Jag ska kapa ett 50 tal jordankare och har kört några med vinkelkapen. Tycker att det är lite omständigt. Gnistor överallt, jordankaret ligger inte still m.m.
Eftersom jag ska kapa ca 50 till så kollade jag på alternativ. Såg att Ryobi hade en metallkap för 1500 kr. Låter som en bra alternativ med gnistskydd, anhåll m.m. Och för en skaplig peng. Någon som använt den eller en liknande?
 
Fungerar säkert bra. Har inte användt ryobis men dom jag har användt så har det nsprutat gnistor om så där vinner du nog inte så mycket.

Annars så kan du ju köpa ett kapstativ till din vinkelslip dom brukar inte vara så dyra.
 
Niq skrev:
Fungerar säkert bra. Har inte användt ryobis men dom jag har användt så har det nsprutat gnistor om så där vinner du nog inte så mycket.

Annars så kan du ju köpa ett kapstativ till din vinkelslip dom brukar inte vara så dyra.
Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ. Har du någon att rekommendera?
 
dom jag har använt har alla fungerat bra. Inte så många olika men ett från Clas Ohlsson men dom verkar inte ha det längre, ett från Luna, ett från Lidl och ett 30 år gammalt som jag inte vet var det kommer ifrån.

det här är lite billigare http://www.harald-nyborg.se/vinkelslipstativ-till-180-230.html?___store=hn_default&nosto=nosto-page-product2

det här lite dyrare http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/tillbehor/wolfcraft-5018000

Nu har jag inte provat någon av dem men tror nog dom båda fungerar. Men annars så funkar det nog med vilket som du hittar i din närmaste butik.

Nu utgår jag från att du har en 180 eller 230 mm vinkelslip. En 125 mm kommer du nog att köra slut till ett sådant här projekt. Om du inte har det så kanske metallkapen är billigast. Fast själv skulle jag föredra en vinkelslip med stativ den har flera användningsområden.
 
Tyvärr har jag en Bosch GWS 15-125. Då kanske den är lite för liten.
 
Frustrator skrev:
Finns för 125mm också, [länk]
Ok (y)
 
Jag såg det men är inte jordankare ganska grova? Eller hur grovt är det som du ska kapa?Jag använder nästan bara min 125mm när det är småsaker som ska kapas eller man inte kommer åt med en stor. Det går så mycket snabbare med en stor.

Jag tror bara att om du kapar 50 st jordankare med en 125 mm så kommer den ta mycket stryk.
 
Kanske bättre att köra på Ryobin då. Den lär ju hålla lite bättre för 50 st jordankare.
 
Det blev en Ryobi i alla fall. Och en extra kapskiva, just in case :)
 
Blir säkert bra. Kapskivor brukar det gå åt. Har man en sådan där kap så brukar det dyka upp allt möjligt som man vill kapa.
 
Niq skrev:
Blir säkert bra. Kapskivor brukar det gå åt. Har man en sådan där kap så brukar det dyka upp allt möjligt som man vill kapa.
Haha, ja jag misstänker det :)
 
Varför ska du kapa jordankare ? Försvinner inte finessen/funktionen om du kapar dem ?
en Proffsmaskin ska klara att kapa 50 x utan att blinka så länge man inte överlastar den eller låter den bli för varm.
 
hyggabus skrev:
Varför ska du kapa jordankare ? Försvinner inte finessen/funktionen om du kapar dem ?
en Proffsmaskin ska klara att kapa 50 x utan att blinka så länge man inte överlastar den eller låter den bli för varm.
För att jag har berg i marken på vissa ställen och behöver kapa dem och gjuta istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.