Nu vet jag inte hur upplägget ser ut hos dig men månadskostnaden behöver du kanske inte ta? Hos oss är det inget tvång att teckna något abonnemang bara för att man drar in fiber. Engångskostnaden för grävning och installation får man ju ta men sedan bestämmer man själv om man vill ha något abonnemang. Men om tvekan ligger i om du någonsin kommer att vilja utnyttja fibern så hjälper kanske inte det så mycket.
 
Och för oss så ingick 3 års internet (100/10) i installationsavgiften. Så i princip så kan man säga att vi fick fibern gratis mot att vi betalade 599 spänn i månaden i 36 månader (fast vi betalade hela beloppet på en gång).

Jag tror dock att många kunder missade att detta ingick och istället köpte dyra "triple play"-paket från andra leverantörer.
 
Nerre skrev:
Det är inte hastigheten som är poängen med fiber.

Och vad är vinsten med ny bil? Sparar man verkligen pengar på nya bil? Sparar man pengar på att renovera badrum eller kök?

För mig var fibern helt i linje med en badrumsrenovering: Trivselhöjande.

Inget funderande över hur man ska hålla hela familjen att samsas på samma ADSL-förbindelse utan att nån drabbas av hackigt streamande, inget funderade över hur länge tekniken kommer att leva (vi hade redan hunnit bli av med vår ISDN då Telia lade ner det), inga problem med avbrott på grund av vädret osv.


79 kronor i månaden för 4G utan trafiktak är dessutom ett rejält undantag, det går knappast att nyteckna.
1. Nu går vi OT, jag föreslår Dra in fiber eller ej?-tråden

2. Mitt 3G/4G hackar inte, 30 Mbit upp och ned har inte varit ett problem än så länge.

3. Nej men nu har jag ett sånt abonnemang och det släpper jag inte i första taget.

Kontentan, nej visst alla har det inte som mig mig. Samtidigt har väl de som inte har mina möjligheter (ADSL som tas bort, ingen 3G/4G i området, databegränsning på det mobila bredbandet) redan beslutat sig för fiber om de fått möjligheten (annars dumförklarar till och med jag den).



lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, även om det är en investering, så går den ju inte att räkna hem förrän man (försöker) sälja huset. Så det är ju svårt att "granska" den. Mitt stalltips är att "fiber" kommer att bli precis som "el" eller "vatten och avlopp", dvs det är inte så att det ökar priset på huset, det gör det säljbart öht. Ett hus utan kommer många presumtiva kunder att se med skepsis på. Att det inte finns blir en "grej" som kommer ligga det huset i fatet. Ungefär som "dass på gården" för några decennier sedan.

Nu är väl detta iofs ett extremfall, men att tro att det blir billigare, eller att man skall få någon annan fördel med att vänta, det har jag svårt att se.

Mobilt, dvs 3G74G, går som sagt inte att teckna några abonnemang med vettiga datamängder till vettiga pengar. Och man måste dras med stor variabilitet i både bandbredd och latens, och den är kraftigt asymmetrisk. Det är ett käckt mobilt komplement, inget annat.
Instämmer och håller med. Men nu pratar vi ju inte utedass på gården utan eget avlopp jämfört med kommunalt avlopp. En av dem flyter på bättre men du är fast hos kommunen.

jac skrev:
Nu vet jag inte hur upplägget ser ut hos dig men månadskostnaden behöver du kanske inte ta? Hos oss är det inget tvång att teckna något abonnemang bara för att man drar in fiber. Engångskostnaden för grävning och installation får man ju ta men sedan bestämmer man själv om man vill ha något abonnemang. Men om tvekan ligger i om du någonsin kommer att vilja utnyttja fibern så hjälper kanske inte det så mycket.
Detta är ju en vettig poäng. Dvs man kopplar in "för framtiden".

****

Frågan vad jag får för 20 000 kr + 300 kr/månaden är enligt mig fortfarande relevant. Däremot har jag inte svarat på frågan om jag borde koppla in mig eller ej. Det intressant att se att många har kunnat koppa sin fastighet efter 1, 2 eller 3 år (med litet timing) till i princip samma kostnad. Det finns fall då det inte har gått och det finns fall då det har varit 50% dyrare men det är en chansning var och en får fundera på om den är värd att ta. I mitt fall sitter jag ganska tryggt i båten redan idag men visst ni andra kanske får rätt, vem vet.
 
