Hej har tittat på ett hus som är byggt 1889 med timmerstomme och jag har lite funderingar ang detta då det finns att göra i huset, Så jag har lite frågor.

1. I köket har taket bågnat som tusan mitt på, Man ser att från alla väggar så går det mot mitten där det uppskattningsvis diffar 10-15 cm kontra väggen. Golvet i rummet ovanför är "helt" plant och min tanke är om det bara är innertaket som gett sig och hur byggda dom för? inte borde en regel vara av i taket?.

2. Sen är det det där med att riva bärande vägg, är det möjligt utan att investera massvis med pengar. Jag förstår att man kommer behöva stötta upp med limträbalk eller stålbalk istället. är detta möjligt.

3. Dom har spikat ny fasad direkt på den gamla, Den har suttit där i 2 år nu och sysn inget konstigt eller känns dumt, Men är det så man gör ?

4. Det set ut att vara masonitskivor invändigt även efter att dom rustat delvis. Är detta bättre på gamla hus istället för vanlig gips?

Hoppas på svar från en som hittat drömhuset men inte vågar spontanköpa det :)
 
Redigerat:
Antagligen är det innertaket som håller på att komma ner om det är plant och stadigt på golvet i rummet ovanför. Mellanbjälklaget är nästan säkert fullt av sågspån som ligger och tynger ner innertaket. Inte så roligt att städa upp det när det kommer ner:(

I timmerstommar är alla väggar bärande men det är klart att det går att riva väggar där för det utan att det kostar skjortan. Ta dit nån som har koll på gamla timror så fixar dom det i ett nafs. Klart konstruktionen blir svagare av att riva bärande innerväggar men en timra är ändå å överdimensionerad om man jämför med dagens hus så det går att komma runt.

Gammal fasad utanpå den nya är ganska vanligt på gamla hus. Oftast fungerar det bra så länge som man inte isolerar allt för mycket. Ser det bra ut är det inget att oroa sig över.

Antagligen är det nån gammal sorts spånskiva du har på väggen som man har lagt dit för att det är lättare helt enkelt, spånskivor är mera förlåtande ovanpå en sned och bucklig timmervägg. Det går säkert att lägga gips ovanpå dessa om du vill ha det.
 
  • Gilla
Bohhaa
  • Laddar…
Tackar för svaren, angående fråga 4 så ser det ut som masonit istället för gips allts direkt mot isoleringen som dom satt på insidan. Är denna mer ventilerande än gips kanske ?
 
M
Gällande taket så är det säkert som sagts tidigare att innertaket har börjat ge sig. Isoleringen där kan vara både sågspån och gammalt puts. Var väl någon i serien "Det sitter i väggarna" som hade runt 1,5 ton tegel och murbruk i mellanbjälklaget. Så där bågnade också taket kan man säga :)

Men du bör ju kolla upp det innan köp, kan jag tycka. Har man riktigt oflyt så kan det ju vara något fel som är trasigt.
 
Att riva timmerväggar är säkert möjligt men har inget med byggnadsvård att göra. Inte heller gips hör hemma i gamla hus.
På väggarna kan du sätta pärlspont eller pappspänna och tapetsera.
Timmerväggarna ska du låta vara kvar. Du ska bevara huset och dess konstruktion, inte riva och förstöra det.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
oliva skrev:
Timmerväggarna ska du låta vara kvar. Du ska bevara huset och dess konstruktion, inte riva och förstöra det.
Ska? Det är väl ändå upp till varje husägare själv vad man vill göra med sitt hus?
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
M
Håller med om att det väl ändå är upp till var och en att bestämma om man vill hänge sig åt byggnadsvård eller inte. Timmerhus finns det ju gott om ändå :)
 
1. Vad är det för innertak? Det du kan kolla på nåt vänster är ju om mellanbjälklaget är upprätat på andra våningen (dvs uppreglat i efterhand och originalbjälkarna lämnade böjda). Så var det i ett rum hos mig.

2. Timmer är ju övergrovt i sin konstruktion så att öppna upp är sällan problem. Det beror på hur mycket du ska ta bort (hjärtväggar osv).

3. I de flesta fall inga konstigheter men vid köp så skulle jag vilja borra och kolla. Särskilt norrsidan där man ofta tilläggsisolerar för att det är kallast (och fuktigast)

4. Masonit är vanligt. Vad som är intressant är vad som är innanför. I mitt fall så utgörs vägg på nedervåning av följande skikt: gips, tretex, stående 1" panel uppreglad med luftspalt, tretex igen, timmervägg, gamla ytterpanelen, isolering och sist nya ytterpanelen...

För övrigt kan tilläggas att mitt hus är lite snett och vint här och där men det tillhör charmen med 100+ gamla kåkar. Jag är inget fan av att tokmodernisera en sån fin byggnad men smaken är som baken! Hoppas köpet går i lås om det känns rätt!
 
