Jag funderar lite över vad som gäller för ytan under altanen i fråga om bygglov.

Det är ju rätt vanligt att man har ett litet förråd under altanen. Gott så.

1. antag att jag vill ha ett stadigt golv i mitt förråd, får jag gjuta ett golv utan att ha bygglov (plattan skulle ligga en meter under marknivå (altanen en meter upp)?

2. Om det smyger sig upp väggar kring denna platta, börjar detta då bli bygglovspliktigt? En dörr?

3. kanske lite värme också (någon tappade en slang med rör i gjutformen)?

Förrådet är inte helt under mark.
 
:surprised: Altan med källare med andra ord. :D
Knepig fråga. :-/ Antagligen blir din annorlunda altangrundläggningsmetod bygglovspliktig.
Ring anonymt till kommunen och fråga. ;)

Har kollat lite i gömmorna och hittade följande:
Bygga till
Tillbyggnad kräver också bygglov. Med tillbyggnad avser plan- och bygglagen åtgärder som ökar en byggnads volym oavsett i vilken riktning detta sker dvs. en utökning av byggnadsvolymen uppåt, neråt eller åt sidan.

Gräva ut och göra en källare är därmed bygglovspliktigt, liksom att bygga in en balkong så att man får ytterligare ett rum.

::) Så tyvärr, din underfundiga grundläggning kräver bygglov. :-/ Såvida, du inte chansar. ::) Beror på, hurdana grannar du har. ??? ;)
 
Jamen att bygga ett stabilt golv med lite rör i verkar ju inte speciellt bygglovspliktigt isåfall? Det är inte förrens jag råkar bygga väggar som det krävs ett bygglov. Utan väggar ingen volymökning. ::)


 
Sen beror det ju lite på var du bor.
Utanför detaljplan och samlad bebyggelse får du oftast bygga ut utan bygglov.
I min kommun tillåter de att bygga ut 50% av ursprunglig byggnad men max 50m2 och att tillbyggnaden inte dominerar över den befintliga.
Gäller om ovanstående 2 krav är uppfyllda,
 
MathiasS, fick du ngn mer klarhet i denna fråga?

Står själv inför liknande då jag sprängt bort en del berg för utbyggnad med källare och då är det nu ett hål under halva ytan som skall ha altan. Skulle helst vilja gräva ut under hela altanen (som blir 1 meter över mark) och få till ett enkelt kallförråd men behöver veta vad gränserna går för vad man får göra utan att ändra i befintligt bygglov.

Tillhör Sthlm stad och har inte hunnit prata med SBK än (tänkte först göra en anonym förfrågan).
 
Det som inte syns på flygfoto , finns inte :)
 
Nja, finns ju nitiska grannar också...
 
Videonisse skrev:
MathiasS, fick du ngn mer klarhet i denna fråga?

Står själv inför liknande då jag sprängt bort en del berg för utbyggnad med källare och då är det nu ett hål under halva ytan som skall ha altan. Skulle helst vilja gräva ut under hela altanen (som blir 1 meter över mark) och få till ett enkelt kallförråd men behöver veta vad gränserna går för vad man får göra utan att ändra i befintligt bygglov.

Tillhör Sthlm stad och har inte hunnit prata med SBK än (tänkte först göra en anonym förfrågan).
Det är tydligt reglerat i nya PBL. Om jag minns rätt nu så är det ok om takhöjden i utrymmet är under 1,9m.
 
Jag kan ha fel, men en vedbod kräver väl inte bygglov?

I så fall är det väl inte fel med lite "torkhjälp" ingjuten, och givetvis el och ventilation. Sen är det väl rimligt med en del verktyg för att hantera veden... kanske också något vedträ som pikant inredningsdetalj :rolleyes:
 
jag får leta, det var inte så länge sedan jag läste det, men det kan också ha varit i någon kommuns anvisning till tolkning av reglerna.

Pjodden: Vedbodar är vad jag vet inte undantagna på något vis.
 
Ja har gjort precis de ni funderar på. Fick till svar när jag beskrev att jag tänkte riva bef mindre o murken altan ovan källaringåg att det var ok att bygga hur stor altan som helst bara den låg max 1,4 m ovan mark. Att jag tänkte ha en isolerad platta i min 50 m2 stora "torpargrund" tyckte jag inte att jag behövde nämna.. :) Intressant med infon om 1,9 m takhöjd. Har det i snitt. Fick bygga egen tredelad dörr till "utrymmet" som leder till min källardörr.
 
Max 1,4 låter ju lite märkligt. Det borde ju vara 1,2m?
 
1, 4 var de svar ja fick. Nu har ja iofs 1, 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.