Vi håller på att göra i ordning i trädgården och jag vill ta bort plattorna närmast huset och lägga grus där istället. Går det bra eller försämrar det dräneringen?
 
Det förbättrar snarast.
 
Anna_H skrev:
Det förbättrar snarast.
Njae, nu får vi vara lite försiktiga. Dräneringen är typiskt inte dimensionerad för att kunna svälja ytvatten. Den är beroende på ett tätskikt uppåt (eller iaf ett som inte är vidöppet). Nu har TS säkert inte exponerad dränering direkt under gruset, och det går att ordna tätskikt med exv. plast om man nu inte skulle ha blålera, men det är något att ta med i beräkningen.

Så, bara dräneringen inte exponeras för ytvatten iom byte av ytskikt så spelar det mindre roll vad det består av. Plattor eller grus kan kvitta lika. Själv har jag plattor för det blir en bra kant för robotgräsklipparen och mindre ogräs osv. att rensa upp.
 
K
Så länge marken lutar från huset så ska dräneringen klara ev ytvatten! Det som iså fall skulle kunna vara risk är väl om dagvattnet drar med sig smuts som sätter dräneringen ur funktion. .
 
Jag har frånlut från huset på underliggande lager, sedan ett gruslager som samlar in vattnet till en ytvattendränering runt huset, sedan duk ovanpå detta och därefter stenläggning och gräs utifrån önskemål. Visst torkar ibland gräset närmast huset om man inte vattnar, men det är det värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.