Hej
Har ett elverk som klarar 2200 w och en kapsåg som. Har en effekt (om det heter så) på 1600w. Finns det något enkelt sätt att minska ner startströmmen, överbelastningsskyddet löser ut nu. Tacksam för hjälp.
 
Är det enfas eller trefas? Om det är trefas så kan du ju börja med en Y/D-kopplare
om motorn är kopplad så att den tillåter det.

Det finns också mjukstartare att köpa, både för enfas och trefas,
men det är definitivt inte den billigaste lösningen.
 
Jag antar att det är en vanlig kap med stickpropp. Tyvärr tror jag den enda lösningen (billigaste iaf) är att köpa en bättre kap som har inbyggd mjukstart.
 
Det billigaste och enklaste att prova är 25 meter skarvsladd. Det kan få ned startströmmen tillräckligt för att sågen ska komma upp i varv innan elverket lägger sig på rygg. Nästa steg är nog ett större elverk. Små billiga får man inte ut mycket av, speciellt inte när det kommer till motorer.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hej Vet faktiskt inte om det 1 eller 3 fas. Är ett Elverk SG2500 från Jula. Kapen är en bosch GCM 8 S..
 
Det är en enfas. Jag har en likadan och den har aldrig löst säkringen hemma, en C10 automatsäkring.
Det verkar som att elverket inte klarar strömspikar så bra då. Testa Bo.Siltbergs råd med en förlängningssladd.
 
Siltbergs förslag låter ju väldigt bra. Jag sitter med samma problem och har redan funderat att skänka bort kapen.
Jag har i hemmalagret en gammal ASEA mjukstartare fån 80-talet liggandes i kartong och hade funderat på att använda den men jag är inte helt säker på funktionen.
 
tommib
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det kan krävas upp till 5 ggr så "stort" elverk som "lasten" är för att klara starströmmen.
 
Tack för hjälp, idéer och förslag på lösningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.