Hejsan,

Vi har precis köpt en villa på 110 kvm. Vi kommer tvingas byta tak, kök, badrum och el i huset. Köket är inte akut men när vi ändå är igång. Villan ligger centralt så räknar med att alla investeringar kommer öka värdet dramatiskt.

Vi kommer ta bort väggen mellan matrum och kök och försöka göra ett större öppet kök.

Jag har två frågor:
1) Hur ni tror att vi lämpligast placerar TV:n och soffgruppen i anslutning till TV:n?
2) Hur gör vi för att få så bra kökslösning som möjligt?

Tackar på förhand :)

/Klihmpa Ska?rmavbild 2016-06-13 kl. 22.40.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åt vilket håll är norr?

Det finns inga sovrum, ingen toalett, och ingen trappa!?

Det står groventre där tvättmaskinen finns. Betyder det att ordinarie entre är i andra änden av huset, in i vardagsrummet? Eller var finns den?

Var finns väg, infart, uppfart/garage m.m.?

Lite beroende på dessa saker, så ta bort väggen som sagt. Lägg till en vägg mellan matrum och vardagsrum, från höger yttervägg och in. Sätt TV'n på den.

Köket kan man fundera på, antingen en köks-ö eller i vinkel mot vardagsrummet.

Matplatsen hade jag nog gjort om till ett eget rum, och om möjligt flyttat dörren från groventren så den går in till matrummet istället.

Stäng dörren mellan groventre och dusch, och öppnat upp från matrummet istället, samt satt en toa där inne också.

Möjligen till och med flyttat ner övre väggen i groventren en bit, så att dörren in till matplatsen (som blivit eget rum) kan komma där istället. Och då haft köket i en vinkel mot matplatsen istället.
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
Typ nåt sånt här

aökjdhöfasd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
thomasx skrev:
Åt vilket håll är norr?

Det finns inga sovrum, ingen toalett, och ingen trappa!?

Det står groventre där tvättmaskinen finns. Betyder det att ordinarie entre är i andra änden av huset, in i vardagsrummet? Eller var finns den?

Var finns väg, infart, uppfart/garage m.m.?

Lite beroende på dessa saker, så ta bort väggen som sagt. Lägg till en vägg mellan matrum och vardagsrum, från höger yttervägg och in. Sätt TV'n på den.

Köket kan man fundera på, antingen en köks-ö eller i vinkel mot vardagsrummet.

Matplatsen hade jag nog gjort om till ett eget rum, och om möjligt flyttat dörren från groventren så den går in till matrummet istället.

Stäng dörren mellan groventre och dusch, och öppnat upp från matrummet istället, samt satt en toa där inne också.

Möjligen till och med flyttat ner övre väggen i groventren en bit, så att dörren in till matplatsen (som blivit eget rum) kan komma där istället. Och då haft köket i en vinkel mot matplatsen istället.
Hejsan,

Tog inte med resten men det borde jag kanske gjort. Du har garaget ut genom groventrén och till höger i bild.

Syd är rakt upp i bild och väster är till höger.

Den vanliga entrén är ovanför bilden och du kommer in från vänster. Det som är bortplcokat är tre sovrum och en klädkammare över i bild.

Problemet som jag upplever det är var vi ska placera tv:n. Rummet är ungefär 36 kvm i area.
Jag tror att väggerna på tvären är bärande, så jag vet inte om det är möjligt att flytta på dem, men det kanske går?
 
thomasx skrev:
Typ nåt sånt här

[bild]
Vi har gått i liknande planer, men då vill vi ha matbordet vid köket och vi vet inte hur vi ska placera TV:n =/
 
Ja visst, matbordet i köket och TV'n som jag skrev, i vardagsrummet på den nya väggen.

Men som sagt, mycket beror på de frågor jag ställde...
 
Stäng nuvarande dörr in i köket och ha tv där. Köket bygger du längs fönsterväggen och en köksö som går ut från väggen mellan dörröppningarna som finns idag.
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
BirgitS
klihmpa skrev:
Hejsan,

Tog inte med resten men det borde jag kanske gjort. Du har garaget ut genom groventrén och till höger i bild.

Syd är rakt upp i bild och väster är till höger.

Den vanliga entrén är ovanför bilden och du kommer in från vänster. Det som är bortplcokat är tre sovrum och en klädkammare över i bild.

Problemet som jag upplever det är var vi ska placera tv:n. Rummet är ungefär 36 kvm i area.
Jag tror att väggerna på tvären är bärande, så jag vet inte om det är möjligt att flytta på dem, men det kanske går?
36 kvm rymmer ju mer än en soffgrupp. Vad har ni tänkt att ha mer och som också behöver planeras in?
Jag har tyckt det varit enkelt att prova ut olika möbel- och väggplaceringar i programmet Sweet Home 3D.


Ögonfröjd skrev:
Stäng nuvarande dörr in i köket och ha tv där. Köket bygger du längs fönsterväggen och en köksö som går ut från väggen mellan dörröppningarna som finns idag.
Hamnar inte soffan mitt i dörröppning mot resten av huset, dvs uppåt i bilden, då?
 
  • Gilla
klihmpa
  • Laddar…
Tack för tipset Birgit :)

Vi har tänkt ha en öppen lösning med soffgrupp, tv, matbord plus en köksö.
 
Ska du göra detta innan ni flyttar in?

Om inte, så är mitt förslag att lägga arbete på allmänt underhåll i några månader först och känna av vad ni vill, troligtvis värker det fram under tiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja se hela planlösningen med alla rummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.