Vi kommer troligen bygga på sambos föräldres tomt.

Det ligger väldigt naturskönt och ha få grannar I närheten, vi tror att det finns något som kallas för generationsboende (vi ska inte bo I samma hus!) Finns det några fördelar med detta?

Avstyckning sker nog inte förrens på ett tag, dvs vi"arrenderar" marken.
Dock undrar vi om det går att göra såhär eller annars vad som krävs för att bygga på annans mark.

Vi behöver bygga en ny väg, 150m ca, dra vatten 100 m ca samt koppla på el.

Det finns vanliga elledningar I närheten, ca 50 m från huset.

Vi kommer använda tot entreprenad men undrar hur mkt förarbete vi behöver lägga ner.

Har ni tankar och erfarenheter?
 
Stycka av en tomt direkt!
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Det funkar men allt med avtal om el och vatten, bankkontakter och sådant funkar mycket bättre om ni styckar av först. Ni måste också kolla med väghållaren (kommunen, samfällighet eller trafikverket?) var ni får ansluta vägen, kolla innan ni styckar av om ni får bygglov osv.
 
Det låter som att det är utanför detaljplan, således kommer ni ansöka om ett förhandsbesked. Detta kan ni sen använda som underlag för att kunna stycka av.

Jag och min sambo försökte detta i södra sverige, vi skulle dock hamna havsnära istället (400m).
Kommunen hävdade riskintresset för kustzon, ville detaljplanera och avslog därmed vår ansökan. Vi har nu överklagat till tingsrätten.
 
Det kommer som sagt att bli svårt/omöjligt att få lån om ni inte styckar av. Det räknas i så fall som ett hus på ofri grund, och det får då ett lågt marknadsvärde, därmed duger det inte som säkerhet.

Normalt så får du inte bygglov för att bygga ytterligare ett boningshus på en fastighet. Men just regeln om generationsboende ger ett undantag. Det är avsett för att förenkla generationsövergångar i jordbruket. Sonen/dottern skall kunna bo med föräldrarna under en övergångsperiod, till de lärt sig jordbruket.
 
Jag skulle också rekommendera att stycka av för att underlätta mot banken. Det var ett krav när jag gjorde liknande. Dock så kan man vara lite taktisk när man styckar av. Jag kunde t.ex. borra efter vatten innan avstyckning för då kunde mina föräldrar använda ROT-avdrag för det vilket sparade en hel del pengar. Nu verkar ju du koppla upp vatten mot någon existerande källa så det kanske inte är aktuellt.
 
Det handlar inte bara om banken just vid byggandet.

I framtiden kanske föräldrarnas fastighet säljs, delas mellan syskon eller att ni själva vill sälja och flytta.

Ett hus på ofri grund, med gemensamt vatten, avlopp, infart etc är ett elände... eller blir det förr eller senare.
 
Tack för era svar!

Det är en större skogsfastighet med betesmarker osv. Idag inget aktivt bruk på marken.

Då verkar det som vi bör göra en avstycking, men om man jämför med generationsboede, vilken process är smidigast? Antar att avstyckiningen har sin tid den med. Givetvis är då detta en privat väg vi ska dra vår egna väg ifrån. Sitter annars komunen på all denna info.

Slutfrågan är nog vilken instans som sager vad vi ska göra osv. Vi kan tex förbereda tomten med att dra dit vtten och el. Men då måste vi verkigen veta att det är ok att bygga där innan
 
Är det sant att det kan ta upp till 12 månader för att göra en avstyckning? (enligt Jordbruksverkets hemsida)
Känns som ett generationsboende är mer aktuellt då, om man bortser vad banken sager om lån osv.

Avstycka kan man då göra efterhand. Har ni några erfarnheter av just generationsboende??
 
Ring och fråga lantmäteriet hur långa handläggningstider de har i ditt område. En lantmäteriförättning kostar en del men det är helt klart värt att ha allt klart redan från början. Finns det dessutom syskon med i bilden tycker jag att det är nödvändigt. Då ska ni dessutom komma överens om värdet på tomten.

Bygger ni på ofrigrund och det finns flera arvingar bör ni redan nu hantera hur huset ska hanteras vid arv.

För att få stycka av behöver du ett förhandsbeked från kommunen. Det behöver inte vara mer spceat än t.ex permanentbostad 100m2 med enskillt avlopp och egen brunn samt en situationsplan.
 
För att lantmäterimyndigheten (LM) ska kunna göra en avstyckning krävs ett förhandsbesked från kommunens bygglovsavdelning. När ni har fått ett positivt förhandsbesked (grannar och andra intressenter tillfrågas) kan ni ansöka om avstyckning. Just avstyckning för nybyggnation har prioritering hos LM och om ni har alla papper klara bör det kunna gå på 12-20 veckor. En överlåtelseförklaring (köpekontrakt eller gåva etc) som kan ligga till grund för avstyckningen samt förhandsbesked behövs alltså skickas med ansökan till LM. Avstyckning kostar nog runt 35-45 tusen men sedan har ni en belåningsbar egen fastighet. Föräldrarna kan stycka av i egen hand hos LM men då kommer inte ni att tillfrågas om något då det bara är de som är sakägare om någon överlåtelse inte finns. Ni får heller inte glömma att söka lagfart på den styckade fastigheten.

Är det en normal bostadsfastighet på landet är en lämplig areal typ 800-5000 kvm. Större kan vara svårt att få igenom som bostadsfastighet. Området ni vill få som en egen fastighet ska då inte heller ligga inom strandskyddat område. Det kan gå men tar dit med prövningar om upphävande av strandskydd som ofta dessutom överprövning av länsstyrelsen.

Lycka till!
 
  • Gilla
Molly_K och 1 till
  • Laddar…
Tack igen för era svar, tror vi vet hur vi kommer gå tillväga framöver!
 
Hej! Ser att detta är en gammal tråd men tänkte chansa och se om jag får något svar. Nyfiken på hur ni tillslut gjorde? Sitter själv i samma sits nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.