Vi ska sätta in ett fönster 120 cm högt och 240 cm långt. Väggen är 95 reglar, cc 60 och 1 m mellan takstolarna.
Fönstret kommer alltså kunna hamna under två takstolar. Vi antar att vi behöver bära av dessa med förslagsvis en limträbalk.

Vilken dimension på balk kommer garanterat göra jobbet?

Spelar det någon roll var i konstruktionen man sätter balken? Vi funderar på att sätta den istället för översta liggande regeln i stommen och sen bara kunna ha vanliga reglar runt fönstret. Hela fasaden ska bytas och öppnas upp.

Behöver vi förstärka de stående reglar som balken kommer vila på?

Är der nåt mer vi behöver tänka på?
 
Det beror ju på hur mycket last som finns ovanför. Enplanshus? Takkonstruktion? Men givet att det är 95-reglar cc 60 som bär upp den nuvarande väggen är det nog inte någon extrem last. I vår tillbyggnad i ett plan har vi ett 240-fönster med en avväxlande limträbalk 56x225 (som bär upp en takstol då vi har cc 120 för takstolarna). Denna vilar på enkla men skivstabiliserade 145-reglar. Jag skulle nog i alla fall dubbla dina 95-or vid upplagen.
 
enplanshus, ganska litet.
6 m brett, svag taklutning, (33 grader tror jag), tegeltak.

vi ska tilläggsisolera med en 95a till så borde kunna byta de bärande reglarna om det är bättre alternativ. men då ökar ju risken för köldbrygga då den nya regeln kommer bli liggande.
 
om nån googlar upp denna tråd kan jag säga att moelven har ett dimensioneringsprogram på sin hrmsida, man kan t o m skriva ut en rapport att om man angett rätt mått garanterar de hållfastheten. Den minsta dimensionen var precis den du hade, 56x226 och 70 mm yta behövde den ligga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.