpa ur brunnen, så jag antar jag kan använda de 2 övre hålen, plugga det undre och sen hänga ner en dränkpump?
Räcker en vanlig 'blå' plugg/lock för att täta undre hålet?
 
Lämna tillbaka den där, den är bara dyr och med hål på fel ställe.

Köp en vanlig vägtrumma. Ser likadan ut som den där men utan hål, sedan kompletterar du med bottenpropp och borrar dina hål där du behöver ha dom.

Angående hålen så ja, 2 in och en ut. Du behöver ju bara 2 in och vill antagligen ha slangen ut mycket högre upp.

IMG_1152_www.jpg
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Tack MathiasS, frågan är ju var man fått tag på dylikt i Borlängeområdet?
Finns dom så korta som 2m bit eller kortare tro.
Får googla o ringa runt lite imorgon. :)
 
Jag tycker de vägtrummor jag ser och sett på nätet verkar dra iväg i pris också..?
 
Jag är inte så påläst på detaljhandeln i dina hemtrakter tyvärr. Jag har köpt mina rör hos en MDT AB, men dom har nog ingen filial hos dig. Vad jag har betalat kan jag inte längre minnas, det brukar vara lite prutmån på dom där rören. Jag har köpt på 6m längd och sålt överblivet på blocket.

Du får förstås jämföra priser, det kanske ändå är billigare med en färdig brunn för dig.
 
Kan flika in med att jag varit på Byggmax 2ggr nyligen, och båda gångerna ignorerat deras önskemål om att öppna bakluckan ;)

Dom sa heller inget, vilket kanske var lugnast..
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hur platt behöver det vara? Vad är max lutning eller ojämnhet, cm/m?

Skall det vara vatten kvar under vintern, vaffödådå?
 
Finnt!

En batteridriven tigersåg för trädgårdsarbete: vilken bra idé :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.