Hej!

Det görs nu en fiberräd hos oss och jag är tveksam till att koppla (något som kan diskuteras i en annan tråd). En bekant som har jobbat med fiber berättade att när de kopplade in hans villa så förberedde bolaget alla villor för anslutning genom att dra fram fiber till alla fastigheter.

Fråga - Har någon erfarenhet av senare anslutning till fiber? Är det krångligt eller inga problem? Saltar bolagen prisen rejält eller ligger de plus minus 10%? Någon som har koll?
 
Hos oss kostar det 18000kr att efteransluta sig, medan det kostade 4800kr när de körde sin "räd". Rören finns ju i gatan men de måste ju gräva upp utanför din tomt för att få tag på en ledig duct att skarva på. Jag hade anslutit mig.
 
  • Gilla
Niclas_W
  • Laddar…
Även om de förbereder för alla så lär de inte bjuda på kostnaden, alltså kommer efteranslutna antagligen att få betala lika mycket ändå även fast stora delar av jobbet redan är gjort. Man kan säga att de ligger ute med pengarna i väntan på efteranslutningar.

Det finns ju ingen möjlighet att gå till nån annan leverantör så de har inget motiv att sänka sitt pris. Det kostar dem inte direkt mer att tappa dig som kund än att ge dig rabatt.
 
Anslut nu, det blir betydligt dyrare senare. Hos oss kostar det 20000 kr nu och 35000 senare. Har även läst om fall där det inte bara varit dyrt att ansluta i efterhand utan även krångligt att få någon att göra jobbet.
 
engs
Är nog väldigt olika hos olika bolag. Vet att kommunala fiberbolaget här kör riktade kampanjer för att förtäta anslutningsgraden. Dvs i områden det redan finns fiber går de ofta ut efter något år och erbjuder boende i stadsdel X teckna efteranslutning till rabatterat pris jämfört med en ströanslutning (om det senare ens är möjligt, osäker).
 
Var framförallt inte rabatt jag var ute efter utan snarare tid att betänka. Vi har 4G på 30 Mbit/s (verklig hastighet), obegränsad mängd som vi betalar 79 kr/månaden för. Ansluter folk sig till fiber lär 4Gn inte bli hårdare belastad.

Så jag tänker närmast hur kommer jag tänka om 3-5 år. Just nu skulle det innebära 15-20 000 kr + 200 kr/månaden (uppskattat) och en massa grävande :) Funderar om det är nu eller aldrig. Men visst ett anslutningspris på 35 000 kr istället för 19 000 kr är ju inte så roligt.
 
Beror ju på hur det ser ut för övrigt, hos pappa stänger de kopparlinan inom två år, och han har för dålig mobilmottagning på samtliga när för att klara bra datatrafik, så han hade inget val.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Lime - jag har heller inte anslutit mig trots att alla grannar gjort det förra året. Jag kör på Telia och det funkar bra, än så länge. Räknade på installationskostnaden, inkl grävning och in i huset; 18.000:-. Sedan tillkommer som vanligt månadskostnaden för telefon, mobil TV etc och den blev inte märkbart lägre.

Grannarna påstår att huset blir osäljbart utan anslutning ... :wow: - jag är inte säker på att jag skulle förlora en vettig spekulant på en husförsäljning på flera miljoner ... då är en efteranslutning marginellt.

Nej, jag har inte ångrat mig. Jag bidar min tid ...
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte pengarna för efteranslutning som är det stora problemet, det är möjligheten.

Om man garanterat vet att det kommer att gå att eftersluta sig kanske man kan vänta, men det är ju flera i tråden som vittnat om att deras grannar fått vänta i flera år på att få efteransluta sig. Och det finns minst en tråd i forumet där några besvikna husköpare konstaterat att de nog måste sälja huset eftersom det varken gick att få ADSL eller fiber och de var bägge beroende av internet för att kunna jobba hemifrån.

Värt att notera är ju att bara för att man har fungerande ADSL idag betyder inte att en framtida köpare kommer kunna få ADSL. Det kan vara nån annan kund som hinner före i samband med överlåtelsen och är det fullt i stationen så är det. (Jag tror det var det som drabbade husköparna i tråden jag nämner, säljarna hade ADSL men när köparna skulle beställa var det fullt i stationen och inga planer på att bygga ut).
 
Redigerat:
NB: I mitt fall så är både 3G och 4G fullt fungerande. Men visst det är ingen som vet hur länge det håller. Sen pratas det om kommunalt vatten och avlopp om 5 år. Så jag kör nog på Yonnas spår. I erbjudande tråden ovan syntes ofta 18-24 månader och att kampanjer dök upp i alla fall de första 2-3 åren.
 
