Jag har funderat på att bygga staket med stående reglar, brun trallregel 45x120, som jag vinklar varje regel ca. 35 grader för att skapa ett jalusi staket.

Jag har tänkt gräva dike och gjuta grund men hur fäster jag bäst och snyggast stående reglar?

Staketets höjd blir 1,2 m.
 
Stående reglar = staketstolpar?

Liggande sneda (35 grader) brädor/läkt i dimension...?

Infästning stolpar - plintjärn?
 
Stående reglar bara som staket... En massa "pinnar" som står upp alltså.
Kanske enklast att slå in två gjutjärn i regeln och sen borra ner i betongen...
 
Jag funderar snarare på hur man undviker att reglarna slår sig? Det känns som att man måste koppla ihop ovandelen på något sätt.
 
Hmm... Tror du?
Tänker att hur mycket kan en 1,2m 120x45 regel slå sig...?
 
Förbannat häftigt om du lyckas, dock tror jag det blir svårt men hoppas det blir bra.
Väntar med spänning på färdigt staket.

Gissar att staketet på bilden är i stål/järn, men det hade du säkert redan själv listat ut :)
 
Jag undrar om det inte är enklast att gräva lite djupare och lägga ner en tryckt regel på grusbädden. Sedan fäster du in den stående trallbrädan med en förstärkt byggvinkel och ser till att den står rakt med hjälp av klossar mellan de stående brädorna. Klossarna kan läggas ovanpå om man sågar till en temporär överliggare. Sedan gjuter man in den tryckta regeln och låter betongen gå någon decimeter upp på de stående tryckta trallbrädorna.

Jag vet att man inte ska gjuta in tryckta reglar, men utomhus kan det knappast vara något problem.

Det borde hålla i 20-30 år i alla fall.

Skulle någon bräda haverera borde man kunna borra in två armeringsjärn i den, limma fast dem och sedan borra rakt ner där brädan ska stå och gjuta fast den igen.
 
Jo, jag har konstaterat att det är järn och det vore ju lite trevligare men efter att kollat priser på rejäla järn får jag konstatera att jag får hålla mig till trä... :surprised:

Tryckt brun regel går loss på ca. 40 kr per "pinne" och jag behöver till 30 meter, jag räknar att jag "täcker" 100 mm med en 120 mm regel (p.g.a. vinkeln) så det redan blir typ 300 pinnar (=12.000 kr).
För stål på 120x5mm har jag offert på färdigkapat i 1,2 m längder på 127 kr per pinne (=38.100 kr) och då är det även tveksamt om 100 mm mellan varje "pinne" räcker då de bara är 5mm tjocka...
 
pelpet skrev:
Jag undrar om det inte är enklast att gräva lite djupare och lägga ner en tryckt regel på grusbädden. Sedan fäster du in den stående trallbrädan med en förstärkt byggvinkel och ser till att den står rakt med hjälp av klossar mellan de stående brädorna. Klossarna kan läggas ovanpå om man sågar till en temporär överliggare. Sedan gjuter man in den tryckta regeln och låter betongen gå någon decimeter upp på de stående tryckta trallbrädorna.

Jag vet att man inte ska gjuta in tryckta reglar, men utomhus kan det knappast vara något problem.

Det borde hålla i 20-30 år i alla fall.

Skulle någon bräda haverera borde man kunna borra in två armeringsjärn i den, limma fast dem och sedan borra rakt ner där brädan ska stå och gjuta fast den igen.
Smart!

Det borde kunna fungera och blir ju också snyggare då all infästning göms och det torde bli enklare att få den raka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.