Färg kan skydda trä. Under förutsättning att färglagret är helt överallt. Eftersom trä rör sig med årstiderna så spricker färglagret, varje år. => Röta, om man inte är på staketet i stort sett varje år och bättrar det skyddande färglagret.

Jag hävdar å det bestämdaste att ingen normalt funtad människa underhåller ett staket på det sättet (som ett spädbarn). Det finns bättre och roligare saker att lägga sin tid på.

Alltså gör man som förr i tiden. Då valde man ut virke med omsorg efter var det skulle sitta. Staket är extremt utsatt och behöver bästa möjliga inneboende kvalitet på trävirket. Helst ek, men annars långsamvuxen kärnfura. Nutidens usla virkeskvalitet måste tryckimpregneras för att uppnå motsvarande rötbeständighet. Då blir det inte alls lika kritiskt med färglagret.

Jmfr med bilar. Tidigare var plåten endast lackad och underredet "asfalterat" (Tectyl m fl). Det rostade snabbt sönder, om man inte underredsbehandlade var och vartannat år. Nu är det mesta galvaniserat och står sig betydligt bättre, även om man inte bättringslackar t ex stenskott med en gång.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Färg kan skydda trä. Under förutsättning att färglagret är helt överallt. Eftersom trä rör sig med årstiderna så spricker färglagret, varje år. => Röta, om man inte är på staketet i stort sett varje år och bättrar det skyddande färglagret.
Som om alla gick och bättrade fasaden varje år?
Bra färg, målad enligt anvisning på sågat obehandlat virke håller länge och behöver inte bättras varje år.
 
Stolparna som jag ska ha till staketet är tryckta i dimension 95x95. Dom har legat ute i två säsonger. Så dom tänkte jag måla direkt. Måste jag grundmåla dem eller räcker det med 1-2 lager vanlig färg? Kommer köra med akrylat fasadfärg.
 
Jag har haft en tryckt målad altan (staket stolpar mm) Målades året efter, sprickor som blivit i stolpar och överliggare spacklades med Plasticpadding, ingen grund, ändträ mättades med olja, första lagret spädes ordentligt så träet sög in den. Det var dock på den tiden man hade oljefärg som spädes med lacknafta. Höll sig fint dom 16 åren jag bodde där.

Om det går att späda dagens vattenfärger med samma verkan vet jag inte.
 
Anna1984 skrev:
Stolparna som jag ska ha till staketet är tryckta i dimension 95x95. Dom har legat ute i två säsonger. Så dom tänkte jag måla direkt. Måste jag grundmåla dem eller räcker det med 1-2 lager vanlig färg? Kommer köra med akrylat fasadfärg.
Akrylat brukar inte rekommenderas till staket. Alkydoljefärg skulle jag rekommendera, brukar heta fönsterfärg.

I övrigt så ska akrylat alltid grundas med alkydoljegrund.
 
  • Gilla
erralini och 1 till
  • Laddar…
jtl skrev:
"Som om alla gick och bättrade fasaden varje år?
Bra färg, målad enligt anvisning på sågat obehandlat virke håller länge och behöver inte bättras varje år."

Nej det görs inte med fasader, men staket är mer utsatta än fasader. Det blir blött av varje regnskur, snö och nattdagg, samt att det ofta periodvis har växtlighet upp mot nederdelen. Fasadpanel blir inte blöt lika ofta. Enl min erfarenhet är det inte ovanligt att fasadpanel är bitvis dålig nertill när den ska målas om.
 
Ok, så jag måste alltså alltid måla med grundfärg när jag målar med akrylat?
 
Anna1984 skrev:
Ok, så jag måste alltså alltid måla med grundfärg när jag målar med akrylat?
Ja. Gärna olja ändträ också. Undantaget är om du målar om gammalt akrylat som är i bra skick.

Sen brukar man säga att man inte ska måla akrylat runt hela brädan, därför rekommenderas det inte till staket.

Jag har själv akrylat på mina vindskivor, det verkar ha funkat ganska bra.
 
Om man ska måla svart. Vilken typ av grundfärg ska man ha då? Den mesta grundfärgen är ju vit.
 
Anna1984 skrev:
Om man ska måla svart. Vilken typ av grundfärg ska man ha då? Den mesta grundfärgen är ju vit.
Grundfärg är normalt sätt färglös eller vit. Oavsett vad du väljer en typ av färg så skall du följa anvisningarna för just den färg du har valt.
 
Tryckimpregnerat är ju redan skyddat. Vad är syftet med att grundmåla det? Är det för att täckfärgen ska fästa bättre?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Om man ska måla svart. Vilken typ av grundfärg ska man ha då? Den mesta grundfärgen är ju vit.
Jag har målat en hel del tryckt virke med slipersolja, billigt och lätt att måla med och flagnar inte.
Nackdelen är att det bleks och tappar svärtan efter ett par år.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Slipersolja-2000022323/
 
Anna1984 skrev:
Tryckimpregnerat är ju redan skyddat. Vad är syftet med att grundmåla det? Är det för att täckfärgen ska fästa bättre?
Tryckt virke är skyddat mot röta, inte fukt. Grundfärgen behöva för att skydda mot fukt. Täckfärgen framförallt akrylat är inte tillräckligt tät. Dessutom fäster den inte bra direkt på virket, framförallt inte planhyvlat. Om virket sen blir fuktigt kommer färgen släppa, även om virket inte ruttnar.

Det är bara att titta på burken så står det där hur man bör göra. Jag skulle återigen undvika akrylat på staket.
 
Jag har målat tryckt (torrt) virke med jotun visir + demidekk Ultimate (svart) med mycket bra resultat.
Dock svinigt dyrt! Färgen gick på mer än virke.
 
Jag har köpt oljefärg nu istället. Jag har en massa vit grundfärg hemma. Kan jag använda den under det som jag ska målas svart, eller kommer det synas igenom eller krävas fler strykningar av oljefärgen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.