Vi har tittat på ett hus från sent 60-tal som har vad jag tror kallas ljusbrunnar – det är liksom en öppning utanför ett källarfönster för att få in mer ljus.

Är detta generellt en riskkonstruktion? Jag tänker att det lätt borde samlas vatten där. Men man kanske sätter nåt avledningsrör i botten? Jag glömde titta efter det på visningen. Ska förstås titta igen, men det vore intressant att höra vad ni vet.
 
Det borde ju inte komma mer regnvatten i "ljusbrunnarna" än på plana marken bredvid.
Så det hänger väl på att dräneringen funkar utanför källarväggarna/grundsulan.

Ofta har man väl ett galler för att det inte skall samlas löv och annat där nere.
 
Tack för svaret! Det låter rimligt.
 
Först vill jag be om ursäkt för necroposten och trådkapningen, men när jag sökte på "ljusbrunn" kom denna upp och jag tyckte den passade väldigt bra.

Jag har börjat fundera på det här med ljusbrunnar till vårt hus från just sent 60-tal. Huset ligger högt på en gammal rullstensås, men nedanför två av grannarnas tomter. Under åren har all jord långsamt kanat nedåt så vår gräsmatta har höjt sig på två av husets sidor (de som vetter upp mot högre mark).

Det finns inga ljusbrunnar vid huset idag, men då det överallt står att läsa att det är jätteviktigt att marken sluttar ifrån husets grund så ser jag att vi har tre alternativ:

1. Schakta bort stora mängder jord och anlägga ny gräsmatta.

2. Fylla ut med jord från grunden mot gräsmattan med ett litet fall och ordna med ljusbrunnar för källarfönstren.

3. Helt enkelt strunta i att göra någonting eftersom marken är mycket genomsläpplig, och vi inte har några som helst problem med fukt i källaren. Grannen ovanför dränerade nyligen och firman som gjorde jobbet sa att det inte hade varit nödvändigt, då marken är så porös att det aldrig är någon risk att vatten blir stående.

Tilläggas bör att runt de två berörda sidorna av huset går en plattgång som nyligen är renoverad. Denna lades givetvis i nivå med gräsmattan. Detta gör att det nu är ett ganska rejält dike mellan gången och husgrunden som utgör rabatter. Plattgången lades med ett fall utåt gräsmattan.

Några spontana tankar och idéer från den samlade kunskapen på forumet?

Mvh
Fred
 
Det viktiga är inte att marken lutar bort mot huset, men man vill normalt ha det så för att det inte ska rinner in en massa vatten mot huset vid regn och liknande. Det kan man lösa på olika sätt. T.ex. kan man lägga cellplastskivor med lutning från huset under marknivå.
 
SueCia skrev:
[länk]

Här har du min tråd på samma ämne :) Bilder o allt!
Mycket fint jobb! (y) Dock verkar det vara ganska mycket arbete att få till det...och vi har fem fönster som är berörda! :x
 
  • Älska
martin.la90
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det viktiga är inte att marken lutar bort mot huset, men man vill normalt ha det så för att det inte ska rinner in en massa vatten mot huset vid regn och liknande. Det kan man lösa på olika sätt. T.ex. kan man lägga cellplastskivor med lutning från huset under marknivå.
Jag förstår inte riktigt hur du menar...

Just nu ösregnar det ute, men jag tänkte att jag skulle ta lite bilder för att visa hur det ser ut. Blir kanske lite enklare att förstå problematiken då...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.