Har börjat fundera på robotgräsklippare då vi hatar klippa gräs och gärna låtit en liten robot fixa det.
Dock är vår tomt inte direkt raka fina linjer utan består av en massa hinder.
På den snygga skissen så har jag ritat ut det mesta (nä, jag är inte bra på att rita).
Avstånden stämmer inte helt.
Tomten är på 1500m² så räknar med ca 800-1000m² gräs som ska klippas.

Allt grönt är rabatter, buskar eller annan plantering. Vissa rabatter har rak kant av trä (raka linjer), vissa har kant av natursten och en del har ingen kant alls.
Lilastreckat är upphöjt trädäck.
Röda linjer är stenläggning eller annan yta som inte ska klippas.
Den blå ringen är bevattningsbrunn (upphöjd)
De fyrkantiga/rektangulära odlingarna är odlingslådor (upphöjda)
De två gröna prickarna är träd. Det närmst huset har en liten rabatt runt sig med natursten som kant.

Går det på något vettigt sätt att lösa en robotklippare?
Måste man ringa in upphöjda saker (brunn, odlingslådor) med kabel eller den bumpar bara in i dessa och vänder?

Helt novis på detta så tänkte läsa på men om nu tomten är halvt omöjlig att klippa med robotklippare så är det onödigt att ens fortsätta fundera på det.

Gräs2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Upphöjda saker bumpar den bara in i och vänder. Sluttande saker, som stenar, vissa rötter till stora träd, ramper av olika slag kör den däremot upp på och riskerar att fastna. Där behöver man avgränsa med kabeln eller med något med raka kanter. Vad gäller dina träd får du alltså testa om det funkar elelr inte.

Om stenläggningen är ordentligt slät behöver du inte avgränsa den heller om du inte vill.

Pappa har tex gjort flyttbara små femhörningar i trä som han lägger där lökväxterna kommer, sedan är det bara att lyfta bort dem när bladen vissnar och de ska klippas.
 
Hade liknande tankar att vår tomt skulle vara "besvärlig" innan köpte robot. Min erfarenhet nu säger att bara gräsytan som ska klippas är ok (ingen tokslänt eller kraftigt gropig) så går allt att avgränsa antingen med kabel eller med nån form av sarg.

Vi köpte tjänsten att installera kabeln och det gick hur snabbt som helst. Sen har vi kompletterat med nån enstaka fast begränsning.

Saknar inte gräsklippningen....
 
Ser inga som helst svårigheter på din tomt, klart det kommer fungera med robot:)
 
Jodå, det ska fungera. Man får vara rätt aktiv de första veckorna och flytta tråd och ändra lite för att se var den kör fast och inte hittar hem bara...
 
Det låter ju inte fel. Tackar för alla svar
Då kan man fortsätta läsa på om tillverkare, modeller och hur man ska dra kabel för att det ska fungera.

Kan ju då passa på att få tips på vad man ska tänka på när man väljer tillverkare och modell.
Det jag kommit fram till än är i alla fall:
Vi vill ha en som är tyst eftersom den kommer gå kvällar.
Enkel att programmera

Givetvis ska den klippa bra men det räknar jag med att de gör om man väljer en erkänd tillverkare.
 
Kan ju tipsa om Gardena Sileno+ 1600 för 16.490 kr just nu på trettio.se och så går du till Hornbach och så får du den ytterligare 10% off.
 
Hej!
Lånar tråden lite, om inte TS misstycker. Har också en lite knepig tomt och är rejält sugen på robotklippare. Men skulle det funka, med alla trånga passager, buskar etc? Vad tror ni? Trängst ä det tex mellan A och B och A och C samt E och F, där är det ca 60 cm. Totala gräsytan är knappt 400kvm och det är platt. Laddstationen preliminärt tänkt vid X eller Y. Kan det funka?

IMG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.