Jag har tyvärr hamnat i situationen att de duschdörrar jag köpt inte går att installera (det är ett par Nordhem Värmland 90x90, som de tyvärr har slutat tillverka) eftersom jag behöver få dem snedkapade i nederkant (för att hantera mitt golvfall)) och detta inte går att göra i efterhand.

Mina krav är:
Optiwhite-glas
Snedkapade i underkant
90x90

Skulle gärna vilja ha lyftgångjärn, tjockt glas (om det är bättre?) och vitlackerade gångjärn

Så nu har jag hittat tre andra alternativ, även om inget både har 8mm tjockt glas och lyftgångjärn (vilket Nordhems hade).

Vad är er erfarenhet av dessa och finns det någon annan leverantör jag borde titta på också?


Jag antar att alla är i säkerhetsglas (?) och att inga går att få med vitlackade gångjärn (inga av de tre listade nedan kan leverera det).

Alternativ:

INR - Arc Modell 12
Macro - Skagenlux Rak
Duschbyggarna - Twin Desing
 
Jag bumpar tråden med lite bilder (alla dörrar är ganska lika) :)

INR - Arc Modell 12
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Macro - Skagenlux rak
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschbyggarna - Twin Design
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VI har dushbyggarna med exakt de gångjärnen, jag köpte nya pga sådär finnish (Kromad plastbit som täcker skruvarna på väggsidan)
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Tack Anders!

Jag hade också i stort sett bestämt mig för Duschbyggarna efter att ha varit och klämt och kännt på de olika dörrarna (och dina positiva erfarenheter spelade också in, du verkar ha ganska höga krav :) men fick då en riktigt schysst offert från min glasmästare (på en tredjedel av priset som en annan glasmästare offererat - men jag fick ett "bra-kund-pris" nu helt enkelt) så nu blir det nytt glas till mina existerande gångjärn.

Duschbyggarna verkar bra och jag fick otroligt schysst bemötande när jag ringde dem med lite frågor. De kunde erbjuda både snedkapning och Optiwhiteglas.

Efter att ha pratat med en rad experter kom någon plötsligt med rådet att fundera över att ha ett fingerhål istället för handtag. För mig blir det mycket bättre eftersom jag då inte behöver vara orolig för att handtaget skall slå i väggen. Enligt glasmästaren levererar de oftare dörrar med fingerhål än handtag/knoppar, men i alla broschyrer jag tittat har jag aldrig sett ett exempel med fingerhål. Tydligen väljer man gärna fingerhål av kostnadsskäl (trodde glasmästaren). Jag är lite orolig för att dörrarna skall se ofärdiga ut med fingerhål istället för knoppar, men har bestämt mig för att ta risken :).
 
Snailman
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Snailman skrev:
Jag har ett par INR duschdörrar, med fingerhål, de har ofta det, med följde några runda plastbitar som man monterade från var sin sida av dörren och sen skruvade ihop.

[länk]
Känns det naturligt att använda fingerhålen istället för en knopp?
Tack för tipset om ringarna, om jag tycker hålen ser "nakna" ut när dörrarna är monterade skall jag försöka få tag på såna ringar i rätt storlek (mina hål kommer att vara 40 mm i diameter).
 
Snailman
Har bara monterat upp dem, inte använt dem ännu, men inte märkt något särskilt ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.