Vi har problem med att grannkatterna springer och pinkar under vår altan vid entrén och i gruset/makadamen som ligger där. Jag har tänkt bygga ner en kjol på altanen så att katterna inte kommer in under, men vad ska jag göra med makadamen? Lägga marksten istället? Kan man asfaltera själv? Gjuta betongplatta? Finns det andra alternativ?
Vi bor i hyresrätt, så det ska vara så enkelt och billigt som möjligt.
20160612_211730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om det är en hyresrätt ska du nog inte göra några åtgärder som kan betraktas som permanenta, typ asfaltera.

Prova med en markduk av grövre sort som du tynger ner med ett par stora stenar eller betongplattor. Kostnad ett par hundra kr. Eller ta ut en trädgårdsslang och ge katterna en dusch varje gång de närmar sig så slutar de nog snart. Kostnad ringa, förutom ev grannsämjan.
 
  • Gilla
Sutterst
  • Laddar…
Du menar att jag bara ska lägga ett par stenar i hörnen för att hålla duken på plats? Det blir ju inte så vackert precis. Det är det väl iofs inte nu heller, men jag hade hoppats på en förbättring...

Kattakräken passar ju på på nätterna eller när jag inte är hemma, så trädgårdsslangen funkar dåligt.
 
tommib
Nej, vackert blir det inte. Förhoppningsvis lär sig katterna efter ett tag att det inte är värt att gå dit.

Du är ju väldigt begränsad i alternativ eftersom det är hyresrätt, det gör att man inte vill lägga pengar på det som sagt. Kan hyresvärden göra något?
 
Tvivlar på att hyresvärden vill göra nåt. Då måste han ju göra likadant vid de andra lägenheterna också. Tror att det blir ca 15 st.
Jag har tänkt att bo kvar ett tag, så lite kan det få kosta (har precis byggt altan på andra sidan huset), men helst inte flera tusen...
 
Om katterna bara markerar så blir det nog svårt att stoppa.
Du har förmodligen en revirgräns där.
En katthatande hund brukar hålla undan reviren. (Under förutsättning att hunden är ute större delen av dygnet.) Men det är väl inget alternativ om det är hyresrätter...
 
Nej, jag har dessutom inte tid med någon hund. Jag har fullt upp med ungarna :D
Hittade lite billig marksten som jag funderar på att lägga. Frågan är hur mycket jobb det blir och hur svårt det är att få det bra... Räcker det att bara skyffla undan makadamet och jämna till sanden under? Jag får 7 m2 för ca 200 spänn.
Det är samma typ som denna: http://www.jemfix.se/marksten__11573/marksten-graa-tumlad_9020836
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.