Hej,

Flyttade in i lägenhet med ny diskmaskin våren 2013 och en dag föll luckan ned med ett brak, är en fjäder eller något som saknas nu verkar det som. Är det något man behöver reparatör för att fixa (har bokat en till torsdag som kommer hit och tittar för cirka 900:) eller kan vi fixa själva? Tacksam för svar.

Diskmaskinen heter Siemens SN64E005EU/65. Typiskt med grejor som går sönder direkt efter garantitiden gått ut...

/L
 
Råkade ut för precis samma sak. Det nybyggda köket hann precis bli två år så släppte fjädern till luckan.
Siemens vill som du säger ha 900 bara för att komma ut och nån garanti/goodwill kan man bara glömma.
Jag beställde nya snören och fjädrar, och bytte själv. Jätte lätt, finns filmer på Youtube hur man byter.

Det som är lite förargande är att Siemens har bytt konstruktion på reservdelarna, så man ser att de är medvetna om kvalitetsbristen, men vägrar nån good will för kunden. Vill man hårddra det så tror jag man har möjlighet att få rätt i och med konstruktionsfelet, men jag orkade inte bråka. Det tog bara 30 min att byta båda sidor.
Upplever det dock kass på en diskmaskin för 11000kr...

Mitt val blir att aldrig använda Siemens eller Bosch pga deras kassa kundhantering, samt att jag berättar min story för alla som ska köpa vitvaror. Hoppas det kostar dem mer än det hade gjort att behandla kunderna på ett respektfullt och ödmjukt sätt.
 
  • Gilla
Lucas2014
  • Laddar…
Tack för tips!
 
Tack för att ni tog er tid att svara. Jag tror vi avbokar tiden och gör ett försök själva!
 
Letar efter en film på hur man gör när man byter ut fjädern men hittar ingen. Om någon känner till en pedagogisk film så tipsa gärna!
 
G
Skakar liv i en gammal lina då jag själv precis råkat ut för samma sak.
Kontaktade bosch som hänvisade mig till servicepartnern som i sin tur ville ha ca 1500-1700kr. Med rot-avdrag blev det ca 1000kr.

Kommer inte betala de pengarna utan då får det vara trasigt då maskinen har ca 5 år på nacken.

Jag har varit i kontakt med Bosch-Home och fått fram följande artikel som skall passa min maskin:
https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00754866
Tänkte börja kolla lite på maskinen nu till helgen och se hur man kommer till för att byta, men är det någon som redan gjort detta så mottages alla tips tacksamt?
 
Redigerat:
fjädern på vänstra sidan har nog lossnat det krävs bara 3-4 skruvar att få loss själva plåten och sedan nog 2 människor som hjälps åt med fjädern
Fjäder vid sidan av maskin, möjlig reparation behövs, skruvar och plåtar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre mekanism av en apparat med en synlig fjäder och skruvar på metallramverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Interiör av garageport med sidoskenor och löstaget fjädersystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.