Har någon tips på ett ställbart/steglöst träborr som ger ett hål med "platt" botten?
Typ som en fräs eller ett kvistborr.

Det närmsta jag hittat ställbara borr är t ex detta på Jula:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...r/borr/borr-for-tra/stallbart-traborr-181045/
men de verkar mer gjorda för genomgående hål. Botten blir lite sned och det blir också en bit i mitten som går 12-15 mm djupare än resten.
 
Har inte hört talas om nåt sånt
Om du inte hittar en Forstner-borr som är tillräckligt stor tänker jag att du får göra en ram i rätt storlek och använda en fräs i stället för bort
Du kan ju alltid borra upp det mesta i förväg så fräsen inte behöver ta bort allt material
 
Redigerat:
Det har jag aldrig sett. På rak arm kommer jag på tre alternativ:

1) Göra som vanpire skriver och via en mall fräsa ett hål, ger slät botten.
2) Hitta en fräs med rätt diameter och borra med den i en pelarborrmaskin
3) Hitta ett forstnerborr i rätt diameter, slipa ner spetsen så långt det går och sen borra med den i en pelarborrmaskin
 
Det är helt ok att det blir lite djupare hål på sina ställen bara djupdifferensen inte är så stor att man går igenom botten, t ex har ju denna inte så utstickande spets:
http://www.bauhaus.se/flatfrasborr-craftomat-justerbart-15-45x120mm.html
men tyvärr max 45 mm diameter.

Jag vet att jag såg ett perfekt ställbart borr hos några gamla gubbar som drev ett trappsnickeri för länge sedan men tänkte inte då på att fråga hur man skaffade ett sånt borr...
 
Vad ska du göra?
 
Daniel_N:

Det som är aktuellt för tillfället är att göra hål i lådfronter för några olika storlekar av infällda handtag, liknande detta:
http://www.beslagdesign.se/produkter/138/422/885/infallnads-skjutdorrshandtag-31050-80-rostfritt/

Det blir bara 6-8 mm kvar av lådfrontens virke under urborrningen så det är därför det är viktigt att ingen del av borret går så mycket djupare än resten, då bryter det igenom. Behöver dock inte bli så jämnt eller snyggt då det döljs av handtaget.

vanpire:

Det jag tänkt är väl att det vore bra att täcka in området ca 25-80 mm med ett justerbart borr så är man "safe" med de mesta håltagningar som kan dyka upp för finsnickeri inomhus. Borret du länkade till var ett fast 100 mm eller hur?

Här råkade jag på en borrkonstruktion som ser mer ut som det jag söker:
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-adjustable-tct-boring-bit-501990
Kanske dock inte riktigt prisklassen jag sökte :p
 
Ja dom pengarna räcker ju till en fräs, sen är det bara att fräsa med mall :rolleyes:
 
M
S
Strunta i att hitta ett borr som är ställbart utan köp en notfräs med kullager ovanpå, alternativt ett löst kullager.
Sen borrar du ett hål i en skiva med önskad diameter (med tex en hålsåg) och spänner fast skivan på ditt arbetsstycke. Sen fräser du mot mallen och både djupet och hålets kanter blir bra.
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
Ja, det där är ett fräs-jobb, inte ett borr-jobb.
 
Det borde ju klara sig med ett forstnerborr (6-8 mm kvar), men nån ställbara sådan har jag då aldrig sett. Vill man inte införskaffa sig ett stort sortiment av forstnerborr, kan bli ganska dyrt (fast vem tusan skulle inte vilja ha ett fullt set forstner? :p) så är det väl som alla tidigare varit inne på ett fräsjobb. Med lite olika borr, hålsågar mm för mall och kombinationer av fräsar, kopierhylsor och olika fräsdimensioner därtill täcker du nog upp de flesta dimensioner.
 
Festools forstner borr går det plocka bort centrum pinnen på. Sålänge du börjar med centrumet för att starta hålet, så ska det inte vara några problem.
 
Ja, vägen till det perfekta hålet verkar gå via fräs, mall och fastspänning i arbetsbänk som många säger.
Jag är dock nog fortfarande ute efter något för lite mer spontan håltagning - bara slänga i borren och köra på plats. I nuläget får det bli Bauhaus justerbara flatfräsborr i brist på bättre men fortsätter hålla utkik. (Har nu lärt mig att det är bättre med ogängad spets, tack MathiasFr för videotipset :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.