Hej!

Nu har jag läst flertalet trådar, och ändå inte blivit mer klok.

Jag behöver verkligen hjälp med att reda ut frågorna ( Jag har typ aldrig hållt i en hammare...) Får snart panik, vart ska jag börja och hur ska jag tänka?

Jag har precis inköpt ett fritidshus:

- Framifrån sett är en inglasad veranda/burspråk på ca 10 kvm. Därifrån en dörr in till ett stort rum på ca. 15 kvm som är delat med någon gipsvägg. Plåttak. Det är allt.
- Inget vatten, inget avlopp, ingen el
- Friköpt skogstomt tomt på 1400 kvm
- Huset står på plintar. Byggt sent 50-tal.
- 1 separat bod på ca. 15 kvm, där finns någon sorts dush-lösning och uttag genom väggen med något rör.

Mina visioner:

Jag vill kunna använda stugan året runt men inte som permanent boende. Jag vill ha mycket billiga boendekostnader, men är inte rädd för att investera kapital för att få det "bästa" för att hålla stugan välmående. Vill inte ha el-anslutning och inget dyrt avlopp.

Köpet är för lång sikt och inget "investeringsprojekt."
Om +10 år kanske det kan bli aktuellt med att ansöka om bygglov för att bygga ett hus på runt 75 kvm.

Mina frågor:

1. Hur värmer jag upp huset smidigt och billigt? Jag har tittat på den minsta kaminen från jötul. Men kommit fram till att det tar stor plats med tanke på väldigt få kvadratmeter. Räcker det med en gasolvärmare, gasolelement? Hur länge räcker värmen i huset i så fall? Tror inte stugan är insolerad... I övrigt tänker jag oljelampor, stearinljus och smidiga små gasolvärmare från primus som man kan sätta på en gasolflaska från tex naturkompaniet. Vad är bästa uppvärmning för min stuga?

2. Elektricitet. Solceller känns optimalt för huset. Jag har heller inga tunga eller stora elektriska apparater. Jag har en liten monitor, ett Playstation för spel/film. Strömsnåla dator-högtalare. I övrigt stavmixer, vattenkokare. Rakapparat. Kommer säkert tillkomma några elektriska verktyg för trädgården närmaste tiden..Hur stora, hur mycket, solceller behövs för ändamålet? Vilka solceller klarar också vinterhalvåret OK?
Vad bli ungefärlig kostnad?

Vad är också den bästa lösningen för att laga mat och kylskåp? Kylskåpet bör fungera med solceller? Och kokplatta som är gasdriven?

3. Behöver definitivt borra en brunn för att ha tillgång till vatten. Min tanke är att ha en handpump. Men vattnet är kallt...Hur har jag tillgång till varmt vatten på bästa sättet om man ska dusha eller ha någon sorts anordning vid köksbänken för varmt vatten? Jag har sett gasollösningar, men det känns dyrt..? Vad gör jag, har verkligen ingen aning. Hur får jag en fungerade och hållbar dush året runt med varmvatten?

4. Hur ska jag sköta avlopp/toalett? Jag har läst om mini-reningsverk. Det känns väldigt intressant.. Ska jag först ha ett avlopp då vid den rostfria diskbänken som då går under huset ner mot reningsverket? Kan jag i så fall koppla på handfatet och duschen från den externa byggnaden på tomten? Vart tar grå-vattnet sedan vägen? Vad är bästa lösning för toalett? Fortsätta med ute-dasset som finns? mulltoa, separerat, förbränning?

Vad är den BÄSTA LÖSNINGEN och det BÄSTA system som JAG KAN FÅ för ovanstående punkter? Och vad är kostnaden? Men viktigast. Är systemet driftsäkert och nära underhållsfritt....?

För ovan punkter inkl. borra brunn har jag budgeterat ca. 150.000:-

Så himla tacksam på förhand!!
 
Fyll i din profil! Det är intressant att veta om stugan befinner sig avlägset i mörkaste Norrland eller i närheten av din bostad i Skåne ...
Lite bilder hjälper också.
 
D09
Elverk för elen.

Komplettera med solceller och ledlampor för att slippa Elverket hela tiden.

Du berättar inte hur länge du ska vistas där vid varje tillfälle.

Kamin verkar vettigast för värmebehovet. Du har skogstomt och saknar el.

Hur skulle det fungera med förbränningstoa?
Mulltoa?

Mindre 12 V kyl? ( solceller )

Bilder?
Planlösning?
 
