Thomas_P skrev:
Det du berättar fångar mitt intresse, finns det en möjlighet för at du kan berätta lite om hur du har gjort? Jag tänker på både luftspalt, tjocklek på isolering, vad du har på väggen och i taket samt sist men inte minst hur du har fixat till mätpunkter :)
Kolla in min hemsidas byggdagbok januari & februari för hur jag "löst" :cool: mätpunkterna. Övriga dagboken ::) för dina andra funderingar ;) :)

 
Intressant, mycket intressant. Tydligt tecken på kreativ uppfinningsrikedom och genialt tänkande  :) :)

Det satte onekligen igång tankeverksamheten innaför mitt pannben... men jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag ska plasta eller inte. Men, det lutar väl lite åt att det blir plast ändå. Jag har ju för avsikt att byta ut gipset på väggarna eftersom det sitter en gammal eländig strukturtapet där. Det innebär att jag kan få in plasten i väggarna och om jag är generös med plasten där inne så kan jag fortsätta med plasten i nästa rum och få ett ordentligt överlapp när jag renoverar där.

Bra eller dålig tanke? Helt tätt får jag det aldrig men frågan är vad som är bäst, otät plast eller ingen plast alls?
 
T
tartan skrev:
Receptet för en frisk vind är fortfarande diffspärr på, undertryck inne, övertryck på vind.
Tartan
Här hänger jag inte med, gamla hus har i regel konstruktioner för undertryck. Vinden, vare sig om taket är platt eller vinklat brukar ha ventilationshål runt och 1-2 rör som sitter på tacknocken som genererar undertryck inuti vinden. Om man nu tar en fläkt och skjuter in kall uteluft för att få övertryck på vinden borde man väl flytta ned "daggpunkten" i isoleringen istället pg.a. övertrycket ?. Det är väl bättre att ev kondens alstras ovanför isoleringen där det finns luftspalt = torkmöjlighet istället för någonstans inne i isoleringen,-även om då diffspärr finns går ju värme uppåt och utomhusluften orsakar då kondensen istället.

Har jag fel eller vilken detalj är missad....?
 
Jag ska till med samma sak, och har talat med 3 olika fukt- och byggnadsvårds firmor.
Alla säger sätt för FAN inte upp plast i taket, så vida du inte ska göra ett badrum och täta hela rummet, samt fixa egen ventilation till det rummet.
Äldre hus ska släppa fukten upp genom taket säger dom, samt att alla tre firmorna har sagt att jag ska låta spånet ligga kvar och fylla på med ekoisolering ovanpå.
 
TN-Funkis. Jag ska börja med att svara dig. Det är så att med vindsventilation enbart med takfotsventilation och nock/gavelspetsventiler så få man på vintern relativt hög hastighet på luften och då kyler man ner vinden. På sommaren kan det motsatta ske och luften står alldeles still. Detta beror på skorstensverkan att varm luft stiger, och på sommaren är det ingen skillnad på lufttemperaturen vid takfoten och vid nocken. Om du däremot monterar en fläkt som trycker in luft på vinden, kan du styra luftflödet och får en vind som är jämt ventilerad året runt. Denna fläkt skall förstås inte gå med full effekt, utan endast göra så att ett ytterst litet övertryck bildas. Detta ger inte en kallare vind utan snarare tvärt om då lufthastigheten är liten. Kondesnpunkten flyttas inte ner i isoleringen, och dessutom fälls inte kondens ut i isolering.

Falu Linken. Att få sådana rekommendationer från företag som påstår sig vara fukt- och byggnadsvårdsfirmor är inte kul. Det visar bara att kvalitén och kunskapen inte står i högsta klass. Jag kan förstå att rekommendationerna är sådana om du inte skall göra något åt huset alls. Men så fort du ändrar förutsättningarna på vinden så kommer problemen som ett brev på posten. Du kanske tilläggsisolerar vinden, byter uppvärmningssystem e.dy. och förutsättningarna är helt plötsligt nya. Som du förstår är detta inga lätta saker, men att få dina rekommendationer har jag svårt att förstå. Förut har du kanske haft en dåligt isolerad vind, vilket då gjort att mycket värme spillts till vinden och miljön där uppe varit varm. Tilläggsisolerar du nu (spelar ingen som helst roll om det är eco-fiber eller vanlig isolering) kommer miljön på vinden att bli kallare, men det spills fortfarande lika mycket fuktig inomhusluft upp. Det är nu problemen kan börja med mögelpåväxt då fuktigheten från våningen kondenserar mot det nu kallare yttertaket.
Så mina rekommendationer till dig är att gå upp till kommunens bygg och miljönämnd och snacka med någon av byggnadsinspektörerna, som är kunniga och insatta på området.
Sedan gäller samma sak med över och undertryck som jag svarat ovan, detta gälller oavsett om det är ett nytt hus eller ett gammalt.
Tartan
 