Jag resonerar som med mycket annat man köper, ju snålare säljaren framstår ju mer börjar man ju fundera på vad som mer snålats in på, om man inte har råd att köpa fiber för 20000kr, hade man då råd att köpa en bra husfärg för det dubbla när det målades eller var det utförsäljning på rusta den köptes.

Jag kopplade på 2 olika fiber leverantörer när vi byggde, jag betalade anslutningsavgiften men jag tecknade inget abonnemang från ena fiberleverantören, då fick jag ju den billiga installationskostnaden och det är bara att teckna abb den dagen jag vill det.

Problemet som jag ser här är att TS har ett onormalt billigt mobilt bredband, hade det varit fullpris på det och med begränsad datamängd som är normalt nu så hade detta ju varit en ickefråga.

20000kr är ju egentligen ganska lite pengar när man är husägare så, men många lever ju på gränsen med.

Tycker du ska koppla på det men köra utan abb om ditt 4g nu är så billigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Kontentan, nej visst alla har det inte som mig mig. Samtidigt har väl de som inte har mina möjligheter (ADSL som tas bort, ingen 3G/4G i området, databegränsning på det mobila bredbandet) redan beslutat sig för fiber om de fått möjligheten (annars dumförklarar till och med jag den).
Du tänker inte på framtida köpare av huset. Många potentiella köpare kommer att hoppa av om de får veta att det inte finns fiber eller åtminstone möjlighet att få ADSL. Visst, du får kanske huset sålt ändå, men med färre spekulanter är risken stor att priset blir lägre än om du haft fiber indraget.

Så fråga är snarare, är det värt 20 000 att kunna sälja huset för 100 000 mer i framtiden?

Som det har påpekats så brukar man i de flesta fall kunna dra in fiber för en fast kostnad och strunta i att skaffa ett abonnemang. Då blir det ingen månadskostnad.
 
Bra kommentarer från er båda. Färre spekulanter och att inte kunna koppla på i framtiden är de riskerna jag ser och problemet en "onödig kostnad".

Samtidigt ser jag till onödiga utgifter och risken för nästa teknologisprång ("nu är alla upptäckter redan gjorda"). Men men det är värt att fundera på :) 4 veckors tid innan 97% av de som har intresseanmält måste ha skrivit på. Ska bli intressant att se vad som händer.

Edit: 270 intresseanmälan, krav på 275 påskrivna kontrakt, 550 hushåll. Många sommarstugor, många 70+are.
 
Redigerat:
Nästa teknologisprång lär dröja. Fiber har ju varit state of the art sen 80-talet åtminstone.
 
Nerre skrev:
Nästa teknologisprång lär dröja. Fiber har ju varit state of the art sen 80-talet åtminstone.
Håller med helt och hållet. För dataöverföring så är och kommer fiber vara state of the art framöver. I dagens fiber använder vi bara två våglängder på ljus men möjligheten att lägga multipla kommer komma (dvs ett par hundra stycken).

Tekniken är alltså inte problemet utan samhället. Hur ser våra vanor och vår användning ut om 10 år, jobbar vi allt mer hemifrån, vad kommer gå via internet och vad körs genom andra "kablar". Vissa saker talar för mer fiber användning (TV, ökad upplösning/filer, osv) medan andra (mobilitet, mobiltelefoner, osv) talar mot det. Man får helt enkelt fundera och sedan göra ett val men känt från förr är att vi människor är extremt dåliga på att förvänta oss förväntning.

