Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Som minimum skulle jag själv vilja läsa avtalet ordentligt och sätta mig in i vad det betyder innan jag skriver under något, eller hur tänker du själv, thomasx? Angående omständligt och besvärligt vet alla som har jobbat i en leverantörsroll att det finns smidiga kunder och besvärliga kunder. Antar att målaren extrapolerade hur arbetet hade flytit på framöver, baserat på den initiala erfarenheten med uppdragsgivaren.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Som minimum skulle jag själv vilja läsa avtalet ordentligt och sätta mig in i vad det betyder innan jag skriver under något, eller hur tänker du själv, thomasx? Angående omständligt och besvärligt vet alla som har jobbat i en leverantörsroll att det finns smidiga kunder och besvärliga kunder. Antar att målaren extrapolerade hur arbetet hade flytit på framöver, baserat på den initiala erfarenheten med uppdragsgivaren.
Nu var det ju hantverkaravtalet som hade använts och det borde inte vara någon kioskvältare innehållsmässigt. Rimligtvis har man ju använt det förut.....
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Som minimum skulle jag själv vilja läsa avtalet ordentligt och sätta mig in i vad det betyder innan jag skriver under något, eller hur tänker du själv, thomasx? Angående omständligt och besvärligt vet alla som har jobbat i en leverantörsroll att det finns smidiga kunder och besvärliga kunder. Antar att målaren extrapolerade hur arbetet hade flytit på framöver, baserat på den initiala erfarenheten med uppdragsgivaren.
Men nu skriver du om "omständigt" "besvärligt" och "många onödiga timmar" i TS fall. Trots att det förefaller tvärtom, kunden har gjort allt jobbet. Så hur blir det "omständigt" "besvärligt" och "många onödiga timmar" för hantverkaren?

Eller du bara utgår ifrån att det måste vara så eftersom hantverkaren drog? Hantverkaren har alltid rätt, alltså? Även när denne inte vill ha något avtal?

Om 100 kvm takrenovering inte är tillräckligt mycket arbete för ett avtal där kunden gjort allt jobbet, vad är då ett tillräckligt stort arbete, tycker du?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Det är ju naturligtvis en subjektiv värdering som leverantören gör. Har ingen aning om hur bilagorna såg ut. Det kan ju naturligtvis vara så att dokumentationen inte var speciellt omfattande. Tycker dock det var väldigt nonchalant av ts att inte svara på telefonen under en timme i en situation där ts inte ville låna ut en nyckel utan istället tänkte göra sig tillgänglig.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
För övrigt fick jag intrycket av att ts inte vet vad en bankgaranti är, men jag kan ju ha fel naturligtvis.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
moperandi skrev:
Låter väldigt komplext med ett avtal innehållandes flera bilagor för ett så pass enkelt jobb som att måla ett tak. Jag kan förstå att en leverantör är försiktigt med att ta ett jobb för en uppdragsgivare som kan visa sig vara omständlig och besvärlig så att det börjar generera många onödiga timmar, speciellt i ett läge med redan hög beläggning.
Jobbet innebär spackling av tak 2-3 ggr i målning därefter. Kanske ett enkelt jobb. Men jag tycker ändå inte att det är orimligt med ett enkelt hantverkar avtal. Han ville ha det muntligt medan jag ville ha det på papper. Vi ville olika.
Jag vill kunna föra tidrapportering osv just för att jag har kollegor som blivit fakturerade med fel tid i att man för inte varit överens o nu tog jag upp det via ett tidrapportering som bilaga i avtalet. Tycker själv att det är ganska enkelt.
Tar 30 sekunder o skriva ned varje gång hantverkaren kommer o går o så får han bara skriva under det pappret.
Är det för mycket begärt? Nej det tycker inte jag . Har gjort det förr o inga alls problem med andra.

Bilagorna var följande: prislista som hantverkare lämnat på material, tidraporteringschema, ritning på övervåningen. 3 papper + avtalet. Är det för mycket papper? När vi byggde huset på nedervåningen i referenser togs så jag kan säga dig att det var mer papper då.

