Hej,
Vårt tv-rum/vardagsrummet har en layout som gör att det är lite svårt att inreda med soffa och tv. 2 av väggarna har stora fönster och den tredje väggen har en dörr. Eftersom vi inte vill ställa soffan under ett fönster så är där bara en vägg som passar.
Problemet blir att hänga/ställa tv:n på en bra plats. Just nu hanger tv:n på ett väggfäste som kan svängas ut, men det är inte en speciellt "fin" lösning. Så nu funderar vi på att sätta en snedvägg i hornet (se röda linjen i bilder här under).
Tre frågar:
- tror ni att detta går att göra snyggt?
- Hur ska jag regla och sätta gipsplattor?
- kan jag sänka in några hyllor i väggen för att ställa tv-box, apple-TV och DVD?

vardagsrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste soffan stå längs en vägg?
 
MissAnpassad skrev:
Måste soffan stå längs en vägg?
Ja, det är ju frågan. Vi har inte hittat ett bra alternativ. Har övervägt att ställa soffan snett I rummet, men det tar mycket plats från ett rum som inte är så valdigt stort.
 
Det här funkar inte?

möblering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tack för förslaget. men om man ställer soffan för långt ut I rummet, så är det väldigt litet avstånd till TV:n, så blir det trångt. Och vi vill inte ställa soffan under fönstret.
Sen är det stora fönster med fin utsikt på långsidan, så det är fint att kunna se ut när man sitter I soffan.
 
Låter som en bra idé tycker jag. Passa på att fixa så alla sladdar blir dolda också.
Infällda hyllor blir ju lite krångligare att bygga, men skönt att slippa tv-bänk.
 
tommib
Svaret på frågorna är

Ja, det går att göra snyggt.

Regla med 45x45. Hur du ska fästa det beror på vad väggarna är gjorda av i övrigt. Ev kan du göra en självbärande konstruktion men troligen bör du fästa det hela i väggarna, ev i tak/golv.

Ja. Det är till och med att föredra. Jag skulle bygga det så att det är ett stort hål bakom TVn och att VESA-fästet sitter i ett par reglar. Då kan du komma åt att koppla enkelt.
 
Isolera väggen ordentligt så den blir stum. Annars lär du få en bongotrumma bakom tvn.
 
Microkatten
Finns många lösningar med TV i ett hörn. Nackdelen med en vägg är att ett redan inte så stort rum blir ännu mindre.

Vill ni ändå ha en vägg - varför skapa ej användbart utrymme bakom? Gör istället hörnet till förvaring, och gör diskreta luckor ovan och under TVn som upplevs vägglikande. Eller gör hyllutrymmen som syns. Eller gör hela väggen till en dörr med förvaring bakom!
 
Som sagt, gör inte bara en vägg, se till att du kommer in bakom. Gör lite hål i väggen och ha alla kablar bakom.

Så har vi gjort och det funkar väldigt bra. Bilden visar hur vi reglat. Upptill ett mindre hål för el och andra sladdar in i TV, nedtill ett större hål för "alla andra sladdar". Väggen är exakt 180 cm bred med gips, och framför har vi en Bestå TV-hylla som är just 180 cm, men visst man man fälla in hyllorna istället.

Var noga med att sätta reglarna så att du har något att skruva upp TV:ns väggfäste i!

TV-reglat.jpg

Lite av resultatet:
TV-hylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom väggen har vi en massa Benno CD-hyllor för filmer och skivor, samt en bänk med skrivare och annat man inte vill se i vardagsrummet, och det är smidigt att koppla om, och man slipper se sladdarna.
 
Tack för alla tips och bilder. Snart ska jag ge mig på att bygga väggen, hoppas det blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.