Ja, nån form av kamin med Skorsten behöver du. Gasolbrännare, fotogen-/oljeplampor, etc förbrukar syre och sotar ner
Vad gäller toalett, el, spis, kyl och varmvatten så skulle jag ha kollat på nåt ställe som säljer prylar till husvagar/husbilar och båtar.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
http://www.solarventi.se/index.php/produkter för uppvärmning.

samt ett elverk, solpanel med batteri, 12v system.

Ett rörspetsbrunnsystem om det går och en mulltoa, sedan är du i fas med att bo där året runt om du så önskar.

Isolera byggnaden är steg ett, annars är det inte ekonomiskt att värma upp den.

Mvh P-A
 
Ta inte en kamin, utan en vedspis, då kan du laga mat på den och värma vatten vintertid utöver värma upp huset. Sommartid kan du ha ett gaskök.
Jag bor med utedass permanent och det funkar utmärkt, komposterar det sedan och gödslar med. Fortsätter du med det, så behöver du oftast inte rena övrigt gråvatten så länge du inte drar in vatten i huset.

Har du kollat om det går att gräva en brunn där? För där kan du spara många slantar, du ska ju inte bo där permanent, så det behöver ju inte vara något jätteflöde.
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Toa = utedass utomhus. Klassisk lösning som fungerar bra. Även vintertid med en frigolitsits, men då skippar man helst långsittningarna.

Som uppvärmning och huvudsaklig spis hade jag nog satsat på en gjutjärnskamin från vermont casting, kanske en aspen. Elektrisk vattenkokare går bort, vatten kokas med ved (billigt) eller gasol (dyrt).

21903184-origpic-dba6e4.jpg_0_0_100_100_300_498_100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gasolkök för matlagning när man inte orkar elda i kaminen, eller om man behöver en extra platta.

Solceller + elverk, led-belysning. Playstationen är ganska hungrig på ström, kan du spela spel på en laptop/surfplatta är det mycket effektivare. Inga solceller fungerar bra på vinterhalvåret.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
C
moksha skrev:
Vad är den BÄSTA LÖSNINGEN och det BÄSTA system som JAG KAN FÅ för ovanstående punkter?
Om huset är helt oisolerat kommer det att vara knepigt att få det beboeligt på vintern tyvärr. Utgår från att det inte finns någon murstock/skorsten? Instämmer annars med ovanstående att du måste tänka på lösningar som löser flera problem parallellt, och då är ju som sagt vedspisen en underbar grej. Då har du uppvärming, matlagning, varmvatten och mysfaktor i ett. I bästa fall gratis om du har egen ved och då ingår också gratis fritidssysselsättning :)

El skulle jag välja bort om du inte kan ansluta dig till elnätet. Varmvatten och matlagning tar du på vedspisen. En traditionell rakhyvel, handgräsklippare, yxa och en vanlig handsåg kräver ingen el. Playstation och tv kan du leva utan.

Vatten är sk-tjobbigt att släpa från någon annan plats, så en brunn är rätt tänkt. Men utan el kan du nog glömma att du skall kunna få rinnande vatten ur en kran i stugan. Det är handpump som gäller.

Avlopp handlar mycket om vad kommunen ställer för krav, men du kan förhoppningsvis komma undan med en enklare anläggning om det bara handlar om diskvatten och fritidsboende. Glöm WC och tvättmaskin så länge det inte finns rinnande vatten. Torrdass är det som gäller.

Ja, i princip är det inte krångligare än att kolla tillbaka 100 år hur man gjorde innan det fanns el och kommunalt vatten och avlopp. Folk var bekväma av sig på den tiden också, så de traditionella lösningarna är rätt optimala utifrån givna förutsättningar, om än inte i närheten av våra moderna lösningar.
 
Okej, tänkte lite mer medans jag sådde gräs (mattgräs, ej rökgräs).

För värme, varmvatten och matlagning så tror jag att en kökspanna med ackumulatortank med varmvattenslinga skulle kunna funka. Ta den minsta kökspanna som finns, den blir egentligen ändå för stor för ditt hus. Sätt upp en extra radiator inne och lägg en 4-kulvert till duschboden. Då kan du använda ved till matlagning, värme och varmvatten vilket håller nere kostnaderna. Du kan komplettera med ett gasolkök för varma sommardagarna då du inte vill elda. Släng vattenkokaren, din dyra el är alldeles för dyrbar för att värma vatten.

För elen - solceller, en stapel med bilbatterier och ett elverk. Överväg att skippa din playstation - den slukar ström. En laptop eller surfplatta är mycket mer effektiv. Ladda på jobbet. Om du har möjlighet till tjänstebil så skaffa en Mitsubishi Outlander PHEV. Den har V2H (vehicle-to-home)-funktion och kanske kan användas för att ladda dina hembatterier om du har möjlighet att ladda på jobbet (och kort körsträcka). Det är också en ruggigt billig tjänstebil tack vare miljöklassningen. Skippa elverktygen i trädgården. Kör bensin eller handverktyg.