T
Jag är fortfarande inte övertygad, jag förstår problematiken på sommaren där fläkt kan hjälpa-men inte vintertid. Anledningen är att jag har platt funkistak i plåt som har gott om ventilationshål (1 hål varje meter-storlek som en femkrona) och 2st 100 rör på takfoten med hatt. Då huset ligger helt öppet är det god luftväxling även på sommaren, om solen gassar på gör termiken sitt ytterliggare. På vintern fungerar det perfekt. Om man nu skulle våga sig på fläktsystem med "lätt" övertryck måste väl då inkommande luft "fördelas" upp jämnt på vinden så man inte faller på att få en kall punkt, typ finfördela luften med ett dräneringsrör t.ex. Då borde det vara enklare att helt enkelt ha en sugande fläkt kopplad på röret till hatten-men då blir det förstärkt undertryck vi talar om. Vid lätt övertryck kommer den kalla utomhusluften att gå ut genom både nock och takfotsventiler, men termiken med värme kommer fortfarande att stiga våningen under och "lämna" av värmen vid isoleringen även med plast på och jag får det fortfarande till att luftströmmen som då går mer horisontellt än vertikalt då orsakar att "daggpunkten" då sker nere i isoleringen än ovanpå med gamla systemet.

På en annan tråd under ventilation finns det också länk på en person som istället tar in friskluften via vinden som då förvärmer luften före ett hemmabyggt ftx, så jag är fortfarande tveksam till övertryck på vinden-undertryck med fläkt kan jag dock köpa, ta en titt på   http://www.hmaudio.se/huset/vaxla01.htm och återkom.
 
Intressant konstruktion. Lite vanskligt att bygga själv och limma med kontaktlim, som kan fräta sönder gummilisterna. Men han verkade ju veta vad han sysslade med så det fungerar säkert. Han skriver att han tar luften från "under taket" och då undrar jag om han menar takfoten utomhus eller om han tar luft från vinden. Tar han all luftomväxling från vinden och ändå har 5 grader så finns bara alternativet att vindsisoleringen spiller väldigt mycket värme från bostaden. Tar han som jag tror luften från undertaket nära vägg så finns kanske möjligheten att det håller 5 grader beroende lite på var i landet han bor.
Angående ditt tak så kan jag inte svara på hur en lösning ska se ut med övertryck, men har du inga problem idag och inte tänker förändra några förutsättningar, så då är det väl bra då.
Tartan
 
tartan skrev:
Tilläggsisolerar du nu (spelar ingen som helst roll om det är eco-fiber eller vanlig isolering) kommer miljön på vinden att bli kallare, men det spills fortfarande lika mycket fuktig inomhusluft upp. Det är nu problemen kan börja med mögelpåväxt då fuktigheten från våningen kondenserar mot det nu kallare yttertaket.
uppstår inte det problemet då folk tilläggsisolerar och missar ventilationen på vinden? (öppna upp vid takfot)... hela idén är väl att vinden skall vara välventilerad?

och säg att du plastar vinden fint (vilket jag tror är omöjligt på en gammal vind), kommer du då inte få problemet att fukten pressas ut i väggarna och ge problem där istället?
 
Inte om du kör hela kitet med både tilläggsisolering och styr ventilationen, framförallt inomhus. Har du undertryck i bostaden, och då på alla plan, trycks aldrig fuktig inomhusluft ut i varken vägg eller takkonstruktion. Angående vindsventilationen så behöver du bara ventilera lite grann så att inte temperaturen blir onödigt kall på vinden. Ju kallare vind desto större risk för kondensbildning om fuktig luft sipprar upp. På ett gammalt hus med en murstock som håller upp värmen på vinden uppstår aldrig några mögelproblem. Problemen uppstår idag när vi har bytt uppvärmningssystem från en gammal panna till kanske fjärrvärme eller bergvärme. Men även en toppmodern panna med mycket hög verkningsgrad kan ge problem. Då blir skorstensstocken kall och ingen värme spills den vägen. Även luftväxlingen inomhus drabbbs av att t.ex. oljepannan byts mot fjärr/bergvärme. Förbränningen en oljepanna behövde gjorde så att det bildades undertryck i gamla hus. Nu vet folk i allmänhet inte om de har under eller övertryck i huset. Inte så konstigt i och för sig, men jag brukar påtala för byggnadsnämnden att de borde skriva in i byggnadsloven att ventilationen ska ses över när man söker byggnadslov för byte av uppvärmningssystem.
Det blev lite långt, men ämnet är så intressant att jag inte kunde sluta.
Tartan
 