Avtal o bilagor är ju för både min o hantverkaren skull o det öppnar ju för kommunikation i vanliga fall. Dock inte i detta fall.

Ja, jag kanske är en besvärlig kund i dina ögon. Men det är faktiskt mitt ansvar o se till att det finns ett avtal o bilagor. Allt detta var dessutom överenskommet via telefonsamtal. Så det var inget problem för hantverkaren från början i bara skriva under på plats. Är det krångligt för dig som hantverkare ja då blev det ett nej som svar. Det är helt ok . Ja kommer fortsätta att vara "besvärlig" då jag har haft seroiösa hantverkate förut utan problem.

Jag tror att han mer var trött på mig för jag missade att ta telefonsamtalet som vi var överens om att jag skulle svara innan han kommer. Dock kan ju jag tycka att han kunde gett mig kanske en ungefärlig tid hans skulle komma. Men det gjorde han inte utan vi var överens om att han skulle ringa när han kommer o då blev det med kort varsel o inte "jag kommer om 1 timme" hade ju jag föredragit men det blev en miss ifrån mig med tuydlugrn angående tider han skulle komma osv osv.
Sen tror jag att relationen skar sig när han kom till fel entré vilket kändes inte bra o jag fick en känsla av att han var lite sur redan så.
Jag kanske oxå skulle ha gett honom lite mer tid o komma in i huset innan jag tog upp om att det var dags att skriva på det så att vi fick en bättre relation först.

Det är ju sånt som jag kommit på i efterhand o som jag lärt mig o kommer göra annorlunda nästa gång, just för att skapa den där "avslappnade" relationen - kanske mer.

Men ingen katastrof egentligen när han tackade nej i slutändan. Bättre nu än sen...
 
Drömma skrev:
Jag betalar ju även hans lön så jag tycker ju inte att det är dumma krav jag har. Ska jag som kund behöva vara servieminded mot hantverkaren? När det är jag som betalar honom?
Det du skriver här tycker jag avslöjar en del om din inställning.
Hantverkaren är din tjänare och ska dansa efter din pipa. Är själv inte hantverkare men jobbar i ett serviceyrke och möter ett fåtal kunder som är på detta sättet. Tyvärr är det inte en attityd som hjälper ett samarbete, snarare gör det värre vilket du fick erfara. Hantverkaren har jobb nog att kunna välja sina kunder och din översittarattityd kunde den hantverkaren klara sig utan.

För samarbete, det är vad det handlar om när man anlitar hantverkare.

Du lovade finnas tillgänglig på telefon, det löftet bröt du. Det tog visserligen bara en timme innan du ringde tillbaks men under den timmen vet inte hantverkaren något alls, om du kommer finnas tillgänglig resten av dagen eller inte. Ser det som en gest av generositet att han dök upp ändå. Han kunde lika gärna sagt att eftersom du inte svarade har han satt sig med sin bokföring nu och kan inte komma idag.

Du visste exakt när han skulle dyka upp, ändå är du inte där och möter upp honom utan låter honom anlända till fel dörr med allt material. Det kan inte vara för mycket begärt att du under de 5 minuterna det tar för honom att köra till dig sätter dig i en solstol ute och läser en tidning, så du kan möta upp honom och få det rätt från början. Så här gör jag själv och att hantverkare inte ska behöva traska runt på fastigheten och leta efter kunden ser jag som en självklarhet.
Åter igen, samarbete.

Avtal borde han naturligtvis ingå men det bör vara ett standardavtal och inget man diskuterar på plats eller ändrar i. Då tar det plötsligt inte bara 10 minuter utan en halvtimme om man ska dra igång datorn, ändra, skriva ut och hålla på.

