yonna skrev:
Gräv upp marken mellan roddisarna så att du inte har något gräs där. Jag tror inte du får något vettigt roddisbuskage innan du har givit dem en vettig miljö med skydd för vårsol och ev blåst.
Jag kommer att gräva bort jorden mellan buskarna när jag sätter nästa buske.

yonna skrev:
Egentligen börjar du i fel ända när det gäller trädgårdsplaneringen ...
Vad är rätt ände av en "trädgårdsplaneringen"?
 
Jag vill inte göra dig ledsen men du kommer nog inte att få se dessa fantastiska buskar växa upp på det sätt du hoppas på.

För det första så är miljön helt fel, inget skydd för vara sig vindar eller brännande sol på en hel dag. Visserligen tål Rhododendron sol, de mindre buskarna klarar sol bättre, men vandrande skugga är en bra miljö.

Att gräva en liten grop i lerjord där det dessutom är blött resulterar i en damm runt växterna enligt vattnets logik. Vatten tar den enklaste vägen och det är till den grävda gropen. Rhododendron vill ha fukt men inte syrefri blötjord, det klarar de inte.

Lite torv uppblandat med lerjord - tveksamt om det kan hålla det rätta pH värdet . Rhododendron vill ha ett pH värde som ligger mellan 4,5 - 5,5 annars uppstår näringsbrist med gula blad där bladnerverna förblir gröna. Näringsbrist kommer också att uppstå när rötterna letar sig ut i leran från den lilla planteringsgropen.

Lika viktigt som pH värdet är att jorden som busken planteras i är luftig och porös, dvs syrerik, så kompakt lera är döden för Rhododendron.

Täckbark får aldrig sättas ovanpå en Rh.buske. Det blir alldeles för kompakt och syrefattigt, dessutom är det en källa till svamp och Rhododendron är mycket känsliga för svampangrepp.

Rhododendron har många ypperliga samplanteringsväxter men de tillhör kategorin woodlandsväxter och kommer inte att trivas och växa i den utsatta miljön.

Vill du rädda dina buskar måste du nog tänka om och flytta dem samt göra ett ordentligt underarbete. Om några år kommer dina plantor, om de överlever, att ha några få gulaktiga blad i toppen på kala och spretiga grenar.
 
Abies koreana skrev:
För det första så är miljön helt fel, inget skydd för vara sig vindar eller brännande sol på en hel dag. Visserligen tål Rhododendron sol, de mindre buskarna klarar sol bättre, men vandrande skugga är en bra miljö.
Jag vill inte skriva exakt vart jag bor men jag kan säga så mycket att solen sällan skiner där....det är inte så soligt som det ser ut.

Abies koreana skrev:
Att gräva en liten grop i lerjord där det dessutom är blött resulterar i en damm runt växterna enligt vattnets logik. Vatten tar den enklaste vägen och det är till den grävda gropen. Rhododendron vill ha fukt men inte syrefri blötjord, det klarar de inte.
Varje grop är på cirka 500 liter och har ett dräneringsrör som leder ut i ett dikt för att undvika detta problem.

Abies koreana skrev:
Lite torv uppblandat med lerjord - tveksamt om det kan hålla det rätta pH värdet . Rhododendron vill ha ett pH värde som ligger mellan 4,5 - 5,5 annars uppstår näringsbrist med gula blad där bladnerverna förblir gröna. Näringsbrist kommer också att uppstå när rötterna letar sig ut i leran från den lilla planteringsgropen.
Jag tänkt gödsla med rododendrongödsel....borde inte det räcka för en amatörodlare?


Abies koreana skrev:
Täckbark får aldrig sättas ovanpå en Rh.buske. Det blir alldeles för kompakt och syrefattigt, dessutom är det en källa till svamp och Rhododendron är mycket känsliga för svampangrepp.
Detta var nytt för mig jag tänkte ösa på rejält med bark varje år, mest för att marken runt buskarna ska förbli rikt på organiska ämnen...finns det något annat sätt man kan göra detta på? Jag kanske kan hälla dit löv som maskar kan dra ner i marken?

