hahalj
Undrar om det är någon här som gjort ett eget nytt tak till sin hammock? Jag har en Hillerstorp modell Dalom, originaltaket tål max 1 säsong utomhus och jag är trött på att byta detta á 5-600:-/år så tankarna går kring att göra ett eget mer hållbart. Taket behöver vara ca 2,5 x 3,0 meter med lite sömmån.

Hittills har jag funderat på:

  • markisväv: svårt hitta bredare än 1.30m?
  • solsegel: finns tillräckligt stora som skulle kunna klippas till, men blir det snyggt? Tål det att spännas för att inte sjunka ihop? Skulle helst ha ett svart/mörkgrått men hittar bara beiga/vita?
Någon som gjort något åt detta hållet? :cool:
 
hsd
markisväv ,finns bredare men de som är smala kan skarvas ytan arr det stör
gar ett liknande problem och lommer att använda markisväv som är kraftigare och håller ute regnet
 
hahalj
Hur gör man då skarven för att det ska bli vattentätt?
 
hahalj skrev:
Hur gör man då skarven för att det ska bli vattentätt?
Fällsöm, sådan som t.ex. jeans sys med där sömsmånen viks och sedan hamnar inuti.
Förutsatt du har hyfsad avrinning så det inte ligger kvar vattenpölar.

Kapellväv för båtar?
 
Kan löna sig att låta en segelduksmakare sy. Mina segeldukstak höll i 7 år och var uppe hela säsongerna.
 
hahalj
Fällsöm, just det...

Att det skulle "löna sig" att låta sy upp en segelduk låter ju fantastiskt. Räknade precis på lite markisväv med sytråd och nya nålar till maskinen och det stannar på ca 750:-. Med lite mögeltvätt varje säsong så kanske det håller i 3-4 år? Helt ok. Jag har ingen aning om vad en bit segelduk skulle kosta att låta sy upp.
 
hahalj
Tack för tipsen.
 
Följer den här tråden med stort intresse. Har precis som hahalj ett Hillerstorp hammock tak som höll i ett år, det ersatte ett plasttak som följde med när vi köpte hammocken som höll åtminstone 6-7 år. Blir förbannad på när jag tänker på att man ens får lov att sälja en produkt som är så dålig.

Har också funderingar om att köpa någon typ av tyg och tillverka det själv. Möjligtvis att man kan impregnera det för att det skall hålla bättre. Har tyvärr inte hunnit lägga tid på detta ännu. Så hoppas du löser problemet åt mig hahalj. :)
 
hahalj
Ja, vi är nog en del som har upplevt samma problem... :confused:

Har inte hunnit ta tag i detta ännu, men troligen till semestern i juli så ska vi väl få till nåt. Det lutar åt markisväv med fällsömmar och tältimpregneringsmedel, återkommer här i tråden när det börjar bli konkret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.