Jag renoverar ett gammalt sprucket innertak. Har skrapat, tvättat, täckmålat, spacklat och grundat spacklingen.

Nu ska microlitväv på. Målaren som renoverade taket i trapphuset lade väven omlott och spacklade sedan ut skarvarna. Någon som har synpunkter/erfarenhet av den metoden?
 
Att skära kant i kant borde bli bättre, om du är noga.....
 
Det blir det antagligen. Men taket är stort och risken är att man skär fel någonstans när man jobbar uppåt. Verkar smidigare att spackla skarvarna om det blir tillräckligt snyggt. Får väl prova mig fram.
 
Testa och ge oss gärna dina erfarenheter!
 
Teknisten skrev:
Målaren som renoverade taket i trapphuset lade väven omlott och spacklade sedan ut skarvarna. Någon som har synpunkter/erfarenhet av den metoden?
Det var ju dumt gjort. Microlit-väven skall ju bara ytarmera så den kunde lika gärna ha legat kant-i-kant. Precis som vanlig glasfiberväv. Alternativt lägga ett par centimeter omlopp och sedan skära igenom båda med skalpell och lyfta ur överlappet. Det senare fungerar bäst om taket inte är tillräckligt plnat. Raka våder får en viss tendens att svänga om taket "bångnar". ;)
 
Om man har gips bakom (eller ovanför) microliten. Hur skär man då den överlappande skarven? Jag menar då skär du ju med största sannolikhet också i gipsets papp.

Kanske i och för sig inte gör något ???

/Gojan
 
Jag vill heller helst inte skära i taket, eftersom det bitvis är rätt skört. Därför hellre spackling eller kant i kant.
 
För min del blev det bäst att lägga på microliten omlott på gipset och sedan skära igenom de våta våderna med en skarp tapetniv. Jag upplevde inte att det var ngt problem med själva pappen på gipset.

Passningen blev mkt bättre med "genomskärning" jämfört med kant-i-kant-läggning. Det går inte att se skarvarna överhuvud taget.
 
Skar du på fri hand eller använde du tapetlinjal (i taket alltså)?

/Gojan
 
Frihand på väggar o snetak.
 
Finns förslag på bra verktyg för att skära omlott-lagd väv? Skalpell, rakblad....?
 
Teknisten skrev:
Finns förslag på bra verktyg för att skära omlott-lagd väv? Skalpell, rakblad....?
Som gammal grafiker var skalpellen given. Den skär distinkt genom hårda material (microliten) och tvekar i segare (pappen på gipsskivan). Använd blad 11 (krökt spets) hellre än blad 10 (vass spets)
 
Vi har lagt vår Microlit kant i kant och efter att ha målat en gång syns skarvarna fortfarande väldigt tydligt. Kommer dom försvinna med mer färg? Kan jag spackla bort dom?

/Jonas
 
Jag har nu testat att lägga mikroliten omlott och sedan spackla ut skarvarna. Det är ingen bra lösning.

Jag har även testat att lägga den kant i kant fast med någon centimeters mellanrum på vissa ställen, och sedan spackla igen mellanrummet - det blir mycket bättre. Man ser inte skarven även om man inte lägger väven exakt kant i kant, bara man spacklar igen mellanrummet.

Jag ville inte skära i väven eftersom taket är lite skört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.