Hej,

Är det någon här som vet lite mer om det. Jag använder Algomin i gräsmatta utan mycket framgång och undrar om det är någon som har testat NPK med högre halt av kväve.

Här är två som jag funderar över.

WOLF-Garten PREMIUM Extra långtidsverkande gräsmattegödsel 30-5-8 +2 Mg +1 Fe

YaraMila 21-3-10

Tack i förhand för hjälp!
 
  • Gilla
parhil
  • Laddar…
Jag har inte erfarenhet av NPK-gödsel med högre kvävehalt än de vanliga på marknaden, men jag tror inte att du kommer få bättre resultat för att du gödslar men ännu mer kväve.

Att du inte får förväntat resultat av gödsligen beror troligen på andra faktorer som vattning, klippteknik, jordmån och dess PH-värde etc.

För bästa effekt av gödslingen så är det bäst att gödsla i omgångar. Absolut minst i två omgångar under våren och tidig sommar. Har du ambitioner så gödsla i fem omgångar, lite i taget.

Produkterna du föreslår är nog inte alls tokiga, och kommer du över dem till ett bra pris så slå till, det är inte så stor skillnad mellan gödslena. Jag brukar köra YaraMila 21-4-7 som finns billigt på bl.a Granngården. 25 kg för 249 kr, som räcker till ca 1500 m2.

Om du inte redan har läst Olle Bergs vår- och sommarprogram kan jag rekommendera den starkt!
http://www.olleberg.nu/grasprogram/var-och-sommarprogram/
 
Redigerat:
Hej,

Jag har kört med algomin nu i två sommar. Har toppdressat gräsmatta i höstas och nu i våras samt stödsådd. Har tagit ph värd och verka vara normal.

Har vattnat i höstas regelbundet men inte nu i sommar där var vattningsforbud.

Är det någon negativ inverkan för fruktträd och blommor som du vet med Yara Mila?
 
bara i år har gödsla med algomin 4 gånger 2 kg för 100 kvm....Köpte också en cylindergräsklippare Gudenna 400 som verka vara utmärkt och jag klippar aldrig gräsmatta under 3,8 cm.
 
Redigerat:
Vad är det som gör att du inte är nöjd med gräsmattan? Känns den blek, växer dåligt etc?

Har du använt Algomin gräsmattegödsel (grön påse) eller Ekogödslet (blå påse)? Den sistnämda är kass och innehåller i princip inget kväve alls och motsvarar NPK 1-0-1. Det vanliga gödslet är 15-0-8.

Jag har använt det vanliga gödslet några gånger och fått ett fint resultat. Men numera kör jag YaraMila då det är otroligt mycket billigare och ger ett minst lika bra resultat. Kanske har du brist på fosfor eller järn? Det förstnämnda finns i YaraMila 21-4-7, järn är billigast och effektivast att sprida ut som järnsulfat. Är jorden väldigt kompakt eller lerig, sandig?

I övrigt låter dina insatser kloka i form av antal givor, cylinderklippare, klipphöjd och toppdress.
 
Redigerat:
Snailman
Jag har kört med yaraliva 21 4 7 och kalksalpeter ungefär hälften av varje. Gräset blir ganska mörkgrönt till färgen, och det syns väldigt tydligt var man missat förra gången. gödslade igår för tredje gången i vår.
 
Första vi behöver få veta för att ha en sportslig chans att hjälpa dig är att få veta vad som gör att du tycker gräsmattan är dålig/ful eller hur resultatet blivit. Normalt sett är det dumt att bara jaga högt N-värde på gödningen. Min relativt långa erfarenhet är att man kan få riktigt fin gräsmatta av att enbart vattna den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.