tartan skrev:
Det blev lite långt, men ämnet är så intressant att jag inte kunde sluta.
Längden spelar som bekant ingen roll, det är tekniken som är viktigast. :-X Mycket intressant tartan, du verkar ha god koll och erfarenhet. :)
 
T
Kompletteringsfråga:
Är du 100% på övertryck på vinden i gammalt hus med undertryck på de andra planen? Jag frågar så då ditt svar i en annan tråd anger övertryck mot övertryck-vilket jag är helt med på, se nedan i rött:

Re: Isolera ovanpå sågspån
Svara #5 - 11. feb 2006 kl. 23:40  

Det viktiga är inte om det finns diffusionsspärr eller inte. Det viktiga är att ventilationen fungerar inomhus. Har du undertrycksventilation så är det inga problem. Har du övertryck i huset ska du omgående installera en liten fläkt som alltid ska gå. Detta är än viktigare om du tilläggsisolerar vinden, för då sjunker temperaturen på vinden och fuktig inomhusluft kondenserar lättare mot yttertaket. Och det är inte en fråga OM inomhusluft kommer upp på vinden, utan NÄR. För upp kommer den.
Tartan
 
TN-Funkis. Jag menade att man skulle installera en liten fläkt i våningsplanet för att få undertryck i huset. Jag var lite otydlig var fläkten skulle sitta. Ber om ursäkt. Övertryck mot övertryck blir effekten att det trycks än mer fuktig luft ut i konstruktionen. Är övertrycket högre på vinden än i våningen trycks merparten ut i väggen.
Fortfarande gäller övertryck på vind-undertryck i bostad.
Tartan
 
I vanliga rum tycker jag det känns konstigt med fläktar. Den ventilation man vill ha borde gå att ordna utan fläktsystem. Gillar inte heller fläktar för att de dels kan gå sönder och dels kan bullra.
Om man använder en fläkt så bör den vara sugande annars skickar du ju in kall utomhus luft genom den och får en punkt där kondensen blir kraftigare (Har nämnts ovan). Men det var just detta vi skulle göra på vinden enligt tartan (som verkar ha bra koll). Är det inte bättre att även här använda sig av självdrag?

Om vi ska se vad erfarenheterna ger oss så visar det ju att det aldra bästa är att inte isolera taket. De husen utan isolering och plast och annan bråte har ju stått i flera hundra år det är bra statistisktbevis kan man tycka... Det är lätt att säga att det senaste är rätt men det kan oftast bara tiden utvisa. Man måste göra en individuellbedömning av varje fall, tycker jag.

Idén med att installera fuktmätare inne i utrymmen man inte kommer åt är ju en lysande. Det borde nästan bli standard där man inte har möjlighet att övervaka på andra sätt eller där det chansas.

 
Du ska ju inte heller ha fläktar i vanliga rum. Du ska ha någon form av tilluft i vardagsrum, sovrum, tv-rum mm. Frånluften ska vara i kök, bad, dusch, tvätt mm. Där ska du helst styra med en frånluftsfläkt så att du får undertryck i hela huset. Får du kalldrag i sovrummet, så dra igen tilluften lite grann. En kanalfläkt installerad i ett isolerat rör gör inte mycket väsen av sig. Då låter fläkten från datorn högre, eller frysen mm.
Beträffande självdraget på vinden, så får du då undertryck på vinden, och det är något som man ska försöka undvika. Undertrycket gör att man suger i otätheter i våningsplanet, och varm fuktig luft smiter upp på vinden och riskerna ökar genast. Därav en fläkt med låg hastighet som trycker in ett aldrig så litet övertryck på vinden. Bara så mycket så det är övertryck, inget mer.
Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.