Jag har en gräsväg till stugan där gräset i mitten av vägen är högt.
Jag undrar om det finns någon batteridriven grästrimmer som kan använda gräsklinga eller finns det bara grästrimmers med tråd eller plastblad?
 
Stihl Fsa90 kan också ha gräsklinga.
 
Är det inte dags att hyvla vägen istället och sedan lägga på grus? För den kommer ju bara bli sämre och sämre om du inte gör det. :)
 
MissAnpassad skrev:
Är det inte dags att hyvla vägen istället och sedan lägga på grus? För den kommer ju bara bli sämre och sämre om du inte gör det. :)
Jo jag vet men det är väl en kostnad på många tiotusen, har inte kollat?
Vägen ligger dessutom avsides och är nästan lika bred som bilen så några stora maskiner går inte att få dit.
 
Hur lång är vägen??
 
Zixten skrev:
Hur lång är vägen??
Den del som behöver göras något åt är väl ca 200-300 meter.
 
Bör inte bli så kostsamt att grusa upp den vägen, om det går att komma åt med grusbil lägger dom på det direkt, antingen bara i spåren eller över hela vägens bredd, kostnad beroende på avstånd till bergtäkt men runt 4 - 10 000 kanske upp till 15 000 beroende på hur mycket du lägger på.
Om inte lastbilen kan lägga på det direkt behöver du har typ en traktor med frontlastare, eller hjullastare för att få ut gruset, och då blir det ju dyrare, har du tur har du en granne med rätt grejer som kan hjälpa dig, kostnad runt 5 -900 kr /h, tidsåtgång 2 - 6 timmar kanske.
 
P
Du ska nog satsa på en bensindriven trimmer när det är såpass lång sträcka. Stihl fs130 brukar rekommenderas av många. I vilket fall mycket billigare än att grusa om vägen.
 
p.lundgren skrev:
Du ska nog satsa på en bensindriven trimmer när det är såpass lång sträcka. Stihl fs130 brukar rekommenderas av många. I vilket fall mycket billigare än att grusa om vägen.
Vet inte om jag håller med dig, Husqvarnan jag länkade till innan verkar faktiskt vara vettig, och med bra batterier till kan det nog räcka långt.
2 - 300 m väg är ju inte så långt.

Fördelen om man köper en bensindriven röjsåg är ju att man kan gå lös på lite grövre sly om man har sådant att ta hand om....
 
Är det "bara" mittsträngen, den hade jag klippt med en vanlig gräsklippare eller åkgräsklippare. Har du sidorna också så räcker inte en 36V med ett batteri för 2-300m.

Jag gillar el, tyst, effektivt osv, men till vissa saker är bensin bättre, till exempel en röjsåg.

Jag har haft två lika 36V röjsågar, den ena dog batteriet på efter en säsong, den andra brann motorn upp efter ett par veckor, de påstog att vi pressade motorn för hårt. Det var typ en 25 kronors borstad motor i en trimmer för 4000 spänn...

Jag har en Stihl röjsåg, jag har kört över den med släpet en gång, den har legat ute i månader, jag har aldrig servat den, den är 10 år gammal, kör 20 timmar om året ungefär, den startar fortfarande!

/N
 
Tyvärr är bensin inte möjligt då jag lider av tinnitus och dessutom är lite ljudkänslig.
Inte bara mittsträngen men den är det primära ändamålet.
Om jag behöver ta gräset i 2-4 omgångar spelar inte mig någon roll så batteriet måste inte räck till hela sträckan.
Vilken typ av firma ska man kontakta för att ev. hyvla och grusa vägen?
 
Ganntrader skrev:
Vilken typ av firma ska man kontakta för att ev. hyvla och grusa vägen?
Börja med att fråga närmaste bonde/skogsägare.
 
Kolla med dina grannar som har vägar (skogsvägar) att underhålla hur dom gör, vem dom anlitar, kanske att någon har utrustning själv och kan hjälpa dig.

En lastbilscentral eller annat företag som kör grus kanske kan hjälpa till med...
 
Vi grusade vår väg i maj. Vägen är ca 250m och vi grusade hela vägytan med tippflak. Gick på 5900:- (inkl moms)
Så får du ett hum om hur mycket det rör sig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.