Hejsan!

Jag är väldigt intresserad av att köpa en robotgräsklippare men jag är lite fundersam över hur jag skall lyckas med installationen fullt ut. Nedan ser ni en egenkomponerad (nästan satellitkvalité) bild över tomten:


TOmt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga gäller det gröna området mellan "Hus" och "Garage". Problemet är att den "gräsplätten" om cirka 50 km2 inte hänger ihop med resten av gräsmattan och jag är lite fundersam hur man på bästa sätt får klipparen att hitta dit? Där det står "stenläggning" är det i dagsläget grus/bärlager men i framtiden är det tänkt att jag kommer lägga marksten.

Tacksam för svar
 
Är det hårt packat grus/bärlager eller stensättning så klarar klipparen att själv ta sig över. Bara det är i samma nivå som gräset. Det går ut märkt att göra en passage med 70cm mellan begränsningstrådarna och sen en guidekabel i mitten. Passa på att lägga ner trådarna innan stenarna/plattorna kommer på plats. Så ligger dom välskyddade sen.
 
Så som jag fått det förklarat för mig så drar man en guidekabel till det området så att klipparen hittar dit. Jag tror det innebär att du behöver en klippare som klarar av olika zoner och minst två guidekablar. Klipparen kan köra över en stenläggning (guidekabel under) Exempel är Hunqvarna 430x.
 
Med tanke på rubriken så verkar det som han har valt en klippare med två guidekablar :p
 
Hej,

Tack för informationen och tipsen! Det kommer alltså inte vara några problem med slangsignalen när begränsningskabeln läggs under plattorna?
 
krisv skrev:
Hej,

Tack för informationen och tipsen! Det kommer alltså inte vara några problem med slangsignalen när begränsningskabeln läggs under plattorna?
Nädå det är inga problem. Iallafall inte med en Husqvarna klippare. Men om alla märken klarar av det vet jag inte.
 
quick skrev:
Nädå det är inga problem. Iallafall inte med en Husqvarna klippare. Men om alla märken klarar av det vet jag inte.
Härligt!
En sista fråga angående guidekabel: behöver den kopplas ihop med begränsningskabeln ute på "gräsön" eller kan dem sluta mitt på ön?

Supertack för allas hjälp!
 
krisv skrev:
Härligt!
En sista fråga angående guidekabel: behöver den kopplas ihop med begränsningskabeln ute på "gräsön" eller kan dem sluta mitt på ön?

Supertack för allas hjälp!
Slutet på guidenkabeln ska alltid kopplas ihop med begränsningskabeln. Därför är det bra att lämna en ögla med lite extra begräsningskabel där man tänkt ansluta guiden.
 
330 har bara en guidekabel...
 
Finsnickeri skrev:
330 har bara en guidekabel...
Den har två,320 har en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.