Jag har kommit över ite batterier som jag tänkte göra något roligt med, och såg en annons på blocket med begagnade solceller, funkar dessa i en 12-24 voltsanläggning?

Sharp solar module NU-S0E3E

Maximum power (+10%/-5%) (Pmax) 180w

Open circuit Voltage ( Voc ) 30V

Short circuit current ( Isc ) 8,37A

Voltage at point of maximum power ( Vmpp ) 23,7V

Current at point of maximum power (Impp) 7,6A

Maximum system Voltage 1000V

Over current protection 15A

Class A
 
Hugh skrev:
Jag har kommit över ite batterier som jag tänkte göra något roligt med, och såg en annons på blocket med begagnade solceller, funkar dessa i en 12-24 voltsanläggning?

Sharp solar module NU-S0E3E

Maximum power (+10%/-5%) (Pmax) 180w

Open circuit Voltage ( Voc ) 30V

Short circuit current ( Isc ) 8,37A

Voltage at point of maximum power ( Vmpp ) 23,7V

Current at point of maximum power (Impp) 7,6A

Maximum system Voltage 1000V

Over current protection 15A

Class A
Det beror på vilken ladddregulator du väljer.
Solpanelernas spänning är för låg för att gå direkt mot batterierna.
Men med en MPPT regulator så kan du koppla två solpaneler i serie så att maxspänning på den sidan blir 48v och andra sidan mot batteriet blir 24v.

Alternativt om du vill ha 12v system så funkar panelerna med en MPPT som gör om från 24 till 12 volt.
 
  • Gilla
andersfrick
  • Laddar…
De kan fungera beroende på vad du köper för regulator. Köper du en regulator med inbyggd spänningsomvandlare fungerar det bra köper du en vanlig billig variant fungerar det inte.
 
Tack gör snabba svar, blir nog att leta "vanliga 12v" paneler istället...
 
Till stugan köpte jag en vanlig solpanel och sedan en MPPT-Tracet 20A från EP Solar. Den har bra verkningsgrad (över 90%) och kan hantera upp till 100v spännning från solpanelera. Med detta koncept fick jag 200w till kostnaden av 100-150w.
 
Jag råkar också ha en Tracet 20A från EP Solar, borde jag då kunna köpa en vanlig "230 Volts panel" upp till 250w och köra med 24v batteribank?
 
Med den regulatorn ska det inte vars några problem. En "vanlig" panel brukar vara anpassad för 24v och med den regulatorn ser jag inga problem (och det går även att köra ett 12v system).
 
Tack för hjälpen Spendera, köpte en panel via grossist och slängde ut på gräsmattan och det funkade perfekt :)
"Mera W för pengarna", hade planerat 2st 100w paneler för ca 3000kr och nu fick jag 270w för 2000kr, Panelen är ju lite stor men i mitt fall spelar det ingen roll..
 
Roligt att kunna hjälpa till och att det verkar fungera bra.
270w är väl 20w för mycket för regulatorn så du bör fundera ut en lösning för att undvika överbelastning soliga kalla blåsiga dagar då panelen kan komma upp i maxeffekt. Två saker jag tänker på direkt är ej optimal vinkel (mer vertikal för att förlänga säsongen) alternativt långa/mindre area på kablarna mellan panel och regulator som ger en förlust på 20w vid max belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.