Överväg att skippa kylskåp och bygg en jordkällare istället. En bra jordkällare håller 4 grader året runt och är perfekt för att lagra upp stora mängder potatis, rotsaker, frukt och grönsaker i. Det är både nyttig och billig mat. Kanske kan du odla själv då du har en bra tomt? Inlagd mat är också bra. Såga ner ett gäng träd och bryt upp stubbarna och gör ett odlingsland så har du tillräckligt med ved för ett bra tag. Kanske är det värt att skaffa ett större växthus? De tomater, gurkor och annat som du kan odla själv har en helt annan kvalitet än det du kan köpa i affären. Skogen borde kunna erbjuda svarp och bär. Om du lägger lite tid på plockning så får du hälsosam rörelse och billig och nyttig mat.

Disk = handdisk. Klädtvätt = Y3 + vädring. Att inte ha tvätt- och diskmaskin gör att du sparar el och att du inte behöver ha någon dyr reningsanläggning. Med enbart disk och dusch så räcker det troligen med ett gråvattenfilter för 6000 - 12000 kr. Infiltration behövs ej, stenkista räcker, Kläder ska inte tvättas så ofta heller. Har kläderna inte fläckar så mår de oftast bättre av att enbart vädras. Om du sätter in en stor diskho så borde det räcka för båda behov.
 
  • Gilla
Tomas Mannhard och 3 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Elverk för elen.

Komplettera med solceller och ledlampor för att slippa Elverket hela tiden.

Du berättar inte hur länge du ska vistas där vid varje tillfälle.

Kamin verkar vettigast för värmebehovet. Du har skogstomt och saknar el.

Hur skulle det fungera med förbränningstoa?
Mulltoa?

Mindre 12 V kyl? ( solceller )

Bilder?
Planlösning?
M MissAnpassad skrev:
Ta inte en kamin, utan en vedspis, då kan du laga mat på den och värma vatten vintertid utöver värma upp huset. Sommartid kan du ha ett gaskök.
Jag bor med utedass permanent och det funkar utmärkt, komposterar det sedan och gödslar med. Fortsätter du med det, så behöver du oftast inte rena övrigt gråvatten så länge du inte drar in vatten i huset.

Har du kollat om det går att gräva en brunn där? För där kan du spara många slantar, du ska ju inte bo där permanent, så det behöver ju inte vara något jätteflöde.
tack fö svaret!
 
Allt går att lösa. Tar bara tid och kreativitet :)

Vårt utgångsläge var lite bättre för typ 3 år sedan när vi köpte vår stuga. Men, mycket av det du nämner har vi löst. Det krävs dock mycket tid och du kommer springa på många "gör det själv" lösningar när du börjar leta off grid grejer.

Håller inte med om alla råd ovan. Solarventi t ex är kanon för ventilation, uppvärmningen går snabbare om det inte är så fuktigt men värmetillskottet från solarventi är litet.

Finns de som bygger solcellsanläggningar med massa paneler och säkert tio batterier. Fattar inte riktigt varför...

Vi byter just vår. Valde att plocka ihop själv men paketet som liknar hittar man bl a på Sunwind, heter max power 185W nånting. Det kommer du långt med. Lägg ca 25 000:- + kopplingsmaterial så blir det bra.

Bra elverk är ett krav oavsett. Gärna ett tyst sådant. Du kommer vilja bygga och då krävs det till t ex byggsåg. Sedan är en bra batteriladdare kanon om det blir solfritt några dagar.

Vi valde gasol till kyl och spis.

Har även 2 rejäla gasolkaminer. De värmer bra men värmen är bättre från vår riktiga kamin. Är det dåligt isolerat så är det inte kul om tempen är nere runt nollan.

Utedass tycker jag själv är helt ok. Går mer på det än på mulltoan inne. Men visst, när det är nån grad ute så är det inte en fantastisk upplevelse att sk***.

Brunn grävde vi själva. Vi kommer behöva rena vattnet. Inte klart ännu. Just grävandet gick enkelt eftersom bekant har grävmaskin. Några timmars jobb och 3 brunnsringar. Tillflöde på typ 200 liter i minuten så det räcker... Kommer använda gasol för varmvatten också.
 
Alldeles trött när jag inser att bara sista inlägget var nytt, resten jättegammalt :).

Hur gick det?

Löste allt sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.