Hej

Min kära mor har dåligt med förvaringsutrymme så jag går i tankarna att bygga en liten friggebod till henne.

Jag är inge hemma när det kommer till grund och anläggning. Har läst en del angående plintgrund men mitt fall är lite unikt. Tomten ligger på en grusås. Det är till och med så att det ligger ett gammalt grustag cirka 250m från hennes tomt.

Så nu till frågan: Kan jag använda färdiga plintar som dessa? https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjutrör/betongplint-p0354

Hur djupt lär jag gräva? Ska jag ha markduk under plinten och sedan fylla med singel runt den? Sista frågan: Hur packar jag materialet som ska ligga runt plinten?



Mvh Rickard
 
Gräv 700 mm lägg dubbla trädgårdsplattor i botten av hålet (400x400 plattor) använd 700 mm plinten, fyll runt plinten med singel halvvägs upp i hålet, lite sand, fyll med singel upp i hela hålet. Plinten skall ligga några centimeter ovan marknivå, häll på sand runt plinten, slå med slägga, fyll på mera om det behövs. Plintarna skall vara i våg och fungerar ihop med järnen som förankring till bärlinan som skall hålla upp bjälklaget. Beroende på belastning i friggeboden bör bärlinan inte vara mindre än 45x195 med 3x3 plintar, 3 rader med 3 plintar alltså. Viktigt att tänka på är avståndet mellan raderna, om det inte överstiger 2 meter hade jag använt mig av 45x145 som bjälklag. Det går utmärkt att dra in bjälklaget en bit under friggeboden men det skall inte ligga längre in än att regelverket till väggarna ligger vilande på en del av bärlinan.

Trädgårdsplattorna är endast till för att fördela trycket, det går bra med andra plattor också.
Mvh P-A
 
Pagno skrev:
Gräv 700 mm lägg dubbla trädgårdsplattor i botten av hålet (400x400 plattor) använd 700 mm plinten, fyll runt plinten med singel halvvägs upp i hålet, lite sand, fyll med singel upp i hela hålet. Plinten skall ligga några centimeter ovan marknivå, häll på sand runt plinten, slå med slägga, fyll på mera om det behövs. Plintarna skall vara i våg och fungerar ihop med järnen som förankring till bärlinan som skall hålla upp bjälklaget. Beroende på belastning i friggeboden bör bärlinan inte vara mindre än 45x195 med 3x3 plintar, 3 rader med 3 plintar alltså. Viktigt att tänka på är avståndet mellan raderna, om det inte överstiger 2 meter hade jag använt mig av 45x145 som bjälklag. Det går utmärkt att dra in bjälklaget en bit under friggeboden men det skall inte ligga längre in än att regelverket till väggarna ligger vilande på en del av bärlinan.

Trädgårdsplattorna är endast till för att fördela trycket, det går bra med andra plattor också.
Mvh P-A
Tack för tipsen!

Jag hade faktiskt tänkt att använda 45*145 för bjälklaget och bärlina. Friggeboden ska ju endast vara cirka 3,7*3,7 m, skulle det inte räcka med 45*195 bärlina, 45*145 för bjälklag och 4 plintar istället för 6?
Vill bara poängtera att boden blir nog endast 2,5 m hög och det kommer endast att förvaras trädgårdsmöbler och redskap i den.

Mvh Rickard
 
Det räcker gott med 4 plintar, jag utgick från en större friggebod, 195 är självbärande på "din" storlek. 145 till bjälklaget räcker mer gott, men ha inte mera än cc 60, det kan vara att du i framtiden vill använda boden till något annat.
Använder du C24 och bättre konstruktionsvirke så är det inget större problem men använd inte tryckimpregnerat då har du garanterat svikt i golvet efter ett tag.
Mvh P-A, lycka till med projektet!
 
Du behöver inte ens använda plintar. Ofta räcker det bra med betongsten.
 
andersmc skrev:
Du behöver inte ens använda plintar. Ofta räcker det bra med betongsten.
Det beror helt och hållet på omständigheterna, ibland fungerar det utan plintar, inte här hos mig i Dalarna där tjälen går djupt samt lerjord. De bodar som inte grävs ner på plint rör sig mera, det är oftast värt det extra besväret att gräva några hål och sedan lägga 400:- för att gardera sig. Tycker jag i alla fall.
Men ni i Blekinge har väl aldrig varit med om riktig vinter....;)
Mvh P-A
 
Om det ligger på en grusås, behöver du egentligen inte gräva alls. Det går fint att ställa boden på trädgårdsplattor, direkt på marken. Men jag skulle ändå skaffa 400mm plintar och gräva ned till lagom djup. Mest för att få en liten förankring av boden i marken.
 
Lägg betongplattor så spar du en massa arbete och får en bättre konstruktion. Varför skulle du lägga plintar?
 
Finndjävel skrev:
Lägg betongplattor så spar du en massa arbete och får en bättre konstruktion. Varför skulle du lägga plintar?
Plintar är bra dels för att minimera resning av byggnaden, dels att förankra byggnaden.
Eftersom vi inte vet förutsättningarna, det kan vara så att ts vill bygga boden uppe på en vindpinad kal kulle, då behövs plint eller annat att säkra i.
Om ts vill bygga i en dalgång eller ett vindskyddat läge och det är förutsättningar för att det inte blir tjälskjutningar så kan man gott göra som andersmc, AG A och Finndjävel, ställa boden på plattor eller slå ett ramverk och ställa den på.
Kostnaden för 4 plint är marginell, lite extra tid att gräva, personligen hade jag ställt boden på plint eller slagit ett ramverk i tryckimpregnerat 45x145 NTR A- klassat, inte AB och skippat bärlinan.

Många bud nu, men samtliga fungerar troligtvis i ditt fall!

Mvh P-A
 
Hej

Jo det skulle säkert funka att ställa boden på betongplattor. Men uthusen som finns på tomten idag är rena racklet och när man ändå är igång så kan man gräva plintar (vill ha det riktigt gjort).
Där jag har tänkt att bygga boden så finns det idag en pergola. Men i mycket dåligt skick, den står på en platta men den är inte och hänga i granen. Så jag tänkte bara ställa 1 plint i varje hörn och helt enkelt bygga över den.

AG A, jo det kanske räcker med 500mm plintar? Slipper man gräva så djupt.

Mvh Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.