Nä, helt sant att precisionen inte är så väldigt viktig. Gillar dock inte tanken på att stå och köra på frihand i gjerdessåg. En gammal justersåg vore bra, men tar plats...
 
Nä, helt på frihand går ju inte, då blir det snett.
Man måste tillverka nån sorts vagga som åker, uppstyrt, på rullbanan.
En gammal justersåg tar rejäl plats bara för klyvning.
 
Vilka är alternativen?

Finns något utrymme att ställa upp en maskin till, och ur stort är i så fall det utrymmet? Eller är det med befintliga maskiner som gäller?
 
Daniel_N skrev:
Nä, helt sant att precisionen inte är så väldigt viktig. Gillar dock inte tanken på att stå och köra på frihand i gjerdessåg. En gammal justersåg vore bra, men tar plats...
Om man ska tänka lite utanför boxen då: vore det möjligt att ställa en klyvsåg som utmatningsbord och återanvända justerbordet? Hur långt är det från klingan till bakkanten av sågen?
 
Det här är en av orsakerna till att jag släpade hem och renoverade den uråldriga klyvsågen.

Jag har skaffat två stycken 3 meter långa rullbord som skall monteras ett i var ända av sågen. De är aningen bredare än sågbordet. Sedan har jag tänkt ta ett flatjärn som jag kan montera med två lösa tappar som passar i fästen i rullbordsstommen. Sedan har jag tänkt göra en lång släde av kryssfaner (plywood) med ett spår på undersidan som passar flatjärnet.
Om allt fungerar efter planerna så skall jag bara kunna lägga flatjärnet på plats tvärs över såg och rullbord och släden ovanpå och kanta och sedan lyfta bort hela paketet och klyvsåga jämnbrett. Allt med den gamla klyvsågen.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
thomasx skrev:
Vilka är alternativen?

Finns något utrymme att ställa upp en maskin till, och ur stort är i så fall det utrymmet? Eller är det med befintliga maskiner som gäller?
Det finns ingen extra plats idag. Men vissa planer för utbygge finns i framtiden. Letade väl mest efter tips på hur andra gör. Att ha dubbla justersågar känns ju inte helt optimalt, inte minst ur platssynpunkt.
 
fiskbuggaren skrev:
Om man ska tänka lite utanför boxen då: vore det möjligt att ställa en klyvsåg som utmatningsbord och återanvända justerbordet? Hur långt är det från klingan till bakkanten av sågen?
Det kommer tyvärr inte att funka alls pga platsen.
 
Finns det kanske en marknad för en justersåg med dubbla sågklingor i linje, så man kan ha två olika klingor, och enkelt välja den ena eller den andra?
 
Eller möjligen intill varandra om det av någon anledning skulle vara ett bättre alternativ?
 
Det finns justersågar med två klingor en kapklinga och en klyvklinga. Klingorna är monterade på var sin ända av en runtomsvängande vagga. Den klingan man använder vevar man upp och den andra klingan är nere i spånkåpan.
Både Jonsered och Wadkin och flera andra tillverkare hade sådana justersågar i sitt sortiment men de börjar bli litet till åren komna och så brukar justerbordet vara litet väl kort för arbete med moderna skivmaterial. Dessutom har många av de här sågarna lutbart bord i stället för lutbar klinga. Så byggde man justersågar på remtransmissionernas tid.
Skulle man ta sig an en sån här gammal såg och konstruera ett modernt justerbord från grunden skulle man ju lösa hela problemet och få en riktigt bra justersåg med dubbla klingor..... men ett så pass avancerat bygge känns litet avskräckande till och med för mig.

Det skulle ju vara fint om någon nutida tillverkare skulle återuppliva den gamla konstruktionen med två klingor i en modern justersåg.,
 
Det går att ha ett löst utmatningsbord med melaminyta (bra glid) som är lätt att hänga på vid behov. Ett snabbfäste på sågen och en lös skiva med fällben. Rullbanor kan ha en tendens att styra bitar. Föredrar därför skiva.
Snörslå som redan sagts i tråden är ett enkelt sätt att få en rak linje att såga efter.
mvh Findus
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad den typ av såg kallas för men det är en fast bord med klinga och till höger ett löst bord med klinga som är flyttbart i sidledes. Som om det skulle sitta en klinga istället för klyvanhåll. Dubbel kap?. Och så är det ett justerbord/rullbord mellan klingorna. Fanns en sådan på snickeriet när jag började som lärling. Brukar dyka upp på blocket lite då och då. Ibland har dom till och med tre klingor en klyvklinga längst till höger med klyvanhåll
 
heimlaga skrev:
Det finns justersågar med två klingor en kapklinga och en klyvklinga. Klingorna är monterade på var sin ända av en runtomsvängande vagga. Den klingan man använder vevar man upp och den andra klingan är nere i spånkåpan.
Både Jonsered och Wadkin och flera andra tillverkare hade sådana justersågar i sitt sortiment men de börjar bli litet till åren komna och så brukar justerbordet vara litet väl kort för arbete med moderna skivmaterial. Dessutom har många av de här sågarna lutbart bord i stället för lutbar klinga. Så byggde man justersågar på remtransmissionernas tid.
Skulle man ta sig an en sån här gammal såg och konstruera ett modernt justerbord från grunden skulle man ju lösa hela problemet och få en riktigt bra justersåg med dubbla klingor..... men ett så pass avancerat bygge känns litet avskräckande till och med för mig.

Det skulle ju vara fint om någon nutida tillverkare skulle återuppliva den gamla konstruktionen med två klingor i en modern justersåg.,
Typiskt att man aldrig får vara först med en idé ;)

Men här är i alla fall svaret på TS frågeställning :)

Kanske enklare då att bygga om en modern justersåg med någon sorts vagga så man får två klingor. Det vore en intressant verktygstråd :wow:
 
Ja sådana där stativ med en rulle är inte kul. Men det finns ju kulor i stället för rullar. Eller bord med luft som dom där hockeyborden dom är riktigt grymma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.