Full förståelse för att han tog sina grejer och stack.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
För övrigt fick jag intrycket av att ts inte vet vad en bankgaranti är, men jag kan ju ha fel naturligtvis.
Klart jag vet det. Har lämnat ut det förut till vår husfirma. Men det är ju entreprenörens ansvar att meddela det innan avtalskrivandet så att vi hinner få det från banken o ge det till entreprenören/hantverkaren. Han drog ju till det argumentet att han vill ha det i samband med när det var dags o skriva under o blev sur - var min känsla.
Jag har inga problem att lämna det som jag skrivit ovan.
Men det är ju faktiskt motparten som får meddela om det önskemålet innan AVTALSKRIVANDET.

Liksaå kan ju tycka att kunde föreslå ett avtal till oss men det gjorde vi nu o det är ju inga problem för oss vara han o vi är överens om vad jobbet handlar om.

Dock blev det ju otydligt angående nyckel o tillgång till huset vilket vi får bättra oss i nästa gång.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tror TS har rätt i att det missade telefonsamtalet blev den utlösande faktorn. Å ena sidan litar ts inte alls på hantverkarens framtida tidsangivelser utan kräver en noggrann bokföring av faktiskt arbetad tid. Å andra sidan visar ts ingen respekt för leverantörens spillda tid i form av att inte vara tillgänglig själv som avtalat, eller inte ha visat var material och verktyg skulle lastas av.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Det du skriver här tycker jag avslöjar en del om din inställning.
Hantverkaren är din tjänare och ska dansa efter din pipa. Är själv inte hantverkare men jobbar i ett serviceyrke och möter ett fåtal kunder som är på detta sättet. Tyvärr är det inte en attityd som hjälper ett samarbete, snarare gör det värre vilket du fick erfara. Hantverkaren har jobb nog att kunna välja sina kunder och din översittarattityd kunde den hantverkaren klara sig utan.

För samarbete, det är vad det handlar om när man anlitar hantverkare.

Du lovade finnas tillgänglig på telefon, det löftet bröt du. Det tog visserligen bara en timme innan du ringde tillbaks men under den timmen vet inte hantverkaren något alls, om du kommer finnas tillgänglig resten av dagen eller inte. Ser det som en gest av generositet att han dök upp ändå. Han kunde lika gärna sagt att eftersom du inte svarade har han satt sig med sin bokföring nu och kan inte komma idag.

Du visste exakt när han skulle dyka upp, ändå är du inte där och möter upp honom utan låter honom anlända till fel dörr med allt material. Det kan inte vara för mycket begärt att du under de 5 minuterna det tar för honom att köra till dig sätter dig i en solstol ute och läser en tidning, så du kan möta upp honom och få det rätt från början. Så här gör jag själv och att hantverkare inte ska behöva traska runt på fastigheten och leta efter kunden ser jag som en självklarhet.
Åter igen, samarbete.

Avtal borde han naturligtvis ingå men det bör vara ett standardavtal och inget man diskuterar på plats eller ändrar i. Då tar det plötsligt inte bara 10 minuter utan en halvtimme om man ska dra igång datorn, ändra, skriva ut och hålla på.

Full förståelse för att han tog sina grejer och stack.
Nej jag visste inte när han skulle dyka upp. Han sa att jag ringer efter lunch. Han sa inte att jag kommer ca kl .... utan jag ringde upp honom pga missat samtal. O då säger han jag kommer nu.

Lite framförhållning kan man väl kräva 1 h kanske...

Bara för att jag hänvisar honom till en annan dörr behöver man ju inte bli sur. Jag sa det dessutom vänligt.

Jag erbjöd ju att hjälpa till att flytta på grejerna t.om. o gjorde det oxå.

Avtalet är enligt konsumentverket rekomendation så det är typ standard o där båda parter fyller i sin del tex pris , orgn. Nummer osv.

Överenskommelsen var redan uppgjort via telefon o mail, se ovan min text.

Så det enda han behövde göra var att skriva under o lägga till priset för våtrumspackel för hand o skriva under, vilket vi var överens om att han skulle göra på plats när han kom.
Detta är inget konstigt om man tillägger det i avtalet bara båda är med på det. Vilket vi var uppfattade jag i telefonen.