Abies koreana skrev:
flytta dem samt göra ett ordentligt underarbete....Om några år kommer dina plantor, om de överlever, att ha några få gulaktiga blad i toppen på kala och spretiga grenar.
Det hoppas jag att vi slipper. Men kan du ge mig några exempel vad som menas med ett "ordentligt underarbete" vad tycker du att jag ska göra? Mer än att flytta dem och plantera tujor?
 
Redigerat:
Vad jag menar med att du startat din planering i fel ände är att du börjar med en växtsort som har flera specifika krav vilket inte uppnås som du har gjort. Börja med vanliga inhemska växter; buskar, träd och kanske perenner så att du får en etablerad trädgårdsmiljö med vind-och solskydd. På sikt är det oftast ekonomiskt lönsamt att anlita ett proffs för ett par tusenlappar om du inte har tilltäckliga kunskaper själv. Då sparar du in dyrbara felköp. Det finns många utmärkta trädgårdsböcker med förslag till olika planlösningar.

Detta innerbär inte att du ska ge upp drömmen om ett fantastiskt rododendronbuskage ... men lägg just den drömmen åt sidan de närmaste 5-6-7 åren och satsa på att åstadkomma lämplig miljö först.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Att gödsla med R. gödsel hjälper inte upp näringsbrist som orsakas av för högt pH värde i jorden, växten kan inte tillgodogöra sig näringen. För högt pH värde drabbar näringsupptagningsförmågan.

Vårvintern är den mest kritiska tiden för städsegröna växter som kan drabbas av tjältorka dvs solen börjar värma på våren men tjälen ligger kvar. Växterna vill ha vatten men tjälen hindrar detta och de drabbas av torkskador. Bättre miljö än öppet fält är där träd eller buskar skyddar mot den farliga vårsolen och uttorkande vindar.

Ett bra underarbete för Rhododendron är att gräva större partier, inte små gropar, som kan vara upphöjda bäddar men behöver inte vara det. Jag lägger mycket omsorg på jordblandningen. Okalkad, ogödslad grov torv som blötlägges ordentligt innan den läggs i den kommande planteringen. Torven kan blandas med kompostjord, Rhododendronjord, barrförna och till viss del även lite barkmull. Till detta blandar jag i ordentligt med kross eller grus för att det inte skall bli för kompakt. Tjälen tinar också bättre om det finns grus/kross i jorden. Alla löv och barr som faller på hösten får ligga kvar och på våren fyller jag på ett nytt lager torv eller R. jord.

Tujor är törstiga och har besvärliga rotsystem så det skulle jag inte låta en Rhododendron konkurrera med.

Skall leta reda på några bilder från mina planteringar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Här kommer några bilder med samplanteringsväxter. Hosta, Primula, japanska lönnar, ormbunksväxter, japanskt gaffelolvon, höstgentiana, lunddockor och mycket, mycket mer trivs i denna miljö.

DSC066500001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC066040001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC066620001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC066730001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som sagts tidigare i tråden. Sätt roddisarna tätt, tätt. Komplettera med 4-8 stycken, gräv upp gräsmattan och plantera de nya roddisarna och azaleorna mellan de andra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hemmakatten
Abies koreana skrev:
Här kommer några bilder med samplanteringsväxter. Hosta, Primula, japanska lönnar, ormbunksväxter, japanskt gaffelolvon, höstgentiana, lunddockor och mycket, mycket mer trivs i denna miljö.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Fantastiska miljöer, men det vet du förstås redan. Underbart att se!

Hur mycket tid lägger du på sina planteringar? Själv har jag svårt att hinna med mina krukodlade örter...
 
