Hej,

Har precis köpt en Husqvarna Automower 310. Bästa placeringen är i ett hörn. Vet att manualen säger att laddstationen ska placeras längs med en "rak" linje helst (enligt manualen).

Däremot sa personalen i biutiken där jag köpte den att man kan placera den som bilden nedan visar.
Har inte fått det att funka ännu (men då har jag inte heller kalibrerat laddstationen - och inte heller dragit någon guide-kabeln ännu!).

Hur som helst - är det någon annan som lyckats med ett hörn som på bilden - eller ska jag inte ens försöka?
Ska man välja att enbart använda guide-kabeln för att hitta om man placerar den i ett hör som här? Jag inbillar mig att laddstationen borde skicka ut tillräckligt med signaler för att klipparen ska förstå hur den ska komma in (är det ingen som har en Husqvarna och ett egenbyggt hus t.ex.?)

Som alltid tacksam för alla tips!

Fil 2016-06-05 23 14 46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



  • Röd begränsningskabel har jag dragit ut i en sväng för att klipparen inte ska stöta i hörnet.
  • Blå begränsningskabel har jag dragit ut från kanten för att klipparen inte ska stöta i stenkanten (ignorera träregeln på bilden).
  • Grön guidekabel inte dragen ännu (slut på tråd).

Bonusfråga - kan man skarva guidekabel med vanligt enkel kabel, typ

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/.../ledningar-och-kablar/kabel-gelia-1-5-20m-blå
 
Det där borde funka tycker jag och hitta in i laddstationen borde den göra oavsett alternativ. Du har kopplat in den men det funkar inte ändå eller? Vad är det som inte funkar? Vanlig elkabel går bra funktionsmässigt men eftersom den inte är förtennad så kommer den inte hålla lika länge som riktig signalkabel. Angående hus så har iallafall jag bara dragit kablarna rätt ut åt varje håll under väggarna. Sen valt i tillbehörs menyn att jag har hus så stannar den strax innan och försöker undvika huset i den mån det går. Ibland går den emot lite. Men den kör så väldigt sakta då så det gör inget.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Tack. Den hade svårt att hitta in i stationen igår. Snurrade och försökte sakta men kom aldrig in. Håller på att dra guidekabel som jag antar kommer hjälpa en del... Postar igen när jag vet mer..
 
Du MÅSTE använda guidekabel för att klipparen skall hitta in utan besvär med den placeringen. Ställ även in att ingång använder 100% guide.
 
  • Gilla
byggcalle och 1 till
  • Laddar…
Typ så har jag min (dock Gardena) och det fungerar bra. Du kan ställa in vilken vinkel den ska lämna stationen på så den alltid går ut rakt eller åt höger.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Finns även en uppdatering av mjukvaran till 310 av 2016 årsmodell som ska förbättra dockningen vid svåra förhållanden. Kommer inte exakt ihåg vilken version den senaste är nu. Men tror jag har skrivit det någon annanstans här i forumet.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Tack alla. Har nu dragit guidekabel också. Med lite kalibrering verkar det funka :) Den har hittat hem tre gånger nu...
Har den ännu inte på guidekabel 100% men antar att man inte minst behöver det för ett ev hus. Får se över det när/om det blir ett hus i framtiden. Alt. får det bli ett skärmtak.
 
Njae, lite problem har den allt att hitta. Ska testa att köra guidekabel på 100%. Lite orolig för att den inte kommer hitta denna kabel ute på gräsmattan dock (ganska komplex gräsmatta).
Ska också flytta laddststionen åt höger på bilden. Hoppas på mindre störning då (antar att röd och grön kabel kan störa ut varandra en del idag).
 
Om klipparen kör 100% guide in, kör den kors och tvärs precis som vid klippning, tills den stöter på guiden. Därefter följs guiden strikt in till laddstationen. Se till att ha någorlunda korridorbredd, så kör den inte i samma spår hela tiden.
 
Jo, tack Johan - det är jag med på. Dock är trädgården ganska komplex. Därför ser jag en risk att den från vissa hörn inte hinner hitta guidekabeln före batteriet tar slut. Inte så stor risk förstår jag men...

Ska se om jag själv inte goofat. Vet att jag inaktiverade guidekabeln - då jag från början inte hade någon guidekabel. Ser nu i manualen att det var onödigt. Men har inte kontrollerat om jag aktiverat den igen (efter att jag nu både installerat och kalibrerat guidekabel). Har filmat när den helt klart kör över guidekabel på väg in i laddstationen utan att stanna - stannar först vid begränsningskabeln. Detta bara ca en decimeter från laddstationen utan att hitta rätt!
Därför är jag lite fundersam till ev störning ockå (eller att guidekabeln är inaktiverad som sagt).

Gällande korridorbredd har jag default. Ser tyvärr inget längdmått i manualen utan bara enbart enhetslösa siffror. Har en hoppställning (utan begr. kabel runt) som jag helst inte vill att den köra in i då den letar hem. Tänker försöka iaktta hur bredd den går för att se om jag kan öka så småningom.
 
Dom olika enhetslösa värdena gällande korridorbredd. Varje enhet motsvarar en viss styrka ifrån guide eller begränsningskabeln. Styrkan kan varierar ifrån installation till installation beroende på kabelängd bland annat. Därför finns det inget mått liknande att t.ex 5 motsvarat 70cm ifrån kabeln. Min 310:a när den dom få gångerna den inte kommer med guiden in och ska docka så brukar den köra ner till begränsningen vid sidan om stationen för att sedan göra en båge framför laddatationen ner till andra sidan om laddstationen. För att sedan gå upp framför och vrida sig rakt för att sedan köra in och docka. Men min står placerad på en raksträcka.
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Nu har jag testat ett par dagar... Har satt att den oftast ska gå via guidekabeln och bara lite efter begränsningskabeln. Kanske 12 min guide och därefter 5 min begr.
Hur som helst så har den alltid hittat hem. Med guidekabeln inga problem. Med begränsningskabeln som att den varit ute en helkväll... även om den alltid hittar hem till slut. Känner mig nöjd. Tack för all feedback :)
 
Jag lånar tråden lite då jag inte hittat nån aktiv AM-tråd för de äldre modellerna men har liknande fråga som OP.

Jag har nyligen installerat en ny AM220AC på min ganska svåra tomt. Laddstationen står i den "lätta" delen av tomten och guidekabeln går genom den "svåra" delen. Mycket smal passage mellan lätt och svår del.
Laddstationen står också nästan i ett hörn, ca 1 meter från vinkeln.

Idag hade maskinen stannat nån meter ifrån stationen, med felmeddelandet "Låg batterinivå".

Jag har ställt in "0" i guidebredd och "1" i följabegränsningskabelbredd. Jag har satt att den ska leta efter station i 4 minuter och guidekabel i 11 minuter, därefter följa begränsningskabeln.

Jag gissar att den varit i "lätta delen av trädgården och inte hittat varken station eller guide och därför följt begränsningskabeln. Frågan är då varför den fastnat nån meter från hemmet?

-Släpper inte maskinen kabeln när den känner av radiosignalen från laddstationen?
-Har jag ställt laddstationen för nära (eller för långt ifrån) hörnet?
-Bör jag dra ut guidekabeln i en båge i den enkla delen före den går in i den svåra delen för att på så vis kunna få bättre hit-rate?
-Ska jag justera söktiderna och i så fall, ungefär hur?

Blå streck är kablarna, rött kryss är där jag hittade maskinen.
Låg batterinivå.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag lägger i fel forumsdel så får mod gärna flytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.