Har nyligen dragit in el till gäststugan samt renoverat den. Har satt in två
VVB - en liten på 10 liter för köket (230 V) och en större 30 liter för badrummet (230 V). När dessa får jobba ostört blir det inga problem. Men när jag häromdagen slog på en oljefylld radiator gick säkringen efter en stund. Återställde men samma sak hände igen. Provade två andra likadana radiatorer och samma sak hände. Förstår ju att det blev överbelastning.

Allt sitter på samma slinga. Elskåpet är monterat och installerat av behörig elektriker. Kabeln ligger nedgrävd i rör i gräsmattan, 30 meter från elskåp i huvudbyggnaden. Är inte hemma nu så jag kan inte kolla hur många A huvudsäkringen mot stugan är på.

Hur kommer jag enklast förbi detta?
 
tommib
Vad menar du med samma slinga? Sitter allt på samma säkring? Då är det inte konstigt att säkringen går. Du kommer runt det genom att dra en grövre flerfasig matning till gäststugan, eller genom att inte ta ut för mycket effekt.
 
Är elementen emfas? Har du trefas i stugan?
 
Har elektrikern gjort hela installationen, även beredarna? I så fall reklamera!

Jag tror att du kan få mer hjälp om du skriver:

Om matningen från huvudbyggnaden trefas/enfas?
Hur stora säkringar i matande ände?

Hur stor effekt på beredarna (står på typskylten).
Hur stor effekt på radiatorn?

Det mest troliga är att matningen är för klen, du behöver en grövre kabel.
 
Redigerat:
Som sagt - inte hemma och kan inte kolla allt. Beredarna matas med ström från vanliga väggkontakter, 230 V, och är därmed inte installerade, bara anslutna.
 
Vad har du för effekter på var och en av de tre apparaterna? Det låter spontant inte så konstigt att tre värmeapparater samtidigt på samma säkring drar för mycket. Stäng av den ena beredaren när du kör elementet.
 
Minns kabeln till stugan som riktigt kraftig så jag tror att elektrikern kopplat den till flera säkringar. Men i huset fanns från början bara en enda slinga som går till fem eller sex eluttag i väggarna. Antar att det borde gå att sätta ett separat uttag från annan säkring som får mata till VVBn till badrummet.

Ska kolla hur många W de olika pryttlarna behöver, kabel samt säkringens storlek från huset, när jag är hemma från Grekland 😁
 
Om vi nu antar att du har 3 fas matning till stugam, men bara använder en fas nu. Då ärdet som sagt inte så konstigt att säkringen löser ut.

Bäst vore i så fall att sätta en liten central i stugan, och dra ut separata matningar från olika faser till beredare och radiator. Då kan man även passa på att göra en vettig uppdelning av uttag i kokvrån (om det finns en).

Hur är historien här, stugan hade alltså el sedan tidigare? Vad har elektrikern gjort, har han bytt kabel?

Ligger den nya matningen till stugan via jordfelsbrytare?
 
När vi köpte fastigheten fanns kabel redan dragen i marken och inkopplad till en "byggdosa" som nån kallade den. Den låg på golvet och hade tre trefasuttag. Elektrikern kopplade bort den och satte upp central i stugan. Slingan i väggarna var redan dragen men inte inkopplad. Detta gjorde elektrikern alltså via en av säkringarna. Därefter har behovet av stugan utvecklats. Det fanns från början inga planer på att ha badrum med VVB eller att ens ha den mer än nollgradig på vintern
 
Och ja, en bänkspis finns. Så den bör väl få en egen fas också, antar jag.
 
Ja eller två, om den stödjer det.
 
Också bara vanligt elkontakt, 230 V
 
Appropå bänkspis. Rusta sålde för några år sedan en modell som fick försäljningsförbud. Den hade termostastyrda zoner (glaskeramik häll). Termostaten var felkonstruerad, så att om det blev omkring nollgradigt i rummet, så startade spisen även om den var avstängd. Fast tillverkaren i Kina kanske såg det som en "feature", inbyggd frostvakt...
 
Vet. Därför köpte jag inte den. Köpte Wilfa 😊
 
Fast tillverkaren i Kina kanske såg det som en "feature", inbyggd frostvakt...
Bra idé! Vattenledningarna fryser inte när huset brinner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.