Allt var i precis ordnat o klart om du läser min text igen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Drömma skrev:
Nej jag visste inte när han skulle dyka upp. Han sa att jag ringer efter lunch. Han sa inte att jag kommer ca kl .... utan jag ringde upp honom pga missat samtal. O då säger han jag kommer nu.
Lite framförhållning kan man väl kräva 1 h kanske...
Nja, ni hade ju telefonkontakt varvid han lovade komma på en gång. Då tolkar jag det som 5-10 minuter max, eftersom det är någon liten ort ni talar om. Då visste du efter telefonsamtalet att han var på ingång. Det är här jag menar att man inte bör gå och gömma sig utan hellre vara helt fullt synlig och ta emot hantverkaren. Särskilt om förväxlingsrisk föreligger vilken entré det är som gäller.

Sen verkar ju hela muntliga överenskommelsen gå ut på att
1) han tar jobbet på strötid
2) du finns tillgänglig när som helst på telefon när strötid uppstår

Tycker inte själv att detta är ett upplägg där man kan kräva någon framförhållning.
Personligen föredrar jag att boka en fast tid, då kan båda rätta sig efter det. Såna här "kommer när jag kan"-upplägg blir ofta besvikelser.
 
  • Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Det du skriver här tycker jag avslöjar en del om din inställning.
Hantverkaren är din tjänare och ska dansa efter din pipa.
Detta är ett grovt argumentationsfel. TS skriver raka motsatsen, och ifrågasätter om hon ska vara hantverkarens tjänare och dansa efter dennes pipa? Och du kontrar med att hantverkaren inte ska dansa efter hennes.

Ska ingen dansa efter någons pipa, menar du?

I Sverige är det ju alldeles för vanligt att servicepersonal tar sig den översittarattityd som du gör, och inte inser att de jobbar i ett yrke där man bör hålla en viss nivå av servicegrad och vänligt kundbemötande.

Det är ju utan tvekan hantverkaren som är den aviga i detta. TS har ansträngt sig för att underlätta med avtal osv.

Att sedan hantverkaren har krav på att TS måste vara tillgänglig och svara i telefon vid varje tidpunkt, och blir så irriterad om TS inte gör det, säger det mesta.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
moperandi skrev:
Tror TS har rätt i att det missade telefonsamtalet blev den utlösande faktorn. Å ena sidan litar ts inte alls på hantverkarens framtida tidsangivelser utan kräver en noggrann bokföring av faktiskt arbetad tid. Å andra sidan visar ts ingen respekt för leverantörens spillda tid i form av att inte vara tillgänglig själv som avtalat, eller inte ha visat var material och verktyg skulle lastas av.
Du drar en massa slutsatser både här och i tidigare inlägg helt utan grunder, och verkar ha någon dold agenda att smutskasta TS.

Hur ska TS kunna visa var material och verktyg ska lastas av, om hantverkaren börjar göra det innan han ens meddelar att han är på plats. Och hur kommer det sig att hantverkaren inte vet det, när han redan varit på platsen och inspekterat inför offerten/jobbet....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
thomasx skrev:
Detta är ett grovt argumentationsfel. TS skriver raka motsatsen, och ifrågasätter om hon ska vara hantverkarens tjänare och dansa efter dennes pipa? Och du kontrar med att hantverkaren inte ska dansa efter hennes.
Ska ingen dansa efter någons pipa, menar du?
Ber dig läsa följande citat av TS igen:
"Ska jag som kund behöva vara servieminded mot hantverkaren? När det är jag som betalar honom?"

thomasx skrev:
TS har ansträngt sig för att underlätta med avtal osv.
Genom att inte vara tillgänglig på telefon som utlovat? Genom att inte underlätta för hantverkaren att hitta rätt i en situation där uppenbarligen förstahandsvalet är det felaktiga?

Nädu. Det kallar jag inte för att "underlätta" men vi kanske har olika åsikter om vad begreppet innebär.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Om hantverkaren nu hade så himla mycket jobb, varför åkte han då inte på något annat när TS inte svarade... ... ...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.