Grusa är i princip aldrig fel, men om det är en smal väg med lite trafik så kommer det att bli en grässträng i mitten i alla fall. Vill man slippa den så behöver vägen hyvlas ca 2 ggr/år. Alt regelbunden ogräsbekämpning. Alt en gräsklippare.
 
Ganntrader skrev:
Tyvärr är bensin inte möjligt då jag lider av tinnitus och dessutom är lite ljudkänslig.
Inte bara mittsträngen men den är det primära ändamålet.
Om jag behöver ta gräset i 2-4 omgångar spelar inte mig någon roll så batteriet måste inte räck till hela sträckan.
Vilken typ av firma ska man kontakta för att ev. hyvla och grusa vägen?
En eldriven trimmer är bara marginellt tystare, det låter fortfarande en hel del när tråden snurrar i luften och när den kapar gräs. Grusa är nog bäst för dig.

/N
 
niblom skrev:
En eldriven trimmer är bara marginellt tystare, det låter fortfarande en hel del när tråden snurrar i luften och när den kapar gräs. Grusa är nog bäst för dig.

/N
Kanske mätt i decibel men det är en annan typ av ljud som hörselkåpor är bättre på att dämpa, inbillar jag mig iallafall. Dessutom är ljudkällan längre bort, inte mycket men dock.
 
Om det är hyfsat kort gräs är en handjagare utmärkt till detta. Om det är högt så funkar en lie bra. Lite slipa ibland, men inga batterier och inget oväsen. Med den tar du lätt vägkanterna också.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Bertram skrev:
Om det är hyfsat kort gräs är en handjagare utmärkt till detta. Om det är högt så funkar en lie bra. Lite slipa ibland, men inga batterier och inget oväsen. Med den tar du lätt vägkanterna också.
Gräset är väl drygt halvmetern högt och bitvis ganska tätt. Jo lie finns ju men lära sig de.
 
P
Ganntrader skrev:
Gräset är väl drygt halvmetern högt och bitvis ganska tätt. Jo lie finns ju men lära sig de.
Hemligheten är att ha en vass lie och skära av gräset, inte slå. Lite svårt att beskriva, men det finns videos på youtube om man letar lite
 
Tack för alla tips jag får fundera på hur jag gör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.