Hemmakatten skrev:
Som sagts tidigare i tråden. Sätt roddisarna tätt, tätt. Komplettera med 4-8 stycken, gräv upp gräsmattan och plantera de nya roddisarna och azaleorna mellan de andra.
Min tanke är att sakta men säker gräva bort lerjorden från den plats där jag vill plantera mina buskar och skapa en stor grop fylld mer torv, lite lecakulor och lite lerjord. Tidigare har jag även blandat ut torven med täckbark men jag ska kanske byta ut den mot barkmull.

Denna grop kommer jag att dränera med vanlig dräneringsslang och leda ner vattnet i diket....Jag har börjat med att sätta dit några storväxta buskar och jag kommer att komplettera med några till...

Abies koreana skrev:
Bättre miljö än öppet fält är där träd eller buskar skyddar mot den farliga vårsolen och uttorkande vindar.
Ja, men ett öppet fält är vad jag har....och jag tänkta att det stora och tuffa parkrododendrerna skulle bli som sin egen lilla skog...Därför att jag har inte möjlighet att plantera en hel skog runt huset.
 
... lite OT: Abies ... har du behandlat stenarna på något sätt för att få mossorna att trivas? Jag har själv en kanske 150årig sten/kallmur i min tomtgräns. Har fått flytta om en del stenar pga träd som vuxit in i muren. Ytskiktets vackra mossor måste "rekonstrueras" ... är det bara att vänta på att naturen gör sitt ...?

Förlåt, Hyltran, för att jag snodde din tråd ...
 
yonna skrev:
... lite OT: Abies ... har du behandlat stenarna på något sätt för att få mossorna att trivas? Jag har själv en kanske 150årig sten/kallmur i min tomtgräns. Har fått flytta om en del stenar pga träd som vuxit in i muren. Ytskiktets vackra mossor måste "rekonstrueras" ... är det bara att vänta på att naturen gör sitt ...?

Förlåt, Hyltran, för att jag snodde din tråd ...
Se till att muren hålls fuktig så löser det sig med mossan, annars är det ett bra alternativ att peta i lite smultronplantor i muren tills mossan tagit över, gott och vackert med smultron... tycker jag!
 
Claes Sörmland
Abies koreana skrev:
Jag vill inte göra dig ledsen men du kommer nog inte att få se dessa fantastiska buskar växa upp på det sätt du hoppas på.
Det är två av de härdigaste och mest robusta catawbiensesorterna som finns vi talar om här och en azaleahybrid. De är mycket svåra att ha ihjäl och fungerar i sol om marken inte torkar ut. Så här växer de naturligt i full sol:

https://plants.ces.ncsu.edu/media/i...iense2--BlueRidgeKitties--cc-by-nc-sa-2-0.jpg

Läggs det organiskt material på gräset mellan dem i form av grenar, löv, flis, bark, torv osv så tror jag de kommer att ha goda förutsättningar att bilda ett stort buskage med tiden. Om bara lerjorden inte är kalklera, som t ex på Östgötaslätten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
yonna skrev:
... lite OT: Abies ... har du behandlat stenarna på något sätt för att få mossorna att trivas? Jag har själv en kanske 150årig sten/kallmur i min tomtgräns. Har fått flytta om en del stenar pga träd som vuxit in i muren. Ytskiktets vackra mossor måste "rekonstrueras" ... är det bara att vänta på att naturen gör sitt ...?

Nej, jag har inte behandlat mossan med något men jag har planterat en hel del mossa i trädgården. Det finns många olika arter mossor i skogen, en del växer i total skugga medan andra tål en hel del ljus. Leta efter en mossa som växer på en likande plats som din mur och flytta försiktigt några bitar mossa dit, det brukar gå bra.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Välvattnad buske med saftiga gröna blad och knoppar i ett solbelyst trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vattnar fortfarande jättemycket :) och jag tycker att buskarna ser ok ut :D
 
Claes Sörmland
På med massor av organiskt material kring buskarna så ser de bra ut om tio år också!

Organiskt material: Grenar, flis, ris kompost, täckbark, torv, et c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.