Hej

Är det någon som har erfarenhet och tips på braskaminsleverantörer inkl montering till vettiga priser?
Vad har ni fått betala för ex en fristående kamin till ett 1 1/2 planshus där kaminen är placerad i entréplan?

Tacksam för tips.
 
Tja.. Jag är rätt imponerad över alla som köper kaminer och talar om ekonomin....

Handen på hjärtat.... Ingen köper väl en braskamin för ekonomins skull? Det är mysfaktorn som gäller.

Att kunna sitta vid brasan vid jul då det är kallt ute. Eller när det varit ruggigt och man varit ute med hunden.

Nackdelen med kaminer är att man inte hör elden. Det är fördelen med öppna spisar!

Har själv två braskaminer och inte f-n tänker jag kw. Ångrar att vi inte murade en stor öppen spis istället.

Det är som en bil med hästkrafter...... Bil har jag av bekvämlighetsskäl för att slippa ta kommunalt och gå överallt....
 
Tack för era svar och synpunkter :)
 
Hemmakatten
Måste nog erkänna att även om vi så hade ett kärnkraftverk för uppvärmning så skulle jag inte vilja vara utan en öppen spis eller braskamin.

I mitt fall ser jag dessutom en öppen spis som rena medicinen och en god investering i min mentala hälsa. :D
I det radhus vi nu hyr tillfälligt medan vi bygger finns ingen eldstad alls, bara elelement. :-[
Suck, denna höst och vinter har varit lååång och mööörk. Tänk att tända en brasa varje eftermiddag och med syn och hörsel och doft förminna elden. Att avsluta kvällen framför brasan med en bok och en kopp te, det är en lisa för själen, det! ;D
 
Måste nog hålla med Jureit ang att elda för ekonomi. Vi eldar nästan jämt känns det som och det syns helt klart på elräkningen.
Självklart är mysfaktorn viktig, utan tvekan. Bara att sitta och se på tv i strålvärmen känns underbart. Att man sedan samtidigt kan spara en massa pengar gör att de inte känns jobbigt att bära fram veden.

Då vi har ett luft/luft system så har jag kopplat in en brygga på vår värmepump som jag slår till när vi eldar. På detta sätt fortsätter värmepumpen gå även om vi har för hög temperatur.

Genom detta tror jag mig spara ihop till vår kamin på 7,5 år efter detta är det bara plus i kassan.

Har en Contura 650 och reste själv skorstenen, vilket jag nog får säga var busenkelt om man använder isokern.

 
Måste säga at Ni kommit billigt undan... 37' ...Jag får dubbla den siffran...

Braskamin har man för mysfaktorns skull. Visst har man strålningvärme från brasan men mycket värme eldas upp av brasan.

Kamin är dock strålande för uppvärmning. Helst i en stuga där man snabbt vill få upp värme.

Men som sagt 70 - 80', jag får elda många braser för att få igen dom perngarna :)

 
Inger.P. skrev:
Den modellen är snygg Sofia!

Jag har själv tittat på en sådan... *fniss* jag har nog tittat på de flesta modeller :D

Den modellen är väldigt hög och smal. Är den ranglig? Jag kände aldrig på den men jag tänkte på mina klåfingriga småpojkar... och avstod...

Hur länge håller sig täljstenen varm när ni eldat upp kaminen ordentligt?
Har kollat in modellen noga och den är inte ranglig alls, den väger ju en del osså..
Har inte fått den installerad än men återkommer gärna när allt é färdigt :) o lämnar lite tips.
 
Vi eldar för mysvärme OCH ekonomin, i snitt eldar vi 3,5 kvällar i veckan och sparar 7000 KWH. Veden kostar ca 1500-2000.
Det bästa är att gå i shorts och t-skirt i 23-24 gradig värme.....
Kamin och skorsten kostade 20000 kr tot, installerade själv, ingen match alls.
 
Det tycker jag är ett ypperligt val DragonLady :)

Två tillägg dock, köp till bakugnen(den räddade oss då stormen komm) och välj glasskiva under(Var själv snål och plåt repas lätt)

 
Köpte en LP500 spis med panoramalucka (storlek som en 32" widescreen tv ungefär, och dessutom mycket trevligare att titta på) betalade ca 45000:- inkl skorsten (rostfri fabr. VISION) + mont ca 5000:-, värmer hela huset med öppen planlösning, häller dessutom värmen hyfsat länge. http://www.spiscenter.se/sv/bilder_lp_kaminer_500.html
 
Ok. Nu menade jag ju inte att skapa en klass skillnad elller ifrågasätta någons ekonomi. Varför jag inte ser ekonomi överhuvudtaget i eldningen är att:

1. Jag är ganska lat. Skulle aldrig få tanken att en helg, då man väl är ledig, skulle gå ut och hugga upp några kubik med ved.

2. När man eldar i ett relativt nybyggt hus med golvvärme som är trögt, sätts ofta termostaterna ur spel. Kaminvärmen för ett hus är ju flyktig (Ja, jag vet att kaminen kan magasinera värme och kompletteringsanslutas till ett värme system emd ack-tankar.) Men för ett 200 kvm system?

3. Jag ifrågasätter starkt att man tjänar något på det. Om man inte har egen skog, gott om fritid och ser vedhuggning som en typ av motion. (Ett bättre gymkort kostar väl 3-5 tusen som skall adderas till.)

Men absolut att en kamin är lysande ur säkerhetsskäl då strömmen går, värd sin vikt i guld ruggiga dagar alternativt "mys"dagar.

Men ur ekonomisk synpunkt.... Nä, då får man nog ha speciella omständigheter, gott om tid, egen skog, vedpanna, dålig sömn som kan utnyttjas ;-) etc.

Kw pratet låter mer som att man säljer in på sig själv att det här vill jag ha och motiven är...... Ungefär som när jag själv skall köpa ny stereo, bil eller annat.

Inget illa ment åt något håll med mitt inlägg.
 
Inte en chans att jag eldar för ekonomin, jag tycker det är roligt att elda, komma ut i skogen och arbeta sig trött (kontorsarbete mellan 0800-1700 i vanliga fall, högg ca 30 m3 björk i våras) förbrukade ca 11.000 kwh inkl hushåll förra året med lite myseldning. Har en LP 500.
 
Ja, det svaret köper jag! ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.