Inger.P. skrev:
Jag rekommenderar ER verkligen att lägga premiäreldningen till en varm dag :) Inte när det är 20 minusgrader därute ;)
haha tack för tipset, det kan vara guld värt :)
 
Inger.P. skrev:
Jag slutade elda vid 23.30-tiden igår kväll. När jag vaknade kl 05.00 var täljstenen sval. Ingen tillstymmelse till eftervärme fanns kvar.
DET är jag också missnöjd med  :( Jag trodde nog att värmen skulle ackumuleras lite längre....

Då var det ju inte mycket nytta med täljstenen då eller ???
 
Hemmakatten
Nu så här, med stora barn (5 st), kan jag ju i efterhand, reflektera över att barn lär sig VÄLDIGT fort. :) Har haft eldstäder, båtar, gasolspisar/ugnar, spritkök, bensinvärmare, motorer mm. mm. Precis som du skriver, Inger, blir barn vid en het värmekälla snabbt medvetna om att detta ska man inte röra!! Gäller även djur! :)

PS. Den enda som råkat illa ut är jag! Vid min första kontakt med en glaskeramikhäll så lyste en lampa för att plattan var het. Jag, mitt nöt 8), tog på alla plattorna med handen för att känna vilken som var varm.....:surprised:. Naturligtvis fick jag brännskador på handen!... och alla barnen såg förstås detta.....:-[ Och naturligtvis är det fortfarande ett lyckat skämt (tycker dom!) 8)
 
Inger.P. skrev:
Jag skulle kanske inte ha bakat samtidigt  ;D
Har du bakat i kaminen ;D ?

Pizza, bröd eller ;)
 
någon av er som har en lite tyngre sak? Vi är sugna på en lite tyngre murspis. Vill höra erfarenheter och lite priser ::)
 
Mady skrev:
någon av er som har en lite tyngre sak? Vi är sugna på en lite tyngre murspis. Vill höra erfarenheter och lite priser ::)
Vi köpte idag en lite tyngre sak!
Det blev en Dovre Västanvik till vårt nya hus.
Vi hade bestämt oss för en Handöl Rosendal, men när vi fick se Dovren så ändrade vi oss.
Någon erfarenhet har vi givetvis inte ännu, men lite priser har jag.
Själva murspisen: 23750:-
Totalt med installation, brandvägg och skorsten: 46500:-

dovrevestanvik.jpg

/Idapi
 
Mady skrev:
någon av er som har en lite tyngre sak? Vi är sugna på en lite tyngre murspis. Vill höra erfarenheter och lite priser ::)
Jag har en LP 400 med täljstensklädd NVI-skorsten. LP har nämnts tidigare i tråden. Vikt kamin 450 kg, ca 300 kg täljsten och insats ca 150 kg. Ca 100 kg täljsten på rökröret.

Jag gissar att denna kamin har större massa täljsten än tex Conturakaminen o vikstrand-diton. I alla fall så håller den värmen normalt mellan 6-8 timmar. "Att hålla värmen" betyder att du kan känna med handen att kaminen är varmare än rumsluften.

http://www.spiscenter.se/sv/index.html
 
Inger.P. skrev:
Är det kallt ute skall ingen rök synas - endast "värmedaller".
Just när det är kallt så är det normalt att det kommer ut vitt rök=vattenånga. Det är ingen hot mot grannskapet eller miljön i övrigt. Det är vatten i träet + vatten som bildas under förbränningen (CxHx blir till CO2+H2O) som förångas och kommer ut från skorstenen i form av vita moln ;).
När det är plusgrader ute så har du rätt att man ser bara värmedaller.

En tips fråm skorstensfejaren hur man kollar att vatten inte kondenserar i skorstenen :
titta på röken en kall dag. Ångmoln ska synas först så där 10-15 cm över skorstenskanten. Då är rökgaser tillräckligt varma för att inte kondensera inne och rinna neråt längst skorstensväggar. Det kanske tillämpas bäst för en panna än för en kamin :-/
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.