Det kan vara dumt att riva innerväggar, de håller ofta ihop husets ytterväggar och dessa kan börja att röra på sig om du tar bort dom.
Gips kommer med stor sannolikhet inte funka, gamla hus är fuktigare än moderna, gissa hur bra gipset kommer må om några år. Du gör bara dig själv en björntjänst. Man vänjer sig vid buckliga väggar, allt måste ju inte vara spikrakt.
 
M
Det är inga problem att öppna upp väggar så länge man växlar av funktionen och kraften med något annat.
Att helt ta bort en vägg är dock dumt - man får lämna två-tre stockvarv i alla fall så att anslutande väggar inte börjar bågna.
 
Tackar för svaren, ska kolla igen på huset och försöka få en mer inblick på hur dom gjort. Och ang väggen som skall bort så handlar det inte om någon jätte vägg men ändå en som går längsmed nock så får fixa stålbalk isf och sätta istället. Och ang gips så vad det mest en fråga inte hur jag tänkt rusta isf.
 
MissAnpassad skrev:
Gips kommer med stor sannolikhet inte funka, gamla hus är fuktigare än moderna, gissa hur bra gipset kommer må om några år. Du gör bara dig själv en björntjänst. Man vänjer sig vid buckliga väggar, allt måste ju inte vara spikrakt.
Hur tänker du nu?
 
Bohhaa skrev:
TOch ang väggen som skall bort så handlar det inte om någon jätte vägg men ändå en som går längsmed nock så får fixa stålbalk isf och sätta istället.
Du kan lämna kvar de översta stockvarven så blir det bra.
 
Man skall undvika att såga i timmerväggar så långt det bara går.
Jag är timmerman till yrket och har en byggnadsingenjörsutbildning i bakfickan (fyra-fem-årig ingenjörsutbildning efter två års yrkesskola) så jag anser att jag förstår någorlunda hur en timmerstomme fungerar hållfasthetsmässigt.

Eftersom en timmervägg saknar egen knäckstyvhet i det lodräta planet så omvandlas knäck-kraften till drag och böjning i det vågräta planet. Om man då sågar bort en vägg finns det ingenting kvar som hindrar knutarna och väggytorna från att tryckas ut. Plastisk deformation sker långsamt i trä men småningom börjar väggarna bulna allt mer när de inte längre får det stöd de är byggda för att få. Om du tar bort en vägg och ersätter med pelare blir nästa vägg instabil.
Vanligen är timret dymlat en halvmeter från ändorna så om man till exempel breddar en dörr tar man bort de dymlingarna som hindrar stockarna från att glida på varandra i längsled. Ibland räcker friktionen till för att hålla dem på plats men ibland glider de.
Du bör också komma ihåg att mellantaksbjälkarna är inlaxade bara ungefär 3 tum djupt i timran. Det behövs inte så stora förskjutningar för att bjälkändorna skall glida ur och mellantaket skall falla ned. En kund som förverkligade sina visioner med motorsågen hade träffats av en nedfallande takbjälke innan han kontaktade mig och bad mig komma dit och börja reparera och förstärka.

Folk inbillar sig att en timra är övergrov och går att såga sönder hur som helst. Det går bra de första åren. Småningom börjar väggarna bulna och ibland börjar stockar krypa ur väggen och så ringer de åt mig och väntar sig att jag skall ha någon enkel metod för att stryva upp ett söndersågat hus. Faktum är att ofta står valet mellan att riva huset eller att numrera det och plocka ned det stock för stock och föra upp det på nytt och knuta in nya mellanväggar i stället för de bortsågade. Det brukar bli rivning. Helt i onödan. Hus som skulle ha stått kvar och gjort nytta i 200 år till om det inte hade varit för en enda motorsågsvandal som försökte förverkliga sina visioner.

Jag har reparerat en söndersågad stomme på plats en gång. Någon hade förstorat fönstren och dörrarna varpå väggstockarna som inte längre hade styrning av svärd och dymlingar småningom hade vridit sig. Sedan hade någon renoverat invändigt och huggit bort allt timmer som stack ut för att få plana väggar. Då jag kom dit bars övervåningen på mer än halva husets längd enbart av dörrkarmarna och fönsterkarmarna och någon plankstump som var insatt som fyllning vid sidan av fönstren. Jag blev tvungen att lyfta isär och gå igenom en vägg i gången och byta mycket timmer och sätta in dymlingar och svärd. Timmerarbetet tog ungefär 4-5 månader effektiv arbetstid. Det blev INTE billigt kan jag säga. Skador som hade uppstått enbart på grund av att någon hade sågat i timran.

En timra sättnar så länge den står. I synnerhet när man sätter in modern centralvärme brukar timran torka ihop en del. Därför brukar det bli problem på längre sikt där man har satt in bärande pelare som inte sättnar i takt med resten av stommen.
 
Redigerat:
  • Gilla
leifans och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.