byggherreNR1 skrev:
Det tycker jag är ett ypperligt val DragonLady :)

Två tillägg dock, köp till bakugnen(den räddade oss då stormen komm) och välj glasskiva under(Var själv snål och plåt repas lätt)

Ja, ugnen hade jag tänkt köpa + glasskiva :)
Valde denna för att den skall inte stå mot någon vägg o då passar denna jättebra.
Vad fick du betala för din?
 
För egen del så går jag hellre i skogen och står här ute och hugger ved än att löneslava för att få ihop till värmen. Men det klart, skulle jag någon gång hamna i det läget att jag måste köpa ved så är det mycket möjligt att jag omprövar mitt ställningstagande.
Tack för dom orden! Nu vet jag i alla fall vart mina skattepengar går.... ;)

Skämt åsido. Alla har olika förutsättningar, livssyn, etc.

Min är nog samma som din, att må bra. Och det gör jag genom att bo riktigt bra, bekvämt, äta gott, resa när jag vill och köpa det jag vill ha.

Lycka till vedhuggningen!
 
Hej.
har hört/läst nja vet inte riktigt var, att Nibe har kommit med en snurrplatta till sina kaminer. Skall gå att vida kaminen så att man kan se elden från den del i rummet som man sitter. Är kanske smart för öppna planlösningar och för spisar mitt i rummet. Är det någon som har koll på detta? Och om någon har det hur funkar den? vi har beställt en 560T men priset är jag osäker på ibland så snurrar det för mycket siffror i skallen. Mvh lisen
 
Lisen:
Angående Nibe, de har inte snurrplatta till alla utan det är någon eller några som är utrustade med detta.
 
Någon som har en uppgift på vad en installation av en Contura 580 (eller annan kamin) kostar i installation. Dvs den skall sättas in i samband med nybygget och det är bara själva installationen som jag skulle vilja veta vad det är. Har fått en siffra på 13000 för installationen då inklusive skorstenen. Är det rimligt?
 
Calle L: Jag satte själv in min contura så det enda jag kan hjälpa dig med är hur lång tid det tog för mig.

Skorstenen tog 2* 5 timmar och då var vi två man. Anledningen till att vi tog det på två dagar var att det kändes skönare att betongen/limmet härdade lite innan vi fortsätte.

Montering av kaminen tog ungefär lika lång tid för två man. Anledningen till detta var att det var klurigare att få alla krökar att passa än vi trodde. Dessutom fick vi gå på botten med vinkelslip för att fixa lite.

Så 20 timmar allt som allt. Detta tar de då 650 kr per timma för.
Tja för mig är det ingen större tvekan vad jag skulle göra. Tänk dock på att ha skyddshandskar för bruket är inte snällt mot händerna ;)
 
Inger.P. skrev:
Här i Skåne är det två trevliga tjejer som bl.a. säljer danska braskaminer av märket Lotus.  Tjejerna har en jättemysig liten butik som heter [länk]

De hade en sådan där pelarkamin - vridbar. Riktigt piffigt!  
De hade även en stor täljstenskamin till ett himla bra pris - knappt 15.000 har jag för mig. Till den kunde man även få bakugn.

[bild]
Var inne och titta på kaminerna till lotus och det riktigt snygga kaminer. Kostar de runt 15000 +skorsten och montage då?
Olof
 
Hej forum vänner!

Själv så tycker jag att kaminerna och allt vad det nu är som finns ute på marknaden är relativt fula. Om jag byggde ett nytt hus så skulle jag kosta på mig en murad öppen spis. Men som skrivet, smaken är olika.

Det är inte så att det finns någon på forumet som vet ett företag som murar fina öppna spisar? Men som skrivet, smaken är olika.



 
Hej
Jag betalade 3500 kr per kvh utslaget på vad kakelugnen ger i effekt värmer hela huset med den inklusive golvärmen .
 
micke_011 skrev:
vi valde också en contura 660t, modell 6 (den med hylla och sockel), pris inkl "allt" var knappt 38 tkr. då är den ansluten till tilluftskanal i plattan och har skorsten i ryggås om nu sånt påverkar priset.

installationen gick på knappa 9 tkr så resten är kamin, golvskiva, skorsten samt anslutningar.
Var i Sverige är detta?
:)
 
samma som du, den snyggaste  ;)
Fick dock betala 45´så du har gjort en bättre affär ::)
Detta var från ett Malmö företag
 
micke_011 skrev:
jag kan ju tillägga att vi använt den en gång..och det var när sotaren provtryckte den.. men det kommer, det kommer! det är ju knappt vinter ens en gång! :)
:D precis samma som här nere, bara regn o slask, hoppas ni får elda snart :)
 
Tack för svaret Inger.P
 
Inger.P. skrev:
Nej, pyreldning är inte att rekommendera. Dock kan jag inte reglera lufttillförseln överhuvudtaget. Det känns som om att spjället sitter fast. Elden brinner helt "hysterisk". Jag vill inte elda med full fart hela tiden. Veden brinner ju upp på nolltid :(
Dessutom vill jag absolut kunna strypa elden helt. Om det skulle inträffa någonting "farligt".  Låt säga att skorstenen rasar ihop ;) Då måste jag ju kunna släcka brasan...

Jag slutade elda vid 23.30-tiden igår kväll. När jag vaknade kl 05.00 var täljstenen sval. Ingen tillstymmelse till eftervärme fanns kvar.
DET är jag också missnöjd med  :( Jag trodde nog att värmen skulle ackumuleras lite längre....
Försvann lukten helt sen??  :) Läste på NIBES hemsida att lukten kan sitta en 5-8 timmar innan den försvinner, tydligen är det färg o olja från lackeringen som gör att det"osar"
Vad har du för kaminmodell??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.