Jag fick igår chansen att leta igenom virkeshyllan hos en f d slöjdlärare. Han är tyvärr borta nu så jag vet inte riktigt vad det är för bitar jag köpt. Men jag valde det som såg roligt ut :). Den som det står 8.3 m på är såvitt jag kan förstå en ekbit, lade med den som jämförelse. Själv gissar jag att de två nedanför eken är mahogny och den grövre biten högst upp i bilden tror jag på al (rosa?). Men vad är halvstocken till vänster och den runda till höger (den med mörkare årsringar inuti)? Och de två större bitarna som ligger i botten (den rödorangea till vänster och den brunare till höger)? (Jag har tyvärr inte möjlighet att numrera i bilden.)

Sen är ju vilken bok eller webbplats ni rekommenderar (förutom det här eminenta forumet) om man vill lära sig mer om träslagen?

vilka-tra?slag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ljusa till vänster är masurbjörk och den översta al (skulle gissa på amerikansk).
Den runda grenen är gullregn. Jättefint guldgröntlila-skimrande nyputsat men giftigt damm.
8,3 verkar vara ek.
De små pinnarna i mitten är kanske jakaranda.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
S
Svenska träd och träslag är en väldigt bra bok men med geografisk begränsning.

De två understa ser ut som mahogny (Honduras).

De två i botten vet jag inte utifrån bilden.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Jag tycker det är svårt att bedöma träslag från foton. Man behöver nästa vända bitarna i ljuset och kanske känna på det.
Densiteten kan även hjälpa till att bestämma arten. Jag älskar sådana visningsskrin med en massa olika träslag, som jag har sett t ex på Capellagården.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Som Thomas säger, jättesvårt utan att få kika ordentligt, och lukta för den delen.

Mina gissningar i alla fall från ovan och neråt, vänster till höger

Al eller bok
Kan vara björk men jag ser ingen masur. Skulle nog spontant gissa på rötskadad lönn
Någon mahogny eller kanske padouk
Teak
Gullregn
Små stickorna är förmodligen någon palisander-art
Ek som du själv skrev
Mahogny och mahogny, huruvida det är honduras eller annan är väldigt svårt att sia om från bilden.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svaren! Blir till att införskaffa en bok.
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
Jag älskar sådana visningsskrin med en massa olika träslag, som jag har sett t ex på Capellagården.
Jag köpte en sådan låda med klossar från http://www.gottvirke.se/produkter.html. Kul och lärorikt. Tyvärr levereras de i ett skrin av sämre klass (= pappkartong), men det kan man ju ta som en övningsuppgift.
 
Redigerat:
Jag tänkte faktiskt bygga själv, har några konstiga bitar som jag dock måste artbestämma först. Ska man ta masonit och frigolit också tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.