Hej

Har ett fristående garage som jag inte värmt upp. Nu när jag städade ur det i helgen noterade jag att jag fått mögelpåväxt på en målad gipsvägg. Svarta prickar typ.

Jag har haft en pelletspall och annan bråte tight mot denna väggen.

1. Går det sanera/tvätta bort detta på gips eller måste jag byta gipsskivan?

2. Om det går sanera bort på gips - hur och vad köper jag för medel?

2. Ska jag sätta in en avfuktare eller öka ventilationen?

Tacksam för svar.
 
Målad gips? Har du testat att bara typ torka av med vatten? :)
 
Ja det verkar vara gipsskiva som man målat med färg på.
Nej, jag har inte testat torka av med vatten. tänkte att man kanske behövde tyngre kanoner direkt. Du menar att vatten kan vara tillräckligt?
 
Jag vet inte, men jag hade provat det först. Men finns saneringsmedel för svartmögel att köpa på typ färghandeln, kanske är tryggast :)
 
Klorin fungerar.

Är du orolig för fuktskador så konsultera med proffs, men undvik Anticimex för de är apdyra.

Troligen är lite mer ventilation och se till att det finns en decimeter luft mellan vägg och diverse kartonger och dylikt receptet på fortsatt svartmögelfritt i garaget.
 
Redigerat:
räcker ventilation nu på sommaren?
På vintern-ska man slå på värme elementen. Har tre el element som varit av så länge jag bott där (3 år)
 
Snailman
mg765 skrev:
Klorin fungerar.

Är du orolig för fuktskador så konsultera med proffs, men undvik Anticimex för de är apdyra.

Troligen är lite mer ventilation och se till att det finns en decimeter luft mellan vägg och diverse kartonger och dylikt receptet på fortsatt svartmögelfritt i garaget.
Se helst till att luften kan komma åt under också, typ ställ på pall eller några träbitar, så luft kan komma in nertill och sedan gå uppåt längs väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.