Men som sagt 20 000 kr är både mycket och litet pengar beroende vad man jämför med. Jag skulle våga med att säga att ADSL var en större revolution med fast pris oavsett hur mycket du surfade :)
 
Lime113 skrev:
Men som sagt 20 000 kr är både mycket och litet pengar beroende vad man jämför med. Jag skulle våga med att säga att ADSL var en större revolution med fast pris oavsett hur mycket du surfade :)
Njae, det är ju lite som att säga att den stora revolutionen inom bilismen var Fords model T. Det är både sant och irrelevant för moderna förhållanden. Det är först iom fiber som vi realistiskt kan täcka upp en familjs samlade behov av bandbredd som det redan ser ut i vissa familjer och som det definitivt kommer att se ut om tio-tjugo år. Och ADSL hade öht inte funnits om inte fibern kommit först. Man måste ha något att plugga in sin DSLAM i i andra ändan.

Fiber är en ganska spännande teknik i att det utgör ett så extremt stort språng i kapacitet till försvinnande låg kostnad att vi inte hittar många andra liknelser inom något annat teknikområde. Den singlemodfiber som rullas ut hem till dig idag stöder (som medium betraktat) redan Terrabithastigheter (även om ingen är villig att betala för utrustningen i ändarna för det idag). Men tekniken för att få multigigabithastighet i ändarna är redan billig och blir billigare. Fiber är i stort sett opåverkbar med något annat än grävskopa, och har en livslängd som räknas i många decennier (100 år är inte uteslutet). OPEX är helt annat jämfört med koppar.

Det är som sagt svårt att hitta någon annan teknik öht, och definitivt infrastrukturteknik med de egenskaper som fiber har vad gäller kostnad både i drift och installation, MTBF, kapacietet, livslängd osv. Det är en helt enastående teknik faktiskt. Inom nästan alla andra områden så får man väga fördelar mot nackdelar med olika alternativ, men för telekom längre än mellan datorer i samma hus så finns det inga alternativ till fiber om det öht går att gräva, lägga rör, eller finns vatten. (Det är bara mikrovågslänk som kan komma ifråga om kraven för trådad förbindelse inte går att möta).

Så, nej, det finns inte, och kommer inte att finnas något som kan konkurrera. Framförallt inte trådlöst av en massa skäl. Visst kan trådlöst vara ett ypperligt komplement om man exv. behöver mobiliteten, eller en temporär förbindelse, men som konkurrent till fiber för fasta förbindelser så kommer det inte att hända. Ja, dvs om man inte gör någon bastard då av typen sätter en 5G station i varje lyktstolpe på gatan. (Dylika huvudlösa förslag har lagts fram...) Om någon är korkad nog att göra det dock, så är det ändå bättre att dra fibern hela vägen fram.


20000:- är en spott i havet mao. Vänta med att renovera köket i något är extra istället. Du kommer använda fibern många mer timmar än köket...
 
Lime113 skrev:
Vissa saker talar för mer fiber användning (TV, ökad upplösning/filer, osv) medan andra (mobilitet, mobiltelefoner, osv) talar mot det.
Nu är ju trådlösa/mobila lösningar inte på något sätt en motsats till fiber. Trådlöst kör man möjligen sista biten till abonnent, men själva "huvudnätet" är ändå byggt med fiber.

Fördelen med att ha fibern hela vägen hem är att man där kan sätta upp sitt eget trådlösa nätverk och ha mobiltet inom hemma med hastigheter som vida överstiger mobilnätet.

Har man idag fiber och 802.11ac hemma så kan man ju inom de tekniska begräsningarna få 1300 Mbit/s (3 stream) trådlöst till sin mobiltelefon eller surfplatta via WiFi.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
sen så är det väl fånigt att påstå att de förbereder för alla hus i ett område så man med lätthet kan koppla in sig. Riktigt så tror jag knappast att det är utan de har väl ett antal kopplingsbrunnar de kopplar in sig i och det är ju inte säkert att det ligger en sån precis vid tomtgränsen direkt..........
 
hsd
här har de förberett vid alla tomtgränser ,slang färdigt för anslutning och fiberblåsning
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det är ju lite som att säga att den stora revolutionen inom bilismen var Fords model T. Det är både sant och irrelevant för moderna förhållanden. Det är först iom fiber som vi realistiskt kan täcka upp en familjs samlade behov av bandbredd som det redan ser ut i vissa familjer och som det definitivt kommer att se ut om tio-tjugo år. Och ADSL hade öht inte funnits om inte fibern kommit först. Man måste ha något att plugga in sin DSLAM i i andra ändan.
Stämmer, samtidigt utan fiber hade vi kanske fortsatt köra TV via parabol eller satellit men visst jag gillar att vi kör allt i samma kabel.


lars_stefan_axelsson skrev:
Fiber är en ganska spännande teknik i att det utgör ett så extremt stort språng i kapacitet till försvinnande låg kostnad […]
Instämmer helt.


lars_stefan_axelsson skrev:
20000:- är en spott i havet mao. Vänta med att renovera köket i något är extra istället. Du kommer använda fibern många mer timmar än köket...
Pengar är (eller bör i alla fall behandlas som) en ändlig resurs. Om du hade kunnat gå från 100/100 till 1000/1000 hade du då gjort det?
I dagsläget kan jag fortsätta ligga på 30/30 Mbit men visst om vi har en småbarnsfamilj (eller värre, tonåringar) där hemma om ett par år så kanske vi hade önskat att kunna ligga på 40-75 Mbit.


Nerre skrev:
Nu är ju trådlösa/mobila lösningar inte på något sätt en motsats till fiber. Trådlöst kör man möjligen sista biten till abonnent, men själva "huvudnätet" är ändå byggt med fiber.

Fördelen med att ha fibern hela vägen hem är att man där kan sätta upp sitt eget trådlösa nätverk och ha mobiltet inom hemma med hastigheter som vida överstiger mobilnätet.

Har man idag fiber och 802.11ac hemma så kan man ju inom de tekniska begräsningarna få 1300 Mbit/s (3 stream) trådlöst till sin mobiltelefon eller surfplatta via WiFi.
Håller med och jag vill vara tydlig – jag dissar inte fiber - däremot ifrågasätter jag höghastighetsberoendet vi verkar ha blivit besatta av. Idag kan jag med lätthet titta på film med 150 MB/minut vilket överskrider de flesta människors behov. Netflix HD ligger på 4800 kbsp (motsvarande 2,06 GB/h) vilket skulle innebära att jag skulle kunna ha igång 4 filmer samtidigt. I detta exempel räknade jag med 20 och inte 30 Mbit. Mer är alltid nice men klart det har ett pris och många av oss ifrågasätter inte om vi verkligen behöver det. Men visst för 20' kr behöver inte så många fundera över det. Speciellt inte under högkonjunktur och tider av låga räntor :)
 

Men för att sammanfatta

* I många fall har folk kunnat lyckas ansluta i en andra eller tredje omgång. Efter 3-5 år verkar chansen för att koppla upp sig vara svårare. Edit: Vissa väntar fortfarande efter upp emot 10 år.

* Vi har sätt i vissa fall att andra aktörer har dykt upp och har velat dra fiber. Ibland likt den första aktören, i andra fall på stolpe.

* De som har kopplat upp sig senare verkar inte ha fått bättre priser. Snarare närmare 50% påslag. Siffran 36’ kr har förekommit (tidigare 20’ kr).

Något jag har missat i just en andra chans för anslutning som borde läggas till?
 
Redigerat:
Lime113 skrev:
Håller med och jag vill vara tydlig – jag dissar inte fiber - däremot ifrågasätter jag höghastighetsberoendet vi verkar ha blivit besatta av.
Det är det här som jag tycker är så kul.

De som skaffar fiber gör det nästan aldrig för att få högre hastighet (vi gjorde det främst för att slippa flera avbrott i timmen varje gång det regnade, många andra gör det för att Telia har flaggat för att ADSL kommer att lägga inom överskådlig framtid).

De som inte vill skaffa fiber argumenterar för att de inte behöver högre hastighet... d.v.s. argumenterar mot ett argument som i princip ingen lagt fram.


Sen är det en enorm skillnad mellan "behöver" och "kan få". Fördelen med fibern är att om man nöjer sig med 10 Mbit/s så kan man få det, sen om man i framtiden får större behov kan man utan problem trycka in över 40 Gbit/s (40 Gbit/s klarar man med dagens standardteknik).


En punkt jag tycker du har missat i listan är att det finns exempel på folk som har väntat i 10 års tid på att få efteransluta sig, och fortfarande inte fått erbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.