Lätt panik här hemma. Kaffebryggaren, en Electrolux EKF5220, jävlas. Startknappen fungerar och tänds, men vattnet börjar inte bubbla upp till silen.

Några tips om vad som kan vara fel, och vad man kan göra åt det?

Avkalkning hjälpte inte. Maskinen är ca 5 år gammal. Jag tycker också att det är lite dåligt rinn i den.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Köp en Moccamaster. Problem solved. 😉

Känns det som att den blir varm under vattentanken? Skulle annars kunna vara värmeelementet som lagt av. Köpa ny bryggare är troligen enda lösningen i vilket fall som helst.
 
Den funkar ibland, men oftast inte. Så elementet är inte helt trasigt iallafall. Men kanske glappt.

Jag lutar starkt mot en moccamaster. Då får jag förhoppningsvis godare kaffe, plus att jag slipper hålla på och strula med den här. Lite surt bara att jag köpte en ny kanna för 300kr för någon månad sen.
 
Den har kanske en simpel bimetall-termostat för temperaturhållningen. De kan få dålig kontakt efter hand som kontaktytorna blir gnist-brända. Man kan då dra ett sandpapper mellan kontaktytorna och få tillbaka kontakt glansen. Hade den aldrig mer blivit varm så finns en smältsäkring inklämd på värmeelementet som utlöser om man kokar torrt. Många bryggare har en specialskruv för att försvåra att apparaten öppnas.
 
Det blir nog en Moccamaster.

Termostaten ser fin ut och kontakterna är blanka, och trots rengöring så funkar det ändå inte. Jag får inte heller upp någon spänningsskillnad över termostaten då jag mäter med multimeter. Inte heller någon potentialskillnad mot jord. Alltså är värmeelementet spänningslöst. Och kallt.

Min slutsats är att någon komponent på något av kretskorten har lagt av. Alla ser dock fina ut, så det går inte att se vilken, vilket gör felsökning jobbig. Det finns heller ingen synlig smuts på något av kretskorten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Termostaten i ditt fall är helkapslad så kontaktblecken kommer du inte åt. Om termostaten haft dålig kontakt så hade du fått 230V över den. Nu tappar du bort spänningen från stickkontakten via strömbrytaren till termostaten. Här krävs försiktighet och viss el-kunskap för fortsatt felsökning...
 
Viss elkunskap finns. Någon nytta ska man väl ha av ingenjörsutbildningen :)

Jag mätte på kretskortet som hanterar 230v och konstaterade att oavsett läge på on/off-knappen får jag inte spänning på utgående tändtråd till värmeelementet. Om felet ligger i kretskortet som hanterar 230V, eller i kretskortet som hanterar tryckknapparns vet jag inte. Men i och med ingen synlig smuts finns är felet inte uppenbart. Så jag la in en beställning på en moccamaster idag :).

Jag får väl stå ut med att hälla vatten från vattenkokaren genom filtret någon vecka.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Hemmakatten
Slutade använda kaffebryggare för sisådär 20 år sedan då bryggaren gick sönder. Plockade fram en glaskanna och melittafilter och kokade upp vatten. Till min förvåning blev kaffet mycket godare. Berodde på att vattnet i bryggaren inte blev tillräckligt varmt, 92-94 gr ska det vara. Så någon ny kaffebryggare blev det aldrig.

Gick sedan vidare och köpte en kvarn och malde bönorna själv, vilket blev ett otroligt lyft för kaffesmaken. Till slut blev det en Chemex kanna med pappersfilter. Fantastiskt gott bryggkaffe blir det.

Nu har vi utökat kaffebeståndet med en kaffemaskin/espressomaskin. En WMF helautomatisk som förutom espresso även gör god cappucino och latte machiato och cafe creme. Helnöjd. Köper bönor från Baristashopen (rekommenderas skarpt). Använder fortfarande Chemex'en när jag vill ha gott byggkaffe
 
Hemmakatten skrev:
Slutade använda kaffebryggare för sisådär 20 år sedan då bryggaren gick sönder. Plockade fram en glaskanna och melittafilter och kokade upp vatten. Till min förvåning blev kaffet mycket godare. Berodde på att vattnet i bryggaren inte blev tillräckligt varmt, 92-94 gr ska det vara. Så någon ny kaffebryggare blev det aldrig.
Beror på bryggaren oxå, jag brygger oxå med tratt sen ett år tillbaka då min 15 år gamla Melitta Aroma Excellens gav upp, jag märker ingen skillnad.
Men jag märker skillnad hos polaren som brygger med en no name bryggare, trots samma kaffe.
 
Hemmakatten
Ja absolut är det en skillnad, både vad gäller kaffet, vattentemperaturen och genomrinningshastigheten. Med filterkaffe kan man hälla lite vatten i filtertratten och låta det dra en stund innan man häller på resten av vattnet vilket gör en stor skillnad.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.