Man kan ju se det såhär: Jag har aldrig sett att nån som har skaffat fiber har skrivit att de ångrat sig, däremot har jag flera gånger sett folk som ångrat att de inte hoppade på direkt.

Folk köper ny bil och renoverar kök och badrum för massor med pengar, men att lägga 15 000 på att investera i fiber tycker de tar emot. Varför inte köra vidare med den gamla bilen och vänta med att renovera kök och badrum? Det nuvarande funderar väl, varför vill man renovera?
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Man kan ju se det såhär: Jag har aldrig sett att nån som har skaffat fiber har skrivit att de ångrat sig, däremot har jag flera gånger sett folk som ångrat att de inte hoppade på direkt.

Folk köper ny bil och renoverar kök och badrum för massor med pengar, men att lägga 15 000 på att investera i fiber tycker de tar emot. Varför inte köra vidare med den gamla bilen och vänta med att renovera kök och badrum? Det nuvarande funderar väl, varför vill man renovera?
Jag kan se flera anledningar, främst att man inte vill granska sin investering.
För mig hade det handlat om 20 000 kr, grävarbete, utrustning? och en årskostnad på 3 600 kr för att gå från 30 till 100 Mbit. Inte helt orimligt att ifrågasätta i skrivande stund.
 
  • Gilla
Jonne!
  • Laddar…
Det är inte hastigheten som är poängen med fiber.

Och vad är vinsten med ny bil? Sparar man verkligen pengar på nya bil? Sparar man pengar på att renovera badrum eller kök?

För mig var fibern helt i linje med en badrumsrenovering: Trivselhöjande.

Inget funderande över hur man ska hålla hela familjen att samsas på samma ADSL-förbindelse utan att nån drabbas av hackigt streamande, inget funderade över hur länge tekniken kommer att leva (vi hade redan hunnit bli av med vår ISDN då Telia lade ner det), inga problem med avbrott på grund av vädret osv.


79 kronor i månaden för 4G utan trafiktak är dessutom ett rejält undantag, det går knappast att nyteckna.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Jag kan se flera anledningar, främst att man inte vill granska sin investering.
För mig hade det handlat om 20 000 kr, grävarbete, utrustning? och en årskostnad på 3 600 kr för att gå från 30 till 100 Mbit. Inte helt orimligt att ifrågasätta i skrivande stund.
Njae, även om det är en investering, så går den ju inte att räkna hem förrän man (försöker) sälja huset. Så det är ju svårt att "granska" den. Mitt stalltips är att "fiber" kommer att bli precis som "el" eller "vatten och avlopp", dvs det är inte så att det ökar priset på huset, det gör det säljbart öht. Ett hus utan kommer många presumtiva kunder att se med skepsis på. Att det inte finns blir en "grej" som kommer ligga det huset i fatet. Ungefär som "dass på gården" för några decennier sedan.

Sedan så är det som sagt inte kostnaden så mycket som möjligheten. Mina grannar som inte hoppade på 2006 fick vänta i nästan tio år innan de fick möjlighet att ansluta sig till fiber. Och då fick det en, i mitt tycke, sämre lösning, utan möjlighet till kabel-TV utan bara IPTV (som jag inte har mycket till övers för). Detta trots att de försökte på alla sätt, inklusive få tillstånd att gå över grannens tomt när deras gata anslöts. Men se det var man inte intresserad av heller.

Nu är väl detta iofs ett extremfall, men att tro att det blir billigare, eller att man skall få någon annan fördel med att vänta, det har jag svårt att se.

Sedan så är det som Nerre skriver, inte främst hastighetsökningen som är grejjen, även om den naturligtvis är bra. Dvs om du klarar dig bra med en hastighet som ligger inom det ADSL kan leverera så är det inte det som är försäljningsargumentet. Det är istället driftsäkerhet, låg och stabil latens, och att linan är fullt symmetrisk. (Det senare blir allt viktigare även för gemene man som litar allt mer på olika molntjänster för bilder (både backup och publicering) osv. osv.) ADSL skall man inte skryta med att det är så bra, man skall skryta med att det fungerar överhuvudtaget! Tro mig, det är ett går-det-så-går-det fulhack av stora proportioner.

Mobilt, dvs 3G74G, går som sagt inte att teckna några abonnemang med vettiga datamängder till vettiga pengar. Och man måste dras med stor variabilitet i både bandbredd och latens, och den är kraftigt asymmetrisk. Det är ett käckt mobilt komplement, inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.