Tomture61
Om du jämför ett timmerhus (som andas både luft/fukt) med ett hus isolerat med mineralull/plast
så vinner det senare huset matchen ang energiprestanda (kontrollerad ventilation ) dock ej matchen om fukt i luften.
Plasten har iofs fler funktioner i en yttervägg tex stoppa fuktvandring till mineralullen.

Om du bygger ett hus som kan transportera fukt genom väggarna och samtidigt har en kontollerad ventilation så kanske du uppnår dina mål ang önskat klimat i huset.
Kontrollerad ventilation = mekanisk ventilation med ett tätt byggförfarande utan en massa extrahål pga slarv och dålig byggteknik.

Att bygga med ångbroms eller plast precis bakom byggskivor görs enbart för att erbjuda kunder ett billigare hus. Ungefär som yttertak med masonit eller spontat virke under pannorna ;)
 
Redigerat:
K
Tomture61 skrev:
Om du jämför ett timmerhus (som andas både luft/fukt) med ett hus isolerat med mineralull/plast
så vinner det senare huset matchen ang energiprestanda (kontrollerad ventilation ) dock ej matchen om fukt i luften.
Plasten har iofs fler funktioner i en yttervägg tex stoppa fuktvandring till mineralullen.

Om du bygger ett hus som kan transportera fukt genom väggarna och samtidigt har en kontollerad ventilation så kanske du uppnår dina mål ang önskat klimat i huset.
Kontrollerad ventilation = mekanisk ventilation med ett tätt byggförfarande utan en massa extrahål pga slarv och dålig byggteknik.

Att bygga med ångbroms eller plast precis bakom byggskivor görs enbart för att erbjuda kunder ett billigare hus. Ungefär som yttertak med masonit eller spontat virke under pannorna ;)
Jag köper inte det resonemanget.. plast /ångbroms i väggarna har man för att inte fukt ska komma ut i isoleringen.

Anledningen till att det var fuktigare luft inomhus förr var framförallt pga sämre ventilation. Ska du uppfylla bbrs krav på vent idag spelar det ingen roll om huset är byggt av plast eller inte..

Anledningen till att man inte behövde plast förr var framförallt för att man hade mycket tunnare väggar. Med dagens isolerkrav torkar inte väggen ut och jag är övertygad om att de som köpt diffusionsöppna isolermaterial och skippat ångbroms/ångspärr kommer att få problem med tidem
 
Varför inte satsa på lite mer än 250 i takhöjd, Iallafall 270, helst 280 eller 290... När du ändå kan välja fritt?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Mickeviking skrev:
Vi ska bygga hus i lösvirke och jag har funderat på det här med takhöjden inomhus.
Vi vill ha 250 cm i takhöjd.
Skivmaterialet är oftast 250 cm.

Men om vi bygger väggarna så det blir 250 cm från betongplattan till takstolarna, så kommer vi att ha en takhöjd inomhus på ca 244 cm, vilket alltså inte blir 250 cm.

Tänker jag fel här eller?

Jag har inte hittat något konstruktionsexempel som visar hela konstruktionen med mått. Träguiden har många bra exempel men det är mest detaljer.
Gipsskivor finns väl fortfarande i längre längder? 2700 och 3000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.