Hej

Jag har kört nu två säsongen med Algomin utan någon särskilt bra resultat.

Är det någon som har bra erfarenhet med andra gräsmattagödseln som inte påverka negativ andra växter och fruktträd?
 
Jag vill påstå at Algomin fungerar mycket bra, det beror nog på nåt annat om det inte fungerar.
För lite vatten/för mycket.
För lite sol/för mycket.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Det kan väl bero på det. Andra sidan stämmer inte riktig att algomin inte bränner gräset och även har sett mina hallon buskar vissnar ett par dagar efter användning av eko och höst gödseln. Nu jag behöver nästan renovera gräsmatta trotts har gödsla 3 gånger med 5 veckor mellanrum .
 
Du bör inte gödsla hallonbuskar med Algomin, hallon föredrar lite surare jord och Algomin innehåller kalk.
 
Claes Sörmland
Den produkt som heter Algomin ekogödsel är i realitet snarare kalk än gödsel. Kvävehalten är ringa 0,6% och kaliumhalten är 0,5%.

Lite raljerande så är nog det ekologiska alternativet att inte alls köpa denna produkt.

Behöver man kalka (ovanligt!) så köp kalk. Behövs gödsel så köp gödsel som innehåller kväve och kalium.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Hallonbuskar vill jag minnas man gödslar med kogödsel/hästgödsel; vilket jag gjort med våra emellanåt. Sen några korn med BlåKorn emellanåt också.

http://www.hallonplantor.se/
 
Claes Sörmland skrev:
Den produkt som heter Algomin ekogödsel är i realitet snarare kalk än gödsel. Kvävehalten är ringa 0,6% och kaliumhalten är 0,5%.

Lite raljerande så är nog det ekologiska alternativet att inte alls köpa denna produkt.

Behöver man kalka (ovanligt!) så köp kalk. Behövs gödsel så köp gödsel som innehåller kväve och kalium.
Intressant att du nämner det -jag noterade det själv när jag letade efter lämplig gödning till min illa sargade gräsmatta. Algomin verkar tyvärr inte innehålla inte så värst mycket gödningsämnen utan verkar snarast fungera genom att förändra pH-värdet i jorden så att befintliga näringsämnen löses ut lättare. Har man en näringsfattig jord men hyggligt pH-värde från början så får man nog inte så mycket effekt med Algomin.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska sägas att varumärket Algomin omfattar en hel serie produkter. T ex deras Algomin gräsgödsel innehåller 15% kväve och 8,5% kalium och gödslar således gräsmattan.

Tyvärr är gödslet blandat med kalk vilket kan öka kväveförlusterna - en del av gödslet lämnar som ammoniakgas vid högre pH. Underlig produktdesign när man spelar på miljömedvetenheten hos kunderna.

En annan konstighet är att gödslet inte tycks innehålla fosfor. Detta är inget problem på kort sikt, men driver man på tillväxten hårt och klipper med uppsamlare så lär fosfor så småningom bli begränsande om produkten används ensidigt.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Efter en hel del läsning så landade jag själv i att minerslgödsel inte är så tokigt:eek:. Rätt doserad och vid rätt tidpunkt så är det både effektivt och förvånansvärt miljövänligt. Jag undviker så kallade långtidsverkande mineralgödsel eftersom effektiviteten kontra urlakningsrisken beror väldigt mycket på sammansättningen av det "långtidsverkande" gödningsmedel och på temperaturen i jorden.

Dessutom är min uppfattning att de "långidsverkande" gödningarna inte bara är extremt osäkra resultatmässigt utan också dyra, så jag kör med i sammanhanget enkel mineralgödning som verkar ganska snabbt (typ YaraMila 21-4-7). Istället för att ge rekommenderad dos vid ett fåtal tillfällen ger jag en liten dos kanske en gång i månaden (innan regn) med handspridare. Det tar typ 15 minuter att sprida mina ca 1000kvm med handspridare så jag tjänar både tid och pengar mot att släpa någon j***a strollervagn med stora mängder snordyr super granimo några gånger per år bara för att se gräsmattan bli randig och hälften av gödningen aldrig komma gräset till nytta :mad:
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
För buskar blir ko gödseln! Funderar faktisk att använda den Yara Mila och testa. Var är er erfarenhet med den?
 
Tycker egentligen tråden börjar spåra ur lite. Vad är egentligen grundproblemet och vad är det som är dåligt på gräsmattan och buskarna ? Att avhandla vilken gödning som är bäst o billigast är troligen inte trådens ursprungliga syfte. Rent spontant så ska man ha högt N-värde (kväve) om man vill ha grön gräsmatta, men P och K återspeglar sig hur gräsmattan växer och bildar en tålig gräsmatta.

http://weibulls.com/odlingstips/godsel/npk/2799939.3549014.3056261a
 
Redigerat:
hönsgödsel is the shit
 
Rolle85 skrev:
hönsgödsel is the shit
Motivera gärna varför du föredrar hönsgödsel före mineralgödsel. Jag har själv tittat på alternativet men aldrig riktigt fått fram någon bra information hur bra hönsgödslet är.
 
Stroller är bra (den gula påsen) dödar oxså maskrosorna och håller efter mossan lite. Yara mila är också bra, bra pris också. De nämnda skulle jag nog inte slänga på buskar o sådant utan där slänger jag på lite nävar med hönsgödsel. Under rabarber lägger jag gräsklipp. Använd ingen vagn, kasta ut. Se till att gräset är i full tillväxt och att det är minst15 grader ute på dagarna.
Vänta med att gödsla tills det gått två dagar efter klippning, och vänta två dagar tills du klipper nästa gång.
 
mg765 skrev:
Motivera gärna varför du föredrar hönsgödsel före mineralgödsel. Jag har själv tittat på alternativet men aldrig riktigt fått fram någon bra information hur bra hönsgödslet är.
billigt och sätter bra